سی‌وششمین نشست هیئت اجرایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد

سی‌وششمین جلسه هیئت اجرایی مجمع کشورهای صادر کننده گاز (GECF) در روزهای چهارم و پنجم تیرماه برگزار شد.

به گزارش شانا، سی‌وششمین نشست هیئت اجرایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) چهارم و پنجم تیرماه (روزهای ۲۴ و ۲۵ ماه ژوئن) از طریق ویدئوکنفرانس و ارتباط مستقیم با یوری سنتورین، دبیرکل این مجمع با حضور نمایندگان کشورهای عضو در در هیئت اجرایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد که  امیرحسین زمانی‌نیا، به عنوان نماینده ایران در هیئت اجرایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور داشت.

در این نشست نمایندگان ایران، الجزایر، قطر، روسیه، مصر، ونزوئلا، نیجریه، لیبی، بولیوی و گینه استوایی در هیئت اجرابی مجمع کشورهای صادرکننده گاز از طریق ویدئوکنفرانس  حضور داشتند.

نماینده ونزوئلا که ریاست دوره‌ای هیئت اجرایی را به‌عهده دارد ضمن اظهار تأسف عمیق از درگذشت حسین کاظم‌پور اردبیلی،  نماینده پیشین در هیئت اجرایی مجمع به نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکار آن مرحوم در روند شکل‌گیری و تأسیس مجمع اشاره کرد و بار دیگر این ضایعه را به ملت شریف ایران تسلیت گفت.

در ادامه دیگر اعضای هیئت اجرایی و دبیرکل مجمع ضمن عرض تسلیت به ملت شریف ایران از خدمات ارزنده مرحوم کاظم‌پور در زمان حضور در  هیئت اجرایی قدردانی کردند، در پاسخ زمانی‌نیا ضمن مرور اجمالی خدمات و نقش مهم مرحوم کاظم‌پور در مجمع به‌ویژه در هیئت اجرایی  از ابراز همدردی رئیس هیئت اجرایی، دبیرکل و اعضای آن هیئت قدردانی کرد.

در ادامه این نشست، سنتورین ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه در سال ۲۰۱۹ به مرور مهم‌ترین فعالیت‌های دبیرخانه در سال ۲۰۱۹ از جمله مذاکرات دوجانبه با کشورهای صادرکننده گاز به‌منظور تشویق آنها برای الحاق به مجمع، ارتقای سطح همکاری‌های مشترک با دیگر سازمان‌های مهم انرژی جهان از جمله اوپک، ایجاد مؤسسه تحقیقات گاز با هدف ارتقای سطح همکاری‌های فنی مشترک کشورهای عضو برای تبادل دانش و فناوری، تلاش برای حداکثرسازی منافع اعضا و تدوین و انتشار چشم‌انداز بلندمدت مجمع با هدف ارتقای جایگاه مجمع در عرصه بین‌المللی انرژی پرداخت.

پس از بررسی جزئیات بودجه و برنامه کاری پیشنهادی سال ۲۰۲۱، دبیرکل مجمع گزارش حسابرس داخلی و خارجی برای سال ۲۰۱۹ را ارائه کرد و پس از بحث و بررسی، این گزارش مورد تأیید اعضای هیئت اجرایی قرار گرفت. 

با توجه به آغاز روند شکل‌گیری مؤسسه تحقیقات گاز که قرار است در الجزایر مستقر شود، سنتورین به مرور برنامه زمان‌بندی عملیاتی کردن این مؤسسه پرداخت و گفت: هدف از راه‌اندازی این مؤسسه، افزایش سطح همکاری فنی میان کشورهای عضو و اجرای طرح‌های فنی در حوزه گاز است.

دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف تصریح کرد: آغاز به کار این مؤسسه می‌تواند از نظر کسب تجربه در صنعت گاز و فراهم‌ کردن امکان انتقال فناوری‌های جدید و تبادل اطلاعات با دیگر کشورهای عضو بسیار حائز اهمیت باشد.

شایان ذکر است که با توجه به طولانی شدن روند بحث و گفت‌وگو، اعضا موفق به بررسی همه بندهای نشست نشدند، بنابراین با موافقت همه اعضا مقرر شد بندهای باقی‌مانده دستور نشست هیئت اجرایی، طی نشستی روز دوشنبه  (نهم تیرماه) بررسی شوند.

کد خبر 304302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =