دستیابی به دانش فنی بومی‌شده در زمینه پالایش گاز

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز اعلام کرد که این بخش تمرکز خود را بر دستاوردهایی قرار داده است که خودکفایی شرکت گاز در همه حوزه‌ها را تا پایان امسال و حداکثر تا پایان دولت محقق کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مظلوم فارسی‌باف اظهار کرد: این اقدام‌ها در چهار سرفصل مطرح می‌شود؛ در گام نخست که به «ساخت اول» معروف است، نیازهای فناورانه، راهبردی و اقلام بیست‌گانه مورد نیاز شرکت شناسایی و از طریق مکاتبه با بخش‌های مختلف صنعت، از جمله بخش‌های پالایش، انتقال، گازرسانی و توزیع، تجمیع شده و ۳۵ قلم پرمصرف و پرتقاضای صنعت گاز که هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ ارزبری، منابع قابل توجهی را به خود اختصاص داده بودند، احصا شدند.

وی ادامه داد: هم‌زمان رویدادی در سال ۹۸  در این زمینه در محل صندوق شکوفایی و نوآوری ریاست‌جمهوری برگزار شد و این ۳۵ قلم، عمدتاً به‌صورت فیزیکی ارائه شدند تا ۶۰، ۷۰ شرکت دانش‌بنیانی که در این رویداد شرکت کرده بودند، با تقاضاهای فناورانه شرکت ملی گاز ایران آشنا شوند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز تصریح کرد: پس از این مرحله متناسب با فرآیندهای موردنظر شرکت‌های مختلفی را که می‌توانستند نیازهای فناورانه ما را برآورده سازند، شناسایی کردیم، سپس در فرآیندی ویژه، آنها را گزینش و دسته‌بندی کرده و در قالب یک بانک اطلاعاتی، گام دوم از بحث «ساخت اول» را آغاز کردیم.

فارسی‌باف همچنین اظهار کرد: به این ترتیب اکنون در موقعیتی قرار داریم که برای اقلام و مواد شیمیایی مثل کربن‌اکتیو، سلیکاژل و گریدهای X13 و A4 مولکولارسیوها مطابق برنامه‌ریزی‌های امسال، به‌طور کلی در بخش داخلی خودکفا خواهیم شد، ضمن آنکه در حوزه پالایشگاهی نیز موادی را که به هر حال در این صنعت استفاده و عمدتاً از خارج کشور وارد می‌شده در اولویت ساخت داخل قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بحث مواد مورد مصرف صنعت پالایش، با شرکت ملی صنایع پتروشیمی کاری را کلید زده‌ایم که مواد مورد نیاز ان‌شاءالله تا اواخر سال ۱۴۰۰ در داخل کشور تولید شود، گفت: در عین حال می‌توانیم با اطمینان بگوییم عمده محصولات و مواد شیمیایی که تاکنون آنها را از خارج از کشور وارد می‌کردیم، در یک برنامه حداکثر کمتر از دو ساله به خودکفایی کامل برسانیم و بر این اساس شاید بالغ بر ۱۵ الی ۱۶ میلیون دلار در سال بتوانیم صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز یادآور شد: از ۳۵ قلم کالای عنوان‌شده، چهار قلم مربوط به مواد شیمیایی بود که با برنامه‌ریزی انجام‌شده، ان‌شاءالله به‌زودی در این بخش به خودکفایی کامل می‌رسیم.

به گفته فارسی‌باف، ۱۱ قلم دیگر که در حوزه پالایشی استفاده می‌شد، اعم از قطعات و ادوات مکانیکی دوار و ثابت و حوزه‌های برق و ابزار دقیق و کنترل طبق برنامه توسط شرکت پارس جنوبی به خودکفایی کامل می‌رسد، ضمن آنکه برنامه‌ریزی شده چهار مورد هم توسط مدیریت پژوهش و فناوری به دانش فنی بومی‌شده و توسعه برسد.

وی تصریح کرد: این چهار مورد آخر شامل توربواکسپندر، نشت‌یاب لیزری، بلوبر سانتریفیوژ و آنالایزر نقطه شبنم گاز است که به هر حال تاکنون از خارج کشور وارد می‌کردیم و نیازمند خرید کالا از طریق دیگر کشورها بودیم که ان‌شاءالله مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده تمامی این اقلام ظرف امسال و سال آینده در مسیر خودکفایی خواهد بود.

کد خبر 304464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =