۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
  • کد خبر: 306003
امضای ۹ قرارداد نفتی؛ ۲۷ مردادماه

وزیر نفت از امضای ۹ قرارداد نفتی در دوشنبه هفته آینده خبر داد و گفت: این موضوع نشان دهنده تداوم کار در صنعت نفت است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، ۲۲ مردادماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره صندوق قابل معامله دولتی (ETF- یی‌تی‌اف) برای سهام پالایشی‌ها وجود هر گونه اختلاف بین وزارتخانه‌های نفت و  امور اقتصاد و دارایی را تکذیب کرد.

وی با اشاره به اینکه ابتدا اعلام شد سهام پالایشگاه‌ها در قالب یی‌تی‌اف پالایشی عرضه شود و پس از آن اعلام شد که این کار لازم نیست و سهام پالایشگاه‌ها که در اختیار دولت است به صورت بلوکی عرضه می‌شود، تصریح کرد: شامگاه یکشنبه (۲۰ مردادماه) در دولت هم بحثی مطرح نشد و دیروز (سه‌شنبه، ۲۱ مردادماه) که گفتند صندوق یی‌تی‌اف پالایشی تشکیل شود به سرعت دستور انجام آن را دادم.

وزیر نفت تاکید کرد: اختلافی بین وزارتخانه‌های نفت و امور اقتصاد و دارایی نبوده است و نیست و طبق قاعده و در زمان مقرر کار انجام می‌شود، ما در وزارت نفت همیشه موافق خصوصی‌سازی پالایشگاه نفت بوده‌ایم و تصمیم دولت را اجرا می‌کنیم.

زنگنه درباره واگذاری بخشی از سهام به بازماندگان سهام عدالت اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: ‌این موارد مربوط به هیئت واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی است و ارتباطی به نفت ندارد، طبق قانون سهام در اختیار آنها بوده است تا به هر ترتیبی که قانون اجازه دهد، اقدام کنند.

وی درباره فروش نفت در بورس گفت: هنوز موضوعی قطعی نشده است و در صورت تصمیم نهایی ‌رئیس‌جمهوری آن را اعلام می‌کند.

وزیر نفت درباره فعالیت‌ها در صنعت نفت ادامه داد:‌ آنچه که مهم است در این شرایط کرونا در سراسر جهان فعالیت‌های صنعت نفت دچار رکورد شده و یا با تعطیلی روبه‌روست، اما در ایران تلاش کردیم در این شرایط و با وجود اینکه با شدیدترین تحریم‌های تاریخی روبه‌رو هستیم، هیچ فعالیتی از طرح‌های نفت دچار نقصان نشود.

زنگنه گفت: برای تامین منابع با رجوع به بازار سرمایه در همین هفته بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اوراق فروختیم و این کار را ادامه می‌دهیم تا منابع را برای طرح‌های توسعه صنعت نفت در دریا و خشکی تامین کنیم.

وی درباره طرح مجلس درباره  تغییر سهمیه‌بندی بنزین تصریح کرد: گویا برخی نمایندگان مجلس در حال تنظیم این طرح هستند، اما تا زمانی که  طرحی پیشنهاد نشده نمی‌توان اظهار نظری درباره آن کرد.

پایان ۱۷ فاز دریایی پارس جنوبی

وزیر نفت  با اشاره به اینکه در پارس جنوبی ۱۷ فاز جدید در دریا تمام شده است،‌ گفت:‌ در بخش خشکی نیز ۱۵ پالایشگاه جدید تکمیل و در فاز ۱۴ نیز نخستین واحد پالایشگاهی تا پایان سال عملیاتی می‌شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه از نظر تولید گاز در شرایط خوبی هستیم،‌ ادامه داد: در گازرسانی روستایی با بهره‌برداری از طرح‌های جدید مرتب استان‌ها سبز می‌شوند و دسترسی به شبکه گاز به بالای ۹۵ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه جهش دوم و سوم پتروشیمی به صورت همزمان در جریان است،‌ افزود:‌ امسال در جهش دوم ۱۷ طرح با تولید ۲۵ میلیون تن افتتاح می‌شود.

منتظر نشست هیئت امنای صندوق توسعه برای تنفس خوراک‌ هستیم

وزیر نفت با اشاره به اینکه در زمینه پالایشی نیز تولید بنزین و گازوئیل از نظر کمی و کیفی پیشرفت داشته است و حتی صادرات نیز انجام می‌شود، گفت: در پتروپالایشگاه‌ها، ‌کار ما تمام و تقاضاها بررسی شده اس، متقاضیانی که شرایط را داشتند و طبق قاعده بودند، پذیرفته شدند.

وی افزود: منتظریم نشست هیئت امنای صندوق توسعه برای تنفس خوراک تشکیل و سقف تنفس خوراک مشخص و مجوزها صادر شود.

 به گفته زنگنه، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه طرح پتروپالایشگاهی پذیرفته شده که شامل ۳ طرح ۳۰۰ هزار بشکه نفت، یک طرح ۲۰۰ هزار بشکه نفت، ‌یک طرح ۱۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ... است.

کد خبر 306003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =