فاز دوم زنجیره انتقال نفت غرب کارون در مرحله انتخاب پیمانکار است

مجری طرح خطوط لوله و تأسیسات جانبی انتقال نفت خام میدن‌های غرب کارون گفت: فاز دوم این طرح در مرحله انتخاب پیمانکار است و با اجرای آن، ظرفیت انتقال نفت این میدان‌ها به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سیروس آقاجری، فاز دوم را مشتمل بر احداث تلمبه‌خانه جدیدی در کنار تلمبه‌خانه غرب کارون و امیدیه معرفی کرد و افزود: در این طرح، برای ساخت یک تلمبه‌خانه جدید در گوره بی و یک خط لوله ۴۲ اینچ از این منطقه تا جزیره خارک به طول 300 کیلومتر برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: تلمبه‌خانه غرب کارون از مجهزترین تلمبه‌خانه‌های صنعت نفت است که امکان انتقال روزانه ۴۶۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و ۲۵۴ هزار بشکه نفت سبک را دارد. در ساختار مهندسی این طرح، از پمپ‌هایی با قدرت انتقال بالا و از سیستم برق و کنترل ابزار دقیق مجهزی بهره گرفته شده است که امکان گزارش‌دهی منظم فرآیند عملکردی تلمبه‌خانه به بهره‌بردار را فراهم می‌کند.

آقاجری با بیان اینکه این تأسیسات هم‌اکنون برای انتقال بیش از روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین ظرفیت دارد، ادامه داد: این تلمبه‌خانه و خطوط لوله خارجی امیدیه تا بهرگان و جزیره خارک، به دیگر بهره‌بردارها از جمله شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت فلات قاره ایران این امکان را می‌دهد تا نفت تولیدی خود را به مبادی صادراتی منتقل کنند.

فاز نخست زنجیره انتقال نفت میدان‌های غرب کارون ۲۳ مردادماه به‌طور رسمی افتتاح و هم‌زمان مراسم تحویل و تحول پروژه تلمبه‌خانه غرب کارون از شرکت مهندسی و توسعه نفت به شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد. در کنار این پروژه، خطوط لوله ۳۶ اینچ نفت سنگین و ۳۰ اینچ نفت سبک نیز تحویل شرکت بهره‌بردار شد.

کد خبر 306040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =