۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
  • کد خبر: 304800
روزشمار توسعه در میدان نفتی یاران

آذرماه ۱۳۹۰: قرارداد توسعه میدان نفتی یاران شمالی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت و گاز پرشیا امضا شد.

شهریورماه ۱۳۹۱: شرکت مهندسی و توسعه نفت از آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان یاران جنوبی با اتکا به توان فنی این شرکت خبر داد.

دی‌ماه ۱۳۹۱: شرکت ملی حفاری ایران از واگذاری حفاری ۲۲ حلقه چاه میدان نفتی یاران جنوبی به این شرکت خبر داد.

بهمن‌ماه ۱۳۹۱: تولید روزانه ۲ هزار بشکه نفت با حفر یک چاه تولیدی (شماره ۱) در میدان یاران شمالی آغاز شد.

فروردین‌ماه ۱۳۹۲: قرارداد حفاری ٢٢ حلقه چاه میدان یاران جنوبی به ارزش ۳۵۰ میلیون یورو (برای اجرا در مدت ۱۵ ماه) بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت ملی حفاری امضا شد.

تیرماه ۱۳۹۲: شرکت ملی حفاری ایران از انتقال ۲ دستگاه حفاری به میدان نفتی یاران جنوبی برای آغاز عملیات حفاری در این میدان خبر داد.

مردادماه و شهریورماه ۱۳۹۳: دکل حفاری فوق سنگین ۶۰ فتح، دستگاه حفاری پیشرفته سنگین خشکی ۹۲ فتح و دکل حفاری سنگین خشکی ۵۴ فتح ناوگان شرکت ملی حفاری ایران به میدان مشترک یاران جنوبی منتقل شدند.

آبان‌ماه ۱۳۹۳: شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرد هم‌اکنون چهار دستگاه دکل حفاری در میدان یاران شمالی فعال است و سه چاه حفاری شده این میدان عملیاتی شده‌اند.

اسفندماه ۱۳۹۳: شرکت ملی حفاری ایران اعلام کرد دکل حفاری ۳۷ فتح نیز به یاران جنوبی منتقل می‌شود.

آبان‌ماه ۱۳۹۴: وزیر نفت از میدان‌های آزادگان، یاران و یادآوران در غرب کارون بازدید کرد.

بهمن‌ماه ۱۳۹۴: شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرد بر اساس مطالعات انجام شده، بر میزان ذخایر نفت درجای میدان یاران شمالی افزوده شده و در صورت تأیید نهایی این میزان ذخایر، امکان افزایش مقدار تولید روزانه به ۱۰ تا ۲۰ هزار بشکه در قالب فاز دوم توسعه میدان وجود دارد.

بهمن‌ماه ۱۳۹۴: آخرین وضع پیشرفت میدان‌های مشترک غرب کارون از ابتدای استقرار دولت یازدهم تا پایان آذرماه ۹۴ منتشر شد که براساس آن، پیشرفت یاران جنوبی از ۴.۳ درصد در زمان آغاز به کار دولت به ۵۱.۵ درصد در آذرماه ۹۴ رسید و یاران شمالی نیز که در زمان آغاز به کار دولت پیشرفت چندانی نداشت، در آذر ۹۴ به پیشرفت ۷۴.۶ درصدی دست یافت.

تیرماه ۱۳۹۵: آبگیری حوضچه‌های شماره ۳ و ۴ میدان یاران شمالی در هورالعظیم که از اردیبهشت ۹۵ آغاز شده بود، همسو با سیاست‌های وزارت نفت مبنی بر حمایت از محیط زیست عملیاتی شد.

مردادماه ۱۳۹۵: شرکت نفت و گاز پرشیا اعلام کرد تاکنون بالغ بر ۱.۴ میلیون بشکه نفت از میدان یاران شمالی برداشت شده است.

شهریورماه ۱۳۹۵: عملیات آزمایش تجهیزات سرچاهی ۲۰ حلقه چاه میدان یاران شمالی کلید خورد.

مهرماه ۱۳۹۵: توافقنامه‌ (HOA) مطالعه توسعه میدان‌های یاران، مارون و کوپال، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پرشیا امضا شد.

آبان‌ماه ۱۳۹۵: فازهای نخست میدان‌های نفتی یادآوران، آزادگان شمالی و طرح توسعه یاران شمالی با حضور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی افتتاح و تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت در یاران شمالی محقق شد.

آذرماه ۱۳۹۶: شرکت مهندسی و توسعه نفت از راه اندازی ۶ حلقه چاه میدان یاران جنوبی و برداشت روزانه ۱۰ هزار بشکه از این میدان خبر داد.

تیرماه ۱۳۹۷: برنامه نگهداشت و افزایش تولید نفت میدان یاران شمالی با نصب نخستین پمپ درون‌چاهی (ESP) در چاه شماره ۱۴ این میدان نفتی مشترک کلید خورد؛ عملکرد این پمپ به دلیل مشکلات فرآیندی دوام چندانی نداشت.

مردادماه ۱۳۹۸: پمپ درون‌چاهی (ESP) این بار در چاه شماره ۴  میدان یاران شمالی تثبیت و یک‌هزار بشکه به ظرفیت تولید این میدان مشترک افزوده شد. این پمپ در عمق حدود ۲۳۰۰ متری در درون لوله آستری هفت اینچی نصب شد.

فروردین‌ماه ۱۳۹۹: تولید میدان مشترک یاران جنوبی با راه‌اندازی ۶ حلقه چاه افزایش یافت.

تیرماه ۱۳۹۹: قرارداد عملیات توسعه و بهره‌برداری یکپارچه میدان مشترک یاران در ادامه توافقنامه اصولی (HOA) که پیش‌تر امضا شده بود، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.

کد خبر 304800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =