پروژه گازرسانی به مرکز انتقال نفت شهید سیفی به بهره‌برداری رسید

پروژه گازرسانی به مرکز انتقال نفت شهید سیفی (آسار) در آیینی با حضور مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان و مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، کرم گودرزی، مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان در سخنانی در این باره گفت: با بهره‌برداری از طرح گازرسانی به تلمبه‌خانه شهید سیفی منطقه آسار شهرستان پلدختر امکان بهره‌برداری و استفاده تأسیسات آسار از گاز به‌عنوان یک سوخت پاک، ارزان، بهره‌ور و دوستدار محیط‌زیست فراهم شد.

وی ادامه داد: با جایگزینی سوخت گاز، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف سوخت مایع به جای گاز ایجاد شده است که افزون بر حفظ محیط زیست، کاهش دوره‌های تعمیراتی، استهلاک پایین توربین‌های تلمبه‌خانه و نگهداری تجهیزات، صرفه‌جویی قابل ملاحظه ریالی هم به دنبال خواهد داشت.

سرپرست شرکت گاز استان لرستان همچنین اظهار کرد: طول خط تغذیه پروژه گازرسانی به این تلمبه‌خانه ۳۰ کیلومتر و از شهر پلدختر به تلمبه‌خانه شهید سیفی واقع در منطقه سخت‌گذر آسار اجرا شده است.

گودرزی با اشاره به نوع فعالیت تلمبه‌خانه آسار و اهمیت تسریع در اجرای این پروژه گازرسانی، تصریح کرد: این شرکت با برنامه‌ریزی مدون درباره راه‌اندازی ایستگاه CGS واشیان افزون بر مقاوم‌سازی و بالا بردن پایداری شبکه گاز شهرستان پلدختر سبب تسریع در اجرای پروژه گازرسانی به این تلمبه‌خانه مهم در سطح کشور می‌شود که با استفاده از مسیر و زیرساخت‌های جدید، تهدید سیل سال گذشته شهرستان پلدختر را به یک فرصت تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود مشکلات تحصیل اراضی، کوهستانی بودن منطقه و تعدد خطوط نفت اجراشده در این منطقه گازرسانی به این تلمبه‌خانه با مشکلاتی همراه بود که با تلاش شبانه‌روزی شرکت گاز استان لرستان این پروژه به بهره‌برداری رسید. ایستگاه گاز این تلمبه‌خانه ۱۰ هزار مترمکعب در ساعت ظرفیت دارد و فشار ورودی آن ۲۵۰ psi است.

سلمان خزایی، مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان نیز با اشاره به وقفه ۱۸ ساله در اجرای درخواست گازسوز کردن توربین‌های مرکز انتقال نفت شهید سیفی (آسار) گفت: با وجود اینکه در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ بیش از ۹ میلیارد ریال بابت قدر سهم خط انتقال و همچنین هزینه اشتراک و عضویت به شرکت گاز پرداخت شده بود، اما اجرای این عملیات به دلیل مشکلات اجرایی تاکنون میسر نشده بود، سرانجام در خردادماه ۹۹ توربین‌های مرکز انتقال نفت شهید سیفی (آسار) با سوخت پاک، ارزان و در دسترس گاز طبیعی در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند.

وی به مشارکت منطقه لرستان در اجرای این عملیات و در اختیار قرار دادن مسیر خط لوله ۲۶ اینچ قدیم تنگ فنی - آسار برای جایگرینی لوله ۱۲ اینچ گاز اشاره کرد و افزود: با وجود اجرای شبکه داخلی لوله گاز داخل مرکز انتقال نفت شهید سیفی (آسار) با استفاده از امکانات داخلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و اعلام آمادگی منطقه لرستان در فروردین ۹۸، این عملیات به دلیل از بین رفتن ایستگاه اصلی تقلیل فشار گاز پلدختر در جریان سیل و تأمین نشدن گاز توسط شرکت گاز میسر نشد، اما بالاخره پس از احداث و راه‌اندازی ایستگاه تقلیل فشار اصلی گاز در محدوده روستای واشیان، شرکت گاز لرستان آمادگی خود را برای برقراری گاز به عنوان سوخت مرکز انتقال نفت اعلام کرد.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان تأکید کرد: اجرای لوله‌کشی داخلی با حداقل هزینه و همکاری واحدهای مکانیک، تعمیرات خط، ابزاردقیق، ساختمان، ترابری، حراست، روابط عمومی و مرکز انتقال نفت شهید سیفی (آسار) در ۷۰ روز به پایان رسید.

خزایی سهولت بهره‌برداری از گاز، طول عمر بیشتر توربین، نگهداری و تعمیرات بهتر و آلودگی کمتر انتشار گازهای خروجی را از مزایای مصرف گاز طبیعی به جای سوخت مایع نفت سفید عنوان کرد و یادآور شد: مهم‌ترین مزیت گازسوز کردن توربین‌ها هزینه اقتصادی یک لیتر نفت سفید در مقایسه با یک مترمکعب گاز طبیعی است که صرفه‌جویی مالی ارزی و ریالی قابل توجهی به دنبال دارد.

کد خبر 303589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =