بومی‌سازی قطعات کلیدی توربین‌های گازی در مناطق نفت‌خیز جنوب

بخش دیگر از قطعات کلیدی و حساس توربین‌­های گازی به همت کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در راستای حمایت از ساخت داخل و همکاری شرکت­‌های دانش‌بنیان داخلی، در سال جهش تولید بومی‌سازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سعید امینی­‌زاده، مدیر تدارکات و امور کالای این شرکت گفت: دیسک­‌های پانزده‌گانه کمپرسور هوای توربین و بدنه اصلی نگهدارنده و هدایت‌کننده گازهای داغ تولیدی در محفظه­‌های احتراق توربین از قطعات ساخته شده از سوی شرکت‌های داخلی است که تماما از سوپر آلیاژهای مقاوم در مقابل حرارت و فشار و با دقت بالا ساخته شده­‌اند.

وی افزود: قطعات ساخته‌شده نوعی از توربین­‌های پرکاربرد در مناطق نفت‌خیز به‌شمار می‌آیند که با توانی افزون بر ۱۴ مگاوات، نیروی محرکه پمپ‌های فرایندی و کمپرسورهای تزریق گاز را تأمین می‌کنند.

امینی‌زاده با بیان اینکه قیمت تمام‌شده دیسک­‌های بومی‌سازی شده کمتر از یک سوم نمونه مشابه خارجی است، اظهار کرد: روی دیسک‌­های پانزده‌گانه کمپرسور هوای رولزرویس پره­‌های ناحیه سرد نصب می­‌شوند که وظیفه تأمین هوای فشرده برای انجام عمل احتراق در محفظه‌های احتراق را به عهده دارد و قبلاً از سوی سازندگان داخلی بومی‌سازی شده بود. محفظه‌های شانزده‌گانه احتراق نیز روی بدنه توربین نصب شده و در واقع واسطه ناحیه سرد و گرم توربین است و جنس آن از سوپر آلیاژهای ویژه تحمل دماهای بالای ۱۸۰۰ درجه­ سانتی­‌گراد است که با توجه به اتصالات متعدد از پیچیدگی بالایی برخوردار است.

وی درباره صرفه‌جویی حاصل از این اقدام توضیح داد: قیمت هر دیسک ۴۰ هزار دلار و بدنه یا کیسینگ آن نیز ۲۵۰ هزار دلار است. بالغ بر ۵۵ دستگاه از این نوع توربین در مناطق نفت‌خیز جنوب وجود دارد که سالانه دست‌کم یک ­پنجم آنها به تعویض دیسک نیاز دارند که با رویکرد حمایت حداکثری از ساخت داخل در وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، از خروج قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می­‌شود.

کد خبر 304670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =