رشد ۸۰ درصدی سودآوری فجر انرژی خلیج‌فارس در سال ۹۸

شرکت فجر انرژی خلیج فارس با افزایش تولید حداکثری در سال ۹۸ موفق به تحقق رشد ۸۰ درصدی سودآوری شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس، غلامعلی زال‌خانی، مدیرعامل این شرکت امروز (شنبه، ۲۸ تیرماه) در مجمع عمومی سالانه شرکت فجر انرژی خلیج فارس اظهار کرد: هم‌اکنون این شرکت برای دستیابی به اهداف بلندمدت و چشم‌انداز خود و پایداری و افزایش سودآوری، در حال بررسی و ایجاد بسترهای مناسب برای فروش محصولات تولیدی در خارج از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و در پی دستیابی به بازار فروش جدید است.

وی تصریح کرد: با احداث و بهره‌برداری از طرح‌های جدید تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی در سنوات آتی به میزان تولید و فروش محصولات این شرکت افزوده می‌شود.

زال‌خانی با بیان اینکه شرکت فجر انرژی خلیح فارس با حجم سرمایه‌گذاری نزدیک به ۲ میلیارد یورو، به‌عنوان نخستین مجتمع تولید یوتیلیتی و سرویس‌های حیاتی متمرکز در ایران از سال ۱۳۸۳، دومین شرکت از نظر حجم سرمایه‌گذاری مالی در صنعت پتروشیمی کشور پس از شرکت پتروشیمی بندرامام است، افزود: این مجتمع عظیم، پیشرفته و مدرن، به‌عنوان قلپ تپنده در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) در ۲ ناحیه ۱ و ۲ در سایت ۲ و سایت ۴ مستقر شده‌ که عملیات تولید و توزیع سرویس‌های حیاتی به شرکت‌های مستقر در این منطقه که قریب به ۴۳ درصد صنعت پتروشیمی کشور را شامل می‌شوند، به‌عهده دارد.

مدیرعامل فجر انرژی خلیج‌فارس، ۳۱ شرکت را مشتری محصولات بفجر عنوان کرد و افزود: شرکت پتروشیمی اروند ۲۱ درصد، مارون ۲۱درصد، امیرکبیر ۱۵ درصد، شهید تندگویان ۱۱ درصد، فن‌آوران ۵ درصد و شرکت مدیریت شبکه برق ایران ۸ درصد عرضه شده است و ۱۹ درصد محصولات و خدمات نیز به سایر شرکت‌های مستقر در منطقه از جمله شرکت‌های پتروشیمی کارون، بوعلی سینا، رازی، غدیر، خوزستان، رجال، نویدزرشیمی، تخت جمشید، اداره بنادر و کشتیرانی، پایانه‌ها، شیمی بافت و سایر شرکت‌ها عرضه شده است.

زال‌خانی یکی از چالش‌های شرکت در گذشته را بدهی‌های ارزی عنوان کرد و گفت: بدهی‌های بلندمدت ارزی بر عملکرد سود و زیان پایان سال شرکت تأثیر گذاشته بود که قسمت عمده‌ای از آن سال گذشته و مابقی آن نیز در سال ۹۹ با نرخ نیمایی تسویه شد و این شرکت دیگر بدهی ارزی ندارد.

وی جرائم محیط زیستی را از دیگر چالش‌های این شرکت عنوان کرد و ادامه داد: الزام‌های سازمان حفاظت محیط زیست استان برای رفع آلایندگی با پیگیری‌های مستمر در حال رفع شدن است. مطابق با ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های مندرج در فهرست آلایندگی باید یک درصد درآمد و فروش سالانه را بابت عوارض آلایندگی پرداخت کنند که با توجه به الزام‌های محیط زیستی و بودن نام فجر در فهرست شرکت‌های آلاینده، خوشبختانه با برگزاری نشست‌های متعدد در سطح معاونان و رئیس سازمان حفاطت محیط زیست کشور و ارائه گزارش‌های کارشناسی و فنی درخصوص خدمات تصفیه پساب دیگرشرکت‌های تولیدی منطقه به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی، شرکت فجر از این فهرست خارج شده که البته تأکید می‌کنم ما دغدغه حفظ محیط زیست را داریم و تلاش حداکثری ما برای کمک به این موضوع مهم است.

افزایش تولیدات، افزایش عرضه برق مازاد بر مصرف مشتریان منطقه به شبکه سراسری برق ایران با توجه به توجیهات فنی اقتصادی حاصله و تعدیل نرخ محصولات، پیگیری و رفع مغایرت‌ها و وصول مطالبات سنواتی و معوقه حساب‌های فی مابین مشتریان، دستیابی به بیش از ۱۰۰۰ روز تولید پیوسته و بدون توقف، افزایش پایداری و بهره‌وری تولید شبکه برق واحدهای نیروگاهی از جمله دستاوردهای شرکت در سال ۹۸ بود که مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس به آن اشاره کرد.

زال‌خانی با اشاره به رشد ۲۵۰ درصدی سهام این شرکت در یک سال گذشته، سود خالص محقق‌شده شرکت در سال ۹۸ را ۱۳ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

افزایش سرمایه همیشه به نفع سهامداران نیست

افشار سرکانیان، رئیس مجمع در ادامه کاهش نرخ سوخت از ۲۶۰ تومان به ۱۳۲ تومان با تغییر نام شرکت را از مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده شرکت عنوان کرد.

وی با اشاره به قرار داشتن فجر انرژی خلیج فارس در بین پنج شرکت شفاف بورس، اظهار کرد: سهامداران این شرکت بسیار فهیم و دقیق هستند و شاهدند که سودآوری شرکت که از سال ۹۳ تقریبا یکسان بود در سال‌۹۷، ۳۰ درصد افزایش یافت و این سودآوری در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت که بخش زیادی از این افزایش سود ناشی از اعمال نرخ‌های جدید یوتیلیتی است.

مدیرمالی هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود مصوبه پارسال افزایش سرمایه «بفجر» انجام نشد، افزود: براساس مصوبه مجمع در این باره گزارش کارشناسی تهیه شد و با توجه به این گزارش و جلساتی که گذاشتیم به این نتیجه رسیدیم که تجدید ارزیابی به دلیل تعیین تکلیف نشدن زمین‌های موردنظر هرچند می‌تواند به نفع شرکت شود، اما به نفع سهامداران نیست.

سرکانیان با بیان اینکه با توجه به موجی که در بازار سرمایه به راه افتاده، خیلی از افراد ‌فکر می‌کنند افزایش سرمایه به‌طور کامل به نفع سهامداران است، در صورتی که این موضوع درباره همه شرکت‌ها و سهام‌ها صدق نمی‌کند، افزود: افزایش سرمایه در این بازار برای شرکت‌هایی که از لحاظ ساختار سرمایه مشکل دارند جذاب است، اما برای شرکت‌های پتروشیمی که دارای ساختاری حساب‌شده و منظم هستند الزاماً این‌گونه نیست.

در ادامه مجمع گزارش مالی شرکت با اکثریت آرا به تصویب رسید. همچنین بودجه مسئولیت اجتماعی این شرکت که سال گذشته ۲.۵ میلیارد تومان بود با افزایش ۱۰۰ درصدی، ۵ میلیارد تومان تصویب شد تا در قالب مصوبات شورای راهبردی هزینه شود. در پایان مجمع با اکثریت آرا سود سهام بفجر ۲۰۰ تومان تصویب شد که این سود از طریق سامانه سجام برای سهامداران واریز می‌شود.

کد خبر 305047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =