ثمربخشی مطالعات دانشگاه تهران روی میدان آزادگان

رئیس انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران گفت: مطالعه این مجموعه روی میدان آزادگان، نتایج ارزشمندی به دنبال داشته است که بر مبنای آن، امکان افزایش ۱۰ درصدی ضریب بازیافت این میدان مشترک وجود دارد.

محمدحسن پنجه‌شاهی امروز (دوشنبه، ۳۰ تیرماه) در مراسم امضای قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی، گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که در دوره اصلاحات انجام شد، سرمایه‌گذاری روی دانشگاه‌های تراز اول کشور برای تقویت رشته‌های بالادستی نفت بود. آن زمان وقتی اسناد را بررسی می‌کردم متوجه شدم از سال ۱۳۱۸ تا انقلاب اسلامی یعنی طی ۴۰ سال، تنها ۱۶۹ مهندس نفت در کشور تربیت شد و پس از انقلاب هم تا سال ۷۶ مهندس نفت تربیت نشد. سپس روی دانشگاه‌های تراز اول کشور سرمایه‌گذاری و رشته‌های نفت راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای خوبی که این دوره با ابتکار مهندس زنگنه انجام شد، واگذاری مطالعه ۹ میدان نفتی به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور بود که در این میان میدان آزادگان به انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران سپرده شد.

پنجه‌شاهی با بیان اینکه این مجموعه در بیش از چهار سال گذشته با همکاری شریک فرانسوی خود اقدام‌های متعددی انجام داده است که بر مبنای آن، اولویت تزریق در لایه‌های مخزنی مختلف آزادگان مشخص شده و قابلیت افزایش ۱۰ درصدی ضریب بازیافت نفت نتیجه‌گیری شده است، گفت: با تحقق این افزایش ضریب بازیافت، ضریب بازیافت کنونی که حدود ۵ درصد است به ۱۵ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه همکاری انستیتو نفت با شریک فرانسوی در دوره تحریم نیز دنبال شده است، افزود: افزایش بهره‌وری با کاهش حفر چاه‌های کم بازده، بهینه‌سازی جانمایی چاه‌ه‌ها، ایجاد بانک اطلاعات یکپارچه میدان، اثبات وجود ارتباط هیدرولیکی با میدان یاران و انتقال دانش و فناوری از دیگر دستاوردهای مطالعه فناورانه آزادگان است.

پنجه‌شاهی با بیان اینکه به‌زودی آزمایشگاه مغزه دیجیتال در انستیتو نفت راه‌اندازی می‌شود، بهره‌مندی از فناوری هوش مصنوعی در مطالعه مخازن را از دیگر برنامه‌های این انستیتو در طرح توسعه فناورانه آزادگان عنوان کرد.

وی گفت: در این چندسال، ۲۹ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۶۱ تز دکترا در میدان آزادگان داشتیم و بیش از ۵۷ نفر از نیروهای متخصص هیئت علمی و فارغ‌التحصیل‌های دانشگاهی در این طرح مشارکت داشته‌اند. نکته برجسته و بی‌نظیر در این حوزه آن است که هر ۱۷ عضو هیئت علمی انستیتو نفت در این طرح مشارکت فعال دارند.

پنجه‌شاهی در پایان گفت: این جمله را از آقای مهندس زنگنه به عاریت می‌گیرم و می‌گویم که انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران هم‌اکنون حکم پزشک خانواده میدان آزادگان را پیدا کرده است و امیدواریم چنین تجربه‌ای در دیگر میدان‌ها نیز استفاده شود.

کد خبر 305165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =