علاقه ویژه‌ای به هیچ کشور خارجی ندارم؛ تنها منافع ملی مهم است

وزیر نفت با بیان اینکه به هیچ کشور خارجی علاقه‌ای ویژه‌ ندارم و اگر با طرفی صحبت می‌کنم برای عزت و منافع ملت ایران است، تأکید کرد: ما مقتدر و محکم برای سربلندی ملت‌مان و ایران عزیزمان ایستاده‌ایم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۳۰ تیرماه) در آیین امضای قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی اظهار کرد: من خدمتگزار ملت ایران هستم. من در این خاک به دنیا آمدم، پدرانم در این خاک به دنیا آمدند و در این خاک دفن شدند، امیدوارم خودم در این خاک با عزت دفن شوم.

وی با بیان اینکه آنچه برایم مهم است فقط و فقط سربلندی و بزرگی ملت ایران است و تلاش برای اینکه در این شرایط سخت بتوانیم کاری کنیم که کمتر به مردم فشار وارد شود، تصریح کرد: وظیفه‌ ما این است در این شرایط سخت، تحت سخت‌ترین فشارها عمل کنیم و کوتاه نیاییم.

وزیر نفت به امضای قرارداد میدان مشترک آزادگان اشاره کرد و با بیان اینکه افزایش بازیافت نفت در این میدان فوق‌العاده مهم و حیاتی است، تصریح کرد: این قرارداد با یکی از نمادهای فناوری ملی یعنی شرکت پتروپارس امضا می‌شود.

وی با بیان اینکه محدوده غرب کارون (سوسنگرد، دشت آزادگان، هویزه، شط علی، هورالعظیم) میدان رزم برادران و فرزندان بزرگ ملت ایران بود و خاطره انگیز است، افزود: وقتی در سال ۶۲ پل موقت شناور برای تلاقی با جزایر مجنون احداث می‌شد، بنده وزیر جهاد بودم. خون‌های پاک فرزندان این کشور در این زمین برای حفظ شرف، استقلال، سربلندی و آزادی ملت ریخته شد. آن زمان فکر نمی‌کردم این منطقه مهم‌ترین میدان فعالیت برای توسعه نفت باشد.

زنگنه تصریح کرد: اکنون ما جا پای شهدا قدم می‌گذاریم. اینکه گفتند در این منطقه با وضو قدم بگذارید حرف قابل تأملی است. جای جای اینجا خون شهیدان ریخته شده است و حاکمیت امروز در نقطه مرزی برکت این خون‌هاست، با اقتدار کارمان را انجام می‌دهیم.

امضای قرارداد میدان فرزاد؛ به‌زودی

وزیر نفت ضمن یادآوری اهتمام وزارت نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی خود در حوزه نفت با اشاره به توسعه میدان‌های مشترک، گفت: با وجود همه مشکلات، تنگناهایی که داشتیم کارهای خوبی در میدان‌های مشترک انجام دادیم، برای نمونه ظرفیت برداشت روزانه نفت خام از میدان‌های غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه به حدود ۴۰۰ هزار بشکه رسیده که کار بزرگی است و جای قدردانی دارد.

وی از میدان‌های مشترک غرب کارون و پارس جنوبی به‌ عنوان شاخص در میدان‌های مشترک نام برد و گفت: همه میدان‌های مشترک کشور تا پایان دوره فعالیت دولت دوازدهم سر و سامان می‌گیرند، میدان مشترک گازی فرزاد یکی از آنهاست که قرارداد آن به‌زودی امضا می‌شود.

زنگنه در ادامه به موضوع افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی اشاره کرد و با بیان اینکه هم‌اکنون مردم و مجلس شورای اسلامی درباره میدان‌های مشترک بسیار حساس هستند که حساسیت بحق و بجایی است، تصریح کرد: باید کاری کرد که مردم، مجلس و مسئولان به همان اندازه نسبت به افزایش ضریب بازیافت و برداشت از میدان حساس باشند.

وی با تأکید بر اینکه اگر درست عمل نکنیم ثروث کشور را هدر دادیم بدون آنکه کسی ببیند، افزود: ذخیره درجای میدان نفتی آزادگان جنوبی ۲۷ میلیارد بشکه است که با فناوری کنونی می‌توانیم کمتر از ۱.۵ میلیارد بشکه از آن برداشت کنیم، به این معنا که ۲۵.۵ میلیارد بشکه بدون استفاده می‌ماند و این ضعف فناوری است.

وزیر نفت ادامه داد: البته منظور این نیست که بتوان ۱۰۰ درصد ذخایر درجا را برداشت کرد، زیرا بسته به شرایط زمین و مخزن، دسترسی به این ذخایر متفاوت است، اما همان‌طور که آقای پنجه‌شاهی، رئیس انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران اعلام کردند، می‌توانند ۱۰ درصد به ضریب بازیافت این میدان اضافه کنند، یعنی ۶ درصد به ۱۶ درصد برسد که بیش از هزار میلیارد دلار به ثروت مردم افزوده خواهد شد.

وی گفت: هیچ کسی حق ندارد تصمیم بگیرد جلو عملیات اجرای افزایش ضریب بازیافت را بگیرد، در این صورت باید به ملت ایران پاسخگو باشد، من تا زمانی که در نفت حضور داشته باشم از اجرای طرح‌های افزایش ضریب بازیافت کوتاه نخواهم آمد.

دانشگاه‌ها و صنعت نفت

زنگنه دانشگاه‌ها را رکن اساسی افزایش تولید و ضریب بازیافت برشمرد و یادآور شد: دانشگاه‌های که بخش بالادستی نفت دارند هم‌اکنون همانند پزشک خانواده در کنار میدان‌های اصلی نفت هستند و آن را مطالعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حضور دانشگاه‌ها برای کار مطالعه میدان‌های نفتی آن چیزی است که آرزوی آن را داشتم، افزود: هم‌اکنون فقط یک انستیتو در میدان آزادگان فعالیت می‌کند، البته دانش و فناوری افزایش بازیافت از مخازن نفتی فقط در دانشگاه‌ها تولید نمی‌شود.  

وزیر نفت ادامه داد: سال ۷۶ تعداد کل مدرسان در بخش بالادستی صنعت نفت هفت نفر نبودند، اما اکنون ۵۷ نفر متخصص در یک انستیتو در حال فعالیت هستند که نتیجه یک سیاست درست است.

وی با بیان اینکه ثروت ملت نباید با شعار به باد داده شود، گفت: برای نمونه دانشگاه تهران میدان آزادگان، دانشگاه سهند تبریز میدان سروش، دانشگاه شیراز میدان منصوری، دانشگاه صنعتی شریف میدان کوپال و ... دانشگاه‌هایی هستند که در قامت پژوهشگر با مسئولیت افزایش ضریب بازیافت فعالیت می‌کنند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه پیوند دانشگاه و صنعت نفت به دلیل ماهیت آن فراز و نشیب زیاد داشته است از امضای قراردادهای جدید با دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: قرار است مطالعه میدان یادآوران به دانشگاه تهران، میدان دورود به دانشگاه علم و صنعت، میدان نوروز به دانشگاه خلیج فارس بوشهر، میدان فروزان به دانشگاه صنعت نفت، میدان الوند به دانشگاه صنعتی امیر کبیر، میدان اسفند به دانشگاه شیراز، میدان مارون لایه بنگستان به دانشگاه صنعتی اصفهان، میدان رگ سفید به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان مسجد سلیمان به دانشگاه سهند تبریز، میدان بینک به فردوسی مشهد، میدان تنگه بیجار به شهید چمران اهواز و میدان پارس جنوبی به صنعتی شریف سپرده شود.

وی با بیان اینکه افزون بر کارهای وسیعی که با دانشگاه‌ها باید انجام شود بخشی مهمی از فناوری در بخش افزایش بازیافت در شرکت‌های معتبر نفتی است، گفت: وقتی از همکاری با شرکت‌های خارجی صحبت می‌کنیم بیش از سرمایه به فناوری نیاز داریم.

باید قبول کنیم برای حرف‌هایمان سند و مدرک داشته باشیم

زنگنه از شرکت پتروپارس در کنار مپنا، به‌عنوان نماد فناوری ملی در بخش نفت و برق یاد کرد و یادآور شد: برای به‌دست آوردن این دستاوردها بسیاری خون جگرها خوردند و خیلی آزار دیدند. گرچه به قول آیت‌الله شاهرودی (رحمت‌الله علیه) این آزارها می‌ارزید. اکنون که پتروپارس ۲۳ میلیارد دلار کار درست، خوب و در کلاس بین‌المللی انجام داده‌ است می‌بینم همه زجرهایی که کشیدیم و کشیدند می‌ارزید و از این به بعد هم حاضریم بکشیم.

وی با بیان اینکه خوشحالم امروز حدود ۱.۳ میلیارد دلار قرارداد امضا می‌شود، زیرا سبب افزایش اشتغال و استفاده از توان شرکت‌های داخلی می‌شود، گفت: نفت می‌تواند محرک اقتصاد باشد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه طرح میدان آزادگان جنوبی را در وضع بدی تحویل گرفتیم، اما خیلی خوب عمل شد، گفت: این روزها حرف‌های زیادی مطرح می‌شود بدون اینکه یک برگ سند داشته باشند، داشتن سند خیلی خوب است.

زنگنه با بیان اینکه عده‌ای با الگوی جدید قراردادهای نفتی و عده‌ای با قرارداد بیع متقابل مخالف هستند، گفت: بسیار خب. ما که نمی‌توانیم بگوییم همه موافق باشند، اما کشور تصمیم گرفته است و ما به آن عمل می‌کنیم، با این حال هم‌زمان همین افراد به من حمله می‌کنند که چرا قرارداد مشارکت در تولید میدان گازی فرزاد بی را لغو کردید.

وی ادامه داد: نخست اینکه قرارداد مشارکت در تولیدی با هندی‌ها وجود نداشته است، تفاهم‌نامه‌ای بود که به‌صورت قانونی نمی‌توانستند آن را به قرارداد تبدیل کنند، اگر من قرارداد مشارکت در تولید امضا کنم در همین مجلس مرا بازخواست می‌کنند، در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، قرارداد امضا می‌کنم به ما انتقاد می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: این افراد از آنجا که می‌خواهند با وزارت نفت دشمنی کنند نمی‌گویند آن قرارداد مشارکت در تولید بود، نمی‌دانند هم قرارداد مشارکت در تولید چیست، می‌گویند چرا امضا نکردید؟ بعد هم عددهای عجیب. هندی‌ها می‌خواستند ۶ یا ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند زنگنه گفت من نمی‌خواهم!!

وی از پیشنهاد ساخت پالایشگاه از سوی برزیل و پیشنهاد عراق برای توسعه مشترک میدان آزادگان و مجنون و فروش تضمینی نفت آن از سوی عراق به‌عنوان موارد دیگر ادعاهای بدون سند یاد کرد و گفت: قبول کنیم که برای حرف‌هایمان باید سند و مدرک داشته باشیم، سند آن چیزی است که امروز همکارانمان در زمین کار می‌کنند، این واقعیت است.

زنگنه در پایان از همه همکاران و کسانی که بدون ادعا برای کشور زحمت می‌کشند قدردانی کرد.

کد خبر 305134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =