واحد فرآورش مرکزی میدان مشترک آذر عملیاتی شد

مدیرعامل گروه اویک از تحقق تولید نفت از طریق واحد فرآورش مرکزی (CPF) میدان مشترک آذر خبرداد و گفت: طرح توسعه این میدان مشترک در آینده نزدیک به‌طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری در نشستی با مجموعه پیمانکاران و دست‌اندرکاران طرح ساخت کارخانه «NGL3100»، با تأکید بر اینکه گروه اویک هم‌اکنون از فعال‌ترین بخش‌های پیمانکاری در کشور به شمار می‌رود، گفت: اویک بخش گسترده‌ای از فعالیت‌ها در صنایع مختلف نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشور را مدیریت، راهبری و اجرا می‌کند که از میان پروژه‌های در دست اجرای اویک، می‌توان از طرح ساخت کارخانه «NGL3100»، مجتمع پتروشیمی دهلران، طرح توسعه میدان‌های رامشیر و منصوری، مجتمع پتروشیمی کیان و طرح توسعه میدان‌ آذر یاد کرد.

وی از افتتاح رسمی بهره‌برداری از طرح توسعه میدان آذر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: تولید از این میدان از طریق سیستم فرآورش مرکزی (CPF) آغاز شده است. البته بهره‌برداری از بخش گازی مربوط به این پروژه به علت اینکه هنوز واحد مایع‌سازی گاز (ال‌ان‌جی) آن راه‌اندازی نشده، فعلاً امکان‌پذیر نیست.

منوچهری درباره آخرین وضع طرح توسعه میدان‌های نفتی رامشیر و منصوری در مناطق نفت‌خیز جنوب کشور در خوزستان توضیح داد: مسائل قراردادی و اعتباری این پروژه از سوی کارگروه مربوط در اویک در همکاری با کارفرمای محترم در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه طرح پتروشیمی کیان به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی کشور از سوی شرکت اویک در دست اجراست، تصریح کرد: بخشی از مناقصه‌های مربوط به این مگاپروژه پتروشیمی از سوی شرکت اویک برگزار شده و بناست در ساخت و اجرای این پروژه، از کالا و تجهیزات ایرانی و ساخت داخل استفاده شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این امر هم تأکید کرده‌اند.

مدیرعامل گروه اویک از واگذاری پروژه‌های جدید به مجموعه اویک خبر داد و یکی از این پروژه‌ها را ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران خواند و افزود: مبانی قرارداد این پروژه نهایی شده است و به‌زودی با کارفرمای آن امضا می‌شود. همچنین قرارداد مربوط به پتروشیمی گچساران نیز میان اویک و کارفرمای مربوط مبادله شده است و فعالیت‌های اجرایی به‌زودی آغاز می‌شود.

اویک، چنگوله را توسعه می‌دهد

وی از واگذاری قریب‌الوقوع طرح توسعه میدان نفتی چنگوله به گروه اویک نیز خبر داد و تصریح کرد: قرارداد توسعه این میدان نفتی در بلوک اناران در چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) با شرکت اویک به‌زودی منعقد می‌شود و این شرکت با امکانات، نیروی انسانی و تجربه‌ای که از پروژه آذر به‌دست آورده است، عملیات اجرایی این پروژه را هم آغاز می‌کند.

وی همچنین پروژه ساخت مخازن ذخیره‌سازی و انتقال نفت‌ و فرآورده‌های نفتی قشم را نیز از دیگر پروژه‌های تحت مدیریت گروه اویک خواند و یادآور شد: این پروژه در گام نخست برای ذخیره‌سازی ۶.۵ میلیون بشکه نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی طراحی شده است که در آغاز امسال به مدار بهره‌برداری وارد شد و به‌زودی به شکل رسمی افتتاح می‌شود، همچنین گام دوم این پروژه نیز به‌زودی اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل گروه اویک با بیان اینکه گروه اویک فعالیت‌های متعدد دیگری را نیز در برنامه واگذاری از طریق مناقصه به شرکت‌های پیمانکاری و سازنده ایرانی دنبال می‌کند، تأکید کرد: گروه اویک در واگذاری پروژه‌های خود روی اصل برگزاری مناقصه، ایجاد فضای رقابتی و انتخاب پیمانکاران صاحب‌صلاحیت تمرکز دارد و بدیهی است که این قراردادها در یک چارچوب مناسب، سالم و منطقی منعقد خواهند شد، به‌طوری که توانمندی پیمانکار، قیمت پروژه‌ها و مدت زمان اجرای آنها قابل حصول و عملی باشد تا کار به شکل مطلوب به نتیجه برسد، چراکه اگر هر یک از این اصول دچار ضعفی شود، قطعاً به مجموعه پروژه آسیب وارد خواهد شد.

برگزاری مناقصه‌های جدید

وی از برگزاری مناقصه‌های جدید در پروژه پتروشیمی دهلران خبر داد و گفت: این پروژه در حال اجراست و امیدواریم روند عملیات اجرایی آن به‌زودی شتاب گیرد. همچنین برنامه برگزاری مناقصه بسته‌های کاری جدید در پروژه‌های پتروشیمی کیان و ساخت مخازن ذخیره‌سازی و انتقال نفت‌ و فرآورده‌های نفتی قشم، در دست پیگیری است.

مدیرعامل گروه اویک گفت: شرکت‌های تابع گروه اویک همچون شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED)، شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)، شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی قشم (OEID) و شرکت عملیات اکتشاف نفت (OEOC) هم به‌طور مستقل از اویک، در مناقصه‌هایی شرکت کرده و برنده شده‌اند و این شرکت‌ها نیز بسته‌های کاری مختلف را از طریق برگزاری مناقصه به پیمانکاران خود واگذار خواهند کرد.
منوچهری با بیان اینکه شرکت مهندسی نفت کیش (KPE) بازوی توانمند مهندسی و مطالعات گروه اویک در بخش بالادستی است، توضیح داد: این شرکت می‌تواند مخازن نفتی و گازی کشور را با مطالعات پایه و تفصیلی، به شکل فنی و تخصصی بشناسد و آن را در چارچوب فنی و اقتصادی ارزیابی کند.

وی با بیان اینکه اخیراً به موضوع فعالیت در بخش بالادستی صنعت نفت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این بخش در سطح ملی توجه شده است، بیان کرد: در بخش بالادستی، روند فعالیت‌ها در قیاس با آنچه انتظار است تا حدودی کند پیش می‌رود، در حالی که هم‌اکنون ایران بزرگ‌ترین دارنده ذخایر هیدروکربوری دنیا (مجموع ذخایر نفت و گاز) به شمار می‌رود. بخش چشمگیری از منابع و ذخایر نفت و گاز ایران در میدان‌های مرزی و مشترک واقع شده است و بر همین اساس همسایگان کشورمان، عطش و اشتهای سیری‌ناپذیری برای بهره‌برداری پرشتاب‌تر از این منابع دارند. با وجودی که آینده نفت دنیا چندان روشن نیست و در افق دوردست به نظر می‌رسد نفت ارزش امروز خود را از دست بدهد، اما در شرایط حاضر، نفت کماکان انرژی نخست دنیاست و ایران از بازیگران اصلی صحنه انرژی جهان است؛ بر این اساس، باید با جدیت بیشتری توسعه بخش بالادستی صنعت نفت را دنبال کرد.

ارزش افزوده قابل توجه فعالیت‌ها در بخش بالادست

وی با بیان اینکه زنجیره پایین‌دستی و ارزش افزوده حاصل از آن کاملاً متکی به بخش بالادستی است، توضیح داد: زنجیره صنعت پتروشیمی کشور به‌عنوان بخش پایین‌دستی صنعت عظیم نفت، به تولید نفت، گاز و میعانات گازی در بخش بالادستی وابسته است، بنابراین باید بخش بالادستی توسعه یابد تا بتوان زنجیره پایین‌دستی را تکمیل و از طریق صادرات محصولات با ارزش افزوده آن، ارزآوری ایجاد کرد.

منوچهری با تأکید بر اینکه برخلاف تصور، فعالیت در بخش بالادستی صنعت نفت بسیار مهم و ارزش افزوده آن به مراتب بیشتر از بخش پایین‌دستی است، گفت: اگر «نرخ بازگشت سرمایه» (Return on Investment) در بخش پایین‌دستی به دشواری به ۱۰ تا ۲۰ درصد برسد، این نرخ (ROI) در بخش بالادستی (توسعه میدان‌های هیدروکربوری) دست‌کم ۲۰ تا ۳۰ درصد و بعضاً بیش از ۱۰۰ درصد است که سرمایه‌گذار و پیمانکار می‌توانند بخشی از آن را جذب کنند و به صنعت و اقتصاد کشور رونق دهند.

وی با یادآوری محدودیت‌های قانونی حضور شرکت‌های غیردولتی در بخش بالادستی گفت: شرکت ملی نفت ایران در گذشته و به‌طور سنتی با حضور درازمدت شرکت‌های غیردولتی و خصوصی و به‌طور کلی هر شرکتی به جز شرکت ملی نفت ایران، در پروژه‌های بالادستی صنعت نفت مخالفت کرده است که این موضوع یکی از علت‌های کندی روند توسعه بخش بالادستی به شمار می‌رود، اما هم‌اکنون این دیدگاه تا حدودی دگرگون شده است و با رویکرد حمایتی مقام معظم رهبری و دولت، برای حضور شرکت‌های غیردولتی در این بخش، سازوکار قانونی طراحی شده که فرآیند تدوین آن در سال‌های گذشته کلید خورده است و البته باز هم باید جامعیت پیدا کند.

مذاکره با E&P های ایرانی برای توسعه در غرب کارون

مدیرعامل گروه اویک با بیان اینکه برای فعالیت شرکت‌های غیردولتی در بخش بالادستی صنعت نفت، توافق‌هایی شده است، ادامه داد: بسترهای قانونی و قراردادی برای حضور و فعالیت بخش خصوصی در توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های نفتی و گازی ایجاد شده است و شرکت ملی نفت ایران مذاکره‌هایی را با سه گروه از شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی از جمله اویک برای توسعه در غرب کارون دنبال می‌کند.

منوچهری با نوید حضور فعال و افق کاری گسترده پیش روی گروه اویک به‌ویژه در بخش بالادستی ادامه داد: برای تأمین منابع مالی مورد نیاز در توسعه بخش بالادستی صنعت نفت، ضمن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، می‌توان به بازار پول و سرمایه با آن حجم عظیم نقدینگی امیدوار بود. این حجم نقدینگی بزرگ که اتفاقاً ارزش بازار بورس را هم بالا برده است، چنانچه به سوی سرمایه‌گذاری در بخش تولید به‌ویژه تولید نفت، سوق داده نشود، می‌تواند همچون سیلی مهیب، اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با انتقاد از بوروکراسی پیچیده و قوانین دست‌وپاگیر پیشنهاد کرد که با برطرف کردن پیچیدگی‌های قانونی و همچنین طراحی راهکارهایی برای جذب نقدینگی در بخش بالادستی صنعت نفت، می‌توان امکانات و ظرفیت‌های عظیم پیمانکاری و سازندگی کشور را با همراهی نیروی متخصص و جوان به‌کار گرفت و یک حرکت جهادی در حوزه سازندگی، توسعه، اشتغال‌زایی و سرانجام خوداتکایی بیشتر در کشور در بخش انرژی ایجاد کرد.

مدیرعامل گروه اویک تأکید کرد: شرکت‌های بزرگ انرژی همچون اویک به‌عنوان پیمانکار عمومی (GC)، اپراتور یا توسعه‌دهنده نفتی، باید بتوانند مجموعه ظرفیت‌های بالقوه کشور را در بخش بالادستی صنعت نفت به‌کار گیرند و موتور محرک این مجموعه باشند.

وی مدل قراردادهای جدید نفتی را قراردادی کارآمد و گره‌گشا ارزیابی و تصریح کرد: این مدل قراردادی در بخش بالادستی صنعت نفت می‌تواند توانمندی شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی را شکوفاتر و در یک برنامه درازمدت، موجبات رشد تدریجی و پیوسته بخش خصوصی کشور را فراهم کند؛ در بستر اجرایی این قرارداد، می‌توان فعالیت‌هایی را برای به‌کارگیری همه ظرفیت کاری شرکت‌های پیمانکاری، مهندسی و سازنده تجهیزات ایرانی تعریف کرد و به‌کار گرفت.

وی یادآور شد: در شرایط حاضر، حضور شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی در بخش بالادستی صنعت نفت و در توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های هیدروکربوری متعدد و درک بهتر آنها از مبانی فنی و مدل‌های قراردادی، زمینه مناسبی برای یک جهش بزرگ در آینده صنعت نفت است. در این صورت، چنانچه محدودیت‌های بین‌المللی سبک‌تر شود، فرصت‌سوزی نخواهد شد و این شرکت‌ها با انتخاب شرکای کاری مناسب و تأمین‌کنندگان منابع مالی بین‌المللی، می‌توانند با محوریت شرکت‌های ایرانی در اجرای طرح‌های توسعه و بهره‌برداری میدان‌های هیدروکربوری با شتاب دوچندانی عمل کنند.

منوچهری با تأکید بر اینکه صنعت نفت ایران برای یک جهش بزرگ در آینده‌ای نزدیک آماده است، افزود: فرصت همکاری شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی در چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی، کمک می‌کند تا میان آنها مفاهمه ایجاد و ادبیات کاری بین آنان تقویت شود.

تعهد به خریداران سهام

منوچهری با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌عنوان سهامداران اصلی اویک، با حمایت و پشتیبانی خود، می‌توانند کمک‌های مؤثری کنند، بر لزوم تقویت گروه اویک در حوزه تأمین منابع مالی تأکید کرد و یادآور شد: عرضه سهام شرکت اویک در بازار بورس، این مجموعه را به سوی فعالیت‌های اقتصادی بیشتر سوق داده و اکنون درک بهتری از اقتصاد، منابع مالی، پول و پول‌سازی در این مجموعه ایجاد شده است.

وی با یادآوری فراهم شدن مقدمات عرضه سهام چهار شرکت تابعه گروه اویک در بازار بورس، ادامه داد: بدیهی است خرید و فروش سهام این شرکت‌ها در بورس، منابع مالی چشمگیری برای فعالیت در پروژه‌های گروه اویک به‌ویژه در بخش بالادستی فراهم می‌کند.

مدیرعامل گروه اویک با تأکید بر اینکه عرضه سهام اویک و شرکت‌های تابع آن در بورس، این مجموعه را به یکایک کسانی که سهامش را خریده‌اند متعهد خواهد کرد، گفت: با ورود اویک به بورس، ابعاد کاری آن تغییر کرده و تحت نظارت دقیق‌تری قرار گرفته است، از این رو، باید با انگیزه و مراقبت بیشتر و با هدف‌گذاری مناسب‌تر به‌سوی توسعه و پیشرفت گام برداشت تا همگام با پویش خوداتکایی و استقلال اقتصادی کشور، سهم خود را در این مسیر که البته ناچیز هم نیست، به‌خوبی ایفا کنیم.

ظرفیت‌های مطلوب با وجود آسیب‌های تحریم

وی یادآور شد: با وجود آسیب‌هایی که تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی بر پیکر صنعت نفت و نیروی انسانی آن وارد کرده است، اما کماکان بسترها، امکانات و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای رشد و تعالی در کشور وجود دارد که شرکت‌های بزرگ و پیمانکاران عمومی (GC) ایرانی، به‌عنوان اصلی‌ترین بخش به‌کارگیری توانمندی‌های بالقوه کشور، موتورهای محرک سازندگی، توسعه و رشد هستند. همچنین شرکت‌های مهندسی و ساخت تجهیزات (EP) نیز موتورهای محرک تولید، ارتقا و انتقال دانش و خوداتکایی در داخل به شمار می‌روند.

مدیرعامل گروه اویک با بیان اینکه پس از دشواری‌های ماه‌های اخیر، ان‌شاءالله به‌زودی گشایشی ایجاد خواهد شد، یادآور شد: باید حرکت در مسیر عملیاتی کردن ظرفیت‌های داخلی با پیوستگی، هم‌افزایی و کوشش مستمر سامان بگیرد، چراکه این توان داخلی، ظرفیت اساسی و نهادی کشور است که دشمنان را وادار به تسلیم می‌کند، از این رو، هنر این است که در همین شرایط سخت و ویژه بتوان چرخ اقتصاد، صنعت و توسعه کشور را به گردش درآورد.

وی در توصیه به مدیران گروه اویک با تأکید بر اینکه انتظار است فعالیت و گردش کار در ستاد و صف گروه اویک پویاتر شود، افزود: مدیران باید شجاعانه‌تر برخورد کنند و مسئولیت بپذیرند؛ نقش مدیران تسهیل امور است، باید با قبول مسئولیت و امضای موارد لازم، بدون نگرانی از نظارت‌ها، به روند اجرای کارها شتاب بخشند؛ بدیهی است که نهادهای مالی و نظارتی و کنترلی هم باید کار خود را درست انجام دهند و موجب کندی و وقفه در انجام کارها نشوند.

تأکید بر برنامه‌ریزی و انضباط برای مقابله با کرونا

مدیرعامل گروه اویک با بیان اینکه شیوع ویروس منحوس کرونا همگان را آزرده و زندگی و کار مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است، گفت: با وجود این، پیمانکارانی هستند که با پیاده‌سازی برنامه‌ها و انضباط‌های مناسب، توانسته‌اند هم به کار خود ادامه دهند و هم این بیماری را در دفاتر و کارگاه‌های خود کنترل کنند. از این رو با تغییر عادت‌های فردی و سازمانی، برقراری انضباط‌های لازم و مراقبت فراگیر، می‌توان با کرونا مقابله کرد و ضمن آن، هم فعالیت‌ها را پیش برد و هم از آسیب به نیروی انسانی جلوگیری کرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان، راهبردها و رهنمودهای مهمی را تبیین کردند که شرکت‌های نفتی همچون اویک لازم است به آنها توجه کنند و درباره تحقق این رهنمودها به‌ویژه در موضوع‌های مرتبط با تحریم‌ها، حمایت از شرکت‌های داخلی و ضرورت کار، کوشش و توسعه در کشور، به‌طور جدی اهتمام داشته باشند. در دیدارهای رئیس‌جمهوری و دست‌اندرکاران و فعالان صنعت و اقتصاد کشور، مقام معظم رهبری بارها بر اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه تأکید داشتند که طرح ساخت کارخانه «NGL۳۱۰۰» در دهلران از سوی شرکت اویک هم از جمله همین طرح‌های مهم است.

وی همچنین با یادآوری بیانات رهبری درباره اقدام‌های بزرگی که‌ در میدان عظیم پارس جنوبی و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دوران تحریم انجام شده است، ادامه داد: گروه اویک در اجرای طرح‌های پارس جنوبی نقش چشمگیری داشته است و همچنین اویکو به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گروه اویک، در راه‌اندازی و بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، سهم بسزایی داشته است.

منوچهری با بیان اینکه گروه اویک در اجرای طرح‌های مهم و حساسی در صنعت نفت همکاری داشته است، گفت: اکنون اویک در شرایطی در صنعت نفت مشغول کار است که این صنعت در حال تجربه مجموعه‌ای از سخت‌ترین و کم‌نظیرترین تحریم‌های بین‌المللی در طول یکصد سال گذشته است و با وجود این شرایط، به فعالیت خود ادامه می‌دهد و لازم است این فعالیت به موفقیت‌های چشمگیری هم منتج شود.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی از یک‌سو و افت شدید بهای نفت‌خام و بحران شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر، شرایط کار در صنعت نفت را بسیار دشوارتر کرده است، یادآور شد: با وجود این، باید تلاش شود با خلاقیت، ابتکار، مشارکت، همدلی، اعتماد متقابل، فعالیت‌ها در اجرای طرح‌های توسعه صنعت نفت شتاب بگیرد.

کد خبر 305680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =