۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
  • کد خبر: 306809
جشن ۶۰ سالگی تأسیس اوپک به تعویق افتاد

جشن‌ ۶۰ سالگی تأسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که قرار بود ماه سپتامبر در بغداد برگزار شود به تعویق افتاد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه اوپک، احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق و رئیس هیئت نمایندگی این کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در نامه‌ای خطاب به محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک، گفت: واقعاً ناامید کننده است که پس از ماه‌ها آماده‌سازی، نمی‌توانیم میزبان مراسم شصتمین سالروز تأسیس اوپک باشیم.

وزیر نفت عراق تأکید کرد: سلامتی و ایمنی همه بالاترین اهمیت را دارد.

دبیرکل اوپک هم از ابتکار سخاوتمندانه عراق برای میزبانی جشن ۶۰ سالگی تأسیس اوپک در سالن الشعب در باب المعادم بغداد، محل تأسیس و برگزاری نخستین نشست اوپک در سال ۱۹۶۰ میلادی، صمیمانه تشکر کرد.

بارکیندو ادامه داد: بسیار جای تأسف است که ما نمی‌توانیم سالروز «الماس اوپک» را در ماه سپتامبر در همان مکانی که «کنفرانس تاریخی بغداد» دهم تا ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۰ برگزار شد، گرامی داریم، این یک نشست تاریخی به تمام معنا بود که دیدگاه مشترک و خرد اعضای بنیانگذار ما در آن سبب ایجاد سازمانی آینده‌نگر شد که در قامت و نفوذ رشد کرد و  سرانجام به نهادی برجسته در جامعه جهانی بدل شد.

وی افزود: با این وجود، ما انتظار زیادی داریم که در آینده بسیار نزدیک در مراسم بازگشت اوپک به خانه حضور یابیم.

اوپک سازمانی میان دولتی است که در ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۰ توسط پنج عضو بنیانگذار آن یعنی ایران، عراق، کویت، عربستان و ونزوئلا در بغداد تأسیس شد؛ تعداد اعضای کنونی این سازمان به ۱۳ کشور تولید و صادرکننده نفت رسیده است.

در ماه سپتامبر، اوپک همچنین پنجاه‌وپنجمین سال انتقال دبیرخانه سازمان به وین، پایتخت اتریش را پشت سر می‌گذارد.

کد خبر 306809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =