توقف صادرات گاز ایران به ترکیه دلیل سیاسی و اقتصادی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره متوقف شدن صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: دلیل قطع صادرات گاز ما به ترکیه، اقدام تروریستی بود که در خاک این کشور رخ داد و طرف مقابل باید هر چه زودتر نسبت به تعمیر خسارت و انفجار اقدام کند.

به گزارش شانا، سیدعباس موسوی، امروز (دوشنبه، ۲۶ خردادماه) در نشست خبری در این باره گفت: موضوع متوقف شدن صادرات گاز ایران به ترکیه دلیل سیاسی و اقتصادی ندارد، پیگیری‌ها انجام شد و در سفر آقای ظریف هم ممکن است پیگیری شود و امیدواریم این مشکل رفع و به‌زودی شاهد ازسرگیری صادرات گاز به ترکیه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تهدید آلمان از سوی آمریکا درباره تحریم خط لوله نورث استریم، افزود: ما سال‌هاست که اعلام کرده‌ایم و به جامعه جهانی هشدار می‌دادیم سکوت در برابر قلدری و یکجانبه‌گرایی روزی گریبان شما را می‌گیرد، اما اکنون می‌بینید آمریکا برای منافع خود، دم از تحریم این پروژه می‌زند و صدای آلمانی‌ها را هم درآورده است.

وی با بیان اینکه ما از واکنش آلمان مبنی بر اینکه آمریکا امنیت انرژی اروپا را به خطر انداخته استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: آمریکا نه‌تنها امنیت انرژی، بلکه امنیت سیاسی و اقتصادی دنیا را به خطر انداخته‌ و متأسفانه سکوت جامعه جهانی سبب شد اینها پا را فراتر بگذارند و کشورهای دوستی مثل آلمان را هم تحریم کنند.

موسوی، گزارش جدید دبیرکل سازمان ملل علیه ایران مبنی بر منشأ ایرانی بودن پرتاب موشک به تأسیسات نفتی آرامکو را کاملاً همسو با سیاست و نقشه جدید آمریکا علیه ایران دانست و گفت: این ادعا بی‌پایه و اساس است و اتهام عنوان‌شده را بر مبنای فشارهای آمریکا و رژیم عربستان ارزیابی می‌کنیم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ سندی دال بر منشأ ایرانی بودن موشک‌ها مشاهده نشده است، افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد از طریق برخی کشورهای خاص زیر فشار قرار می‌گیرد و گزارشی قرائت می‌کند که پایه و اساس خاصی ندارد.

وی درباره مسدود شدن اموال ایران در کره‌جنوبی و دستور رئیس‌جمهوری به بانک مرکزی برای پیگیری این موضوع عنوان کرد: مدت‌هاست پیگیر مطالبات از کره‌جنوبی هستیم. متأسفانه این کشور بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی ما را دستخوش جریاناتی کرده است که با دخالت کشورهای ثالث دچار خدشه می‌شود.  

موسوی گفت: تحریم‌های آمریکا تصمیم خودسرانه کشوری است که قلدرمابانه علیه کشور ما و دیگرانی که با ما ارتباط دارند، اعمال فشار و زور می‌کند. متعجب نیستیم که عده‌ای زیر بار می‌روند، اما حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی به این بهانه بلوکه کنند. اینها باید به این فکر باشند و روابط دیرینه را خدشه‌دار نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: این وزارتخانه با همکاری بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌ها همه اقدام‌های حقوقی و دیپلماتیک را انجام داده و انجام می‌دهد تا حقوق مردم ما تضمین شود و تضییع نشود.

کد خبر 303872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =