عملیات بهره‌برداری از خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز آغاز شد

بهره‌برداری رسمی از هزار و ۸۵۰ کیلومتر خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز، پنج ایستگاه تقویت فشار گاز و و طرح توسعه مرکز دیسپچینگ ملی گاز ایران با دستور رئیس‌جمهوری آغاز شد.

به گزارش شانا، عملیات بهره‌برداری از هزار و ۸۵۰ کیلومتر خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز و خطوط لوله شلمچه، نفت‌شهر و آبدانان و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز دیلم، بیدبلند، اهواز، حسینیه و کوهدشت و طرح توسعه مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران صبح امروز (دوشنبه، سوم شهریورماه) از طریق ویدئوکنفرانس با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و حسن منتظرتربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران آغاز شد.

این پروژه‌ها از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت گاز در کریدور غرب و شمال‌غرب کشور هستند، زیرا بهره‌برداری از این خطوط انتقال گاز و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر عسلویه تا میاندوآب، ضمن تقویت پایداری جریان گاز، ظرفیت انتقال گاز کشور را ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌دهد، عملیات اجرایی این خطوط نیز با هدف انتقال دائمی، پایدار و مطمئن گاز به جنوب غرب، غرب و شمال غرب کشور و تقویت صادرات گاز به عراق آغاز شده است.

 گذر خط لوله از موانع طبیعی دشوار و پیچیده در غرب کشور از دیگر ویژگی‌های پروژه احداث خطوط انتقال گاز ششم و نهم سراسری است.

طول این دو خط سراسری هزار و ۸۵۰ کیلومتر است و در طول این مسیر، پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در شهرستان‌های دیلم، بیدبلند، اهواز، حسینیه و کوهدشت نیز احداث شده که وظیفه تقویت فشار گاز طبیعی در این مسیر را بر عهده دارد، ضمن آنکه هفت ایستگاه لانچر - ریسیور برای پیگرانی نیز در مسیر این پروژه احداث شده است.

اجرای بخشی از پروژه خط انتقال ششم سراسری گاز از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به روش  ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) بوده که در این مسیر، ایستگاه‌های شلمچه و نفت‌شهر نیز با ظرفیت انتقال روزانه ۵۰ و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز برای اندازه‌گیری صادرات گاز در این پروژه احداث شده است.

پروژه خط انتقال گاز ۵۶ اینچ نهم سراسری به طول ۲۳۱ کیلومتر حد فاصل دهگلان - میاندوآب نیز به موازات خط انتقال گاز ششم سراسری از پارس جنوبی آغاز شده و تا مرز بازرگان در شمال‌غرب کشور در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی گاز ایران تعریف و اجرایی شده است.

کد خبر 306393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =