ریل‌گذاری آینده صنعت نفت با تدوین ۴ سند تا افق ۱۴۲۰

وزیر نفت از تدوین چهار سند در بخش‌های مختلف نفت و گاز شامل چشم‌انداز تولید نفت، گاز، ‌پتروشیمی و مصرف سوخت تا افق ۱۴۲۰ خبرداد و گفت:‌ این اسناد، ریل‌گذاری صنعت نفت برای آینده است.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه امروز (سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه) پس از نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس در جمع خبرنگاران این نشست را با ارزش توصیف و اظهار کرد: دوستان در این نشست با دقت به گزارش‌ها گوش کردند و دیدگاه‌هایی که هم ارائه دادند ‌مفید، ‌پخته و حرفه‌ای بود.

وی با بیان اینکه‌ پایه خوبی برای همکاری‌های مؤثر در کشور در زمینه انرژی در این نشست بنا شد، تصریح کرد: نمایندگان کمیسیون انرژی در این نشست حساسیت خود را نسبت به بعضی از موارد اعلام کردند که تصمیم بر آن شد موارد بر اساس همکاری و نظر کمیسیون انرژی تنظیم شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه حل بعضی از موارد حتی نیازمند قانون نیست و حمایت‌های سیاسی و همدلی می‌تواند کارها را در کشور پیش ببرد، افزود: برای نمونه نمایندگان کمیسیون انرژی در موضوع پتروپالایشگاه‌ها از فعالیت‌هایی که وزارت نفت انجام داده، استقبال کردند و قرار شد حمایت سیاسی انجام شود که بسیار ارزشمند است.

بهینه‌سازی مصرف سوخت

زنگنه یکی از دغدغه‌های اعضای کمیسیون انرژی را بهینه‌سازی مصرف انرژی در مصرف سوخت‌های مایع و گاز دانست و افزود: قرار شد در این زمینه چهار سند تنظیم‌شده از سوی وزارت نفت به دوستان در کمیسیون انرژی تقدیم شود.

وی از سند مربوط به مصرف سوخت حمل‌ونقل تا افق ۱۴۲۰ به‌عنوان نخستین سند نام برد و گفت: این سند بین‌بخشی است و شامل بهینه‌سازی خودروها، اصلاح ساختار حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری کشور و نوع خودروهایی که ساخته می‌شود، خواهد بود.

وزیر نفت ادامه داد: سندهای بعدی به ترتیب مربوط به عرضه و تقاضای گاز تا افق ۱۴۲۰، سند تولید نفت تا ۱۴۲۰ و سند مربوط به پتروشیمی است.

وی از این سندها به‌عنوان ریل‌گذاری برای آینده صنعت نفت یاد کرد و گفت: درست است که این موارد در یک سال به انجام نمی‌رسد، اما در تلاشیم تجربه خودمان را با تجربه و خواست نمایندگان همراستا کنیم.

ضرورت توجه به حقوق کارکنان نفت

زنگنه با بیان اینکه حقوق کارکنان صنعت نفت دیگر موضوع مطرح‌شده در نشست امروز بود که ارزیابی شد، اظهار کرد: همیشه صنعت نفت زیر فشار بود که چرا حقوق کارکنان آن بالا است، اما در این نشست برای نخستین بار بود که گفتند شما باید به کارکنان و مسائل رفاهی آنها توجه کنید و فاصله حقوق کارکنان کم شود.

وی از کمک نفت به توسعه مناطق نفت‌خیز به‌عنوان دیگر موضوع مطرح‌شده در این نشست یاد کرد و گفت: اگرچه کارهایی از سوی نفت انجام می‌شود، اما  منابع شرکت ملی نفت کافی نیست و به‌طور حتم باید فکر جدیدی شود.  

وزیر نفت ادامه داد:‌ همچنین کمک به صنایع پایین‌دستی، توجه به ساخت داخل، حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی و مشکلات دانشگاه نفت نیز ارزیابی شد.

زنگنه با تأکید بر اینکه کمک برای تأمین منابع نفت برای سرمایه‌گذاری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا صنعت نفت پیشران اقتصاد است، افزود: اگر منابع مورد نیاز برای توسعه تأمین شود، ‌بخش‌های دیگر صنعت کشور و بخش پیمانکاری فعال خواهد شد.

وی با قدردانی از رئیس کمیسیون انرژی مجلس، برای کنترل مطلوب جلسه ‌گفت: فضای خوب و صمیمانه‌ای وجود داشت که مایه دلگرمی است و آثارش را در آینده مشاهده می‌کنیم.

کد خبر 304963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =