۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
  • کد خبر: 305674
توافق شرکت نفتی آمریکا با کردهای سوریه

وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد که یک شرکت نفتی آمریکایی قراردادی را با کردهای سوریه امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بیروت، وزارت امور خارجه سوریه روز یکشنبه (۱۲ مردادماه) اعلام کرد که یک شرکت نفتی آمریکایی توافق‌نامه‌ای را با کردهای سوریه که میدان‌های نفتی شمال شرقی این کشور را کنترل می‌کنند، امضا کرده است. این وزارتخانه این قرارداد را که هدف آن سرقت نفت خام سوریه است، غیرقانونی نامید.

در بیانیه این وزارتخانه که در رسانه‌های دولتی منتشر شده، نام شرکت آمریکایی طرف قرارداد با نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)، اتحادی که با کمک ایالات متحده امتداد شمال و شرق سوریه را از دولت اسلامی این کشور مصادره کرده، ذکر نشده است.

مقام‌های نیروهای کرد سوریه از اظهارنظر در این باره خودداری کردند. مقام‌های ایالات متحده آمریکا نیز روز یکشنبه هیچ اظهارنظری در این باره نکردند.

یک سناتور آمریکایی و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه دادرسی کمیته روابط خارجی سنا در روز پنجشنبه (نهم مردادماه)، به توافقی  بین یک شرکت آمریکایی و نیروهای کرد سوریه درباره میدان‌های نفتی اشاره کرده بودند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه در این جلسه اعلام کرد که مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه به وی اطلاع داده است که قراردادی بین یک شرکت آمریکایی و این نیروها برای مدرن‌سازی میدان‌های نفتی شمال شرقی سوریه امضا شده است و از پمپئو پرسید آیا دولت از آن حمایت می‌کند یا خیر.

پمپئو در این نشست که به‌طور مستقیم از شبکه پی‌بی‌اس پخش می‌شد، در پاسخ به این پرسش گفت: بله حمایت می‌کنیم، این توافق‌نامه کمی بیشتر از آنچه انتظار داشتیم طول کشید و اکنون در حال اجرای آن هستیم.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: دمشق توافق‌نامه شبه نظامیان القسد (SDF) با یک شرکت نفتی آمریکایی را برای سرقت نفت سوریه تحت حمایت و پشتیبانی دولت آمریکا به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کند. این توافق‌نامه باطل است و هیچ مبنای قانونی ندارد.

سوریه پیش از آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱، روزانه حدود ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که با وجود عقب‌نشینی نظامی از شمال شرقی سوریه، تعداد اندکی از نیروهای آمریکایی در بخش نفتی این منطقه باقی خواهند ماند.

پنتاگون اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرد که درآمد نفتی این منطقه متعلق به نیروهای دموکراتیک سوریه است.

کد خبر 305674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =