۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
  • کد خبر: 305210
افزایش صادرات نفت عراق در ۲۰ روز نخست ژوئیه

افزایش صادرات نفت عراق در ۲۰ روز نخست ماه ژوئیه نشان می‌دهد که عرضه نفت این کشور همچنان بیش از سهمیه‌اش در توافق کاهش تولید اوپک پلاس است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، داده‌های حمل‌ونقل و گفته‌های منابع صنعتی نشان می‌دهد صادرات نفت خام عراق تاکنون در ماه ژوئیه افزایش یافته است. این مسئله نشان‌دهنده این است که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک هنوز بیش از سهمیه‌اش در توافق کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو وغیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به «اوپک پلاس» نفت تولید می‌کند.

براساس داده‌های مؤسسه رفینیتیو و منابع صنعتی، میانگین صادرات نفت از پایانه‌های جنوب عراق در ۲۰ روز نخست ماه ژوئیه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده، این رقم نسبت به آمار رسمی صادرات جنوب عراق در ماه ژوئن تغییری نداشته است.

اعضای ائتلاف اوپک پلاس ۱۷ خردادماه پس از برگزاری نشستی از طریق ویدئوکنفرانس، توافق کردند کاهش تولید تاریخی نفت را به‌مدت یک ماه و تا پایان ماه ژوئیه تمدید کنند و با کاهش تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌، حدود ۱۰ درصد عرضه جهانی نفت، از مازاد عرضه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بکاهند.

ائتلاف اوپک پلاس همچنین از کشورهایی مانند نیجریه و عراق که تولیدشان بیش از سهمیه تولید در ماه‌های مه و ژوئن بود، خواست تخطی در ماه‌های مه و ژوئن را جبران و با پایبندی کامل (۱۰۰ درصد) تعهدهای خود را در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر عملی کنند.

آمارهای ماه ژوئیه حاکی از آن است که عراق هنوز از اجرای تعهدهای خود فاصله دارد و بیش از برنامه بارگیری که برای ماه ژوئیه اعلام کرده بود، نفت صادر کرده است.

به گفته مقام‌های اوپک پلاس، عراق متعهد شده بود برای جبران تخطی خود از سهمیه کاهش تولید، در ماه ژوئن روزانه ۵۷ هزار بشکه و در ماه‌های ژوئیه و اوت روزانه ۲۵۸ هزار بشکه بیش از سهمیه کاهش تولید خود، از تولیدش بکاهد.

بخش عمده صادرات عراق از جنوب این کشور انجام می‌شود، بنابراین کاهش صادرات این کشور باید در این بخش مشهود باشد.

پترو لوجستیکز، یکی دیگر از شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، برآورد خود از سطح صادرات عراق از پایانه‌های جنوبی این کشور از جمله بصره را بالاتر برد و آن را به‌طور میانگین ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که از برآورد ماه ژوئن این شرکت ۲۴۰ هزار بشکه در روز کمتر است.

این در حالی است که داده‌های مربوط به نفتکش‌ها و دو منبع صنعتی نشان می‌دهد صادرات شمال عراق در ماه ژوئیه افزایش یافته است.

به گفته این منابع، صادرات شمال این کشور حداقل ۴۵۰ هزار بشکه در روز است که نسبت به رقم صادرات روزانه ۳۷۰ هزار بشکه در ماه ژوئن، افزایش یافته است.

افزایش محموله‌های صادراتی شمال عراق به این معناست که بدون در نظر گرفتن ارقام پترولوجستیکز، صادرات عراق تاکنون و در ماه ژوئیه ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

محاسبه‌های رویترز براساس داده‌های اوپک نشان می‌دهد عراق در ماه ژوئن حدود ۸۸ درصد به سهمیه کاهش تولید خود پایبند بوده‌ است و در صورتی که صادرات این کشور در ماه ژوئیه ثابت بماند، سطح پایبندی عراق به ۶۵ درصد کاهش خواهد یافت.

کد خبر 305210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =