۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
  • کد خبر: 306709
طراحی و ساخت تجهیزی کاربردی در ملی حفاری

پژوهشگر فعال شرکت ملی حفاری ایران موفق به طراحی و ساخت کمپوند رزوه لوله حفاری/ لوله وزنه برای نخستین بار در کشور شد.

 به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، اصغر صادق‌آبادی، رئیس مهندسی کالای مواد شیمیایی مدیریت امور مهندسی این شرکت گفت: تولید این ماده تا پیش از این در انحصار شرکت‌های خارجی قرار داشت و با این موفقیت ایران در ردیف کشورهای دارای توانایی ساخت این ماده کاربردی در صنعت حفاری جهان قرار گرفت.

وی افزود: این ماده در حفاری چاه‌های نفت و گاز بسیار اهمیت دارد، به‌طوری‌ که حفاری مخازن هیدروکربوری بدون استفاده از آن در عمل امکان‌پذیر نیست.

رئیس مهندسی کالای مواد شیمیایی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: به دلیل اعمال محدودیت‌ها و قیمت‌های غیرواقعی، وارد کردن دوپ یا فناوری آن از سازندگان اصلی غیرممکن بود و با توجه به نیاز مبرم، شرایط سخت حفاری در میدان‌های نفتی و گازی ایران، پروژه طراحی، فرمولاسیون و ساخت دو نوع دوپ حفاری پیشرفته شامل دوپ حفاری مخصوص شرایط سخت میدان‌های ایران و دوپ حفاری سازگار با محیط زیست در دستور کار قرار گرفت.

صادق‌آبادی با بیان اینکه سالانه حجم بالایی از منابع مالی به دلیل بروز آسیب‌های ناشی از استفاده نکردن از دوپ حفاری مناسب هدر می‌رود، عنوان کرد: استفاده نکردن از کمپوند مخصوص لوله‌های حفاری/ لوله‌های وزنه سبب جوش سرد، خوردگی، شکستگی رزوه‌ها، Galinig و سرانجام غیرقابل استفاده شدن لوله‌های حفاری در بخش رزوه (Pin و Box) می‌شود.

وی گفت: به دلیل نیاز، تحقیق، پژوهش و امکان‌سنجی ساخت آن با دانش بومی و سازنده ایرانی از چند سال پیش آغاز و سبب ساخت نمونه آزمایشی و تولید تجاری شد و در اختیار ناوگان حفاری کشور قرار گرفت.

رئیس مهندسی کالای مواد شیمیایی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران افزود: در طراحی و ساخت این کمپوندها از فناوری نانو استفاده شده و عاری از فلزات و مواد آسیب‌رساننده به نفرات و محیط زیست است و در شرایط سخت کار و با انواع سیالات حفاری قابلیت استفاده دارد. این مواد از وارد آمدن گشتاور بیش از حد که سبب آسیب به رزوه لوله‌ها و اتصالات و شل شوندگی اتصالات، پیشگیری می‌کند و استفاده از آن سبب کاهش تمرکز تنش، کنترل گشتاور، حفاظت در برابر ساییدگی و خوردگی، سرعت در عملیات، کاهش انتظارات و آسیب به تجهیزات، افزایش ایمنی و بازدهی کار و صرفه‌جویی در وقت و هزینه خواهد شد.

وی گفت: با انجام این پروژه، امکان دستیابی به افزایش عمر اتصالات لوله‌های حفاری و وزنه، شتاب‌بخشی در عملیات بالابری، خودکفایی و اشتغال‌زایی در صنعت حفاری کشور فراهم می‌شود.

رئیس مهندسی کالای مواد شیمیایی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران افزود: پس از تولید، نمونه‌ها برای چند آزمایشگاه مرجع به صورت جداگانه به‌منظور آزمون ارسال شد که نتایج فنی از نمونه‌های خارجی برتر بود و سپس تولید انبوه صورت گرفت و در عمل کشور از واردات آن بی‌نیاز شد.

به گفته وی، مصرف صنعت حفاری کشور سالانه بیش از ۳۰ تن دوپ است و به دلیل بالا بودن کیفیت دوپ‌های طراحی‌شده، مصرف آن به حدود نصف کاهش یافته و در وضع اقتصادی صرفه‌جویی قابل توجهی در زمینه خرید دوپ‌های حفاری و حفاظت از تجهیزات و محیط زیست صورت پذیرفت.

کد خبر 306709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =