اعتبارات نفت، پشتوانه اجرای طرح آبرسانی به غیزانیه است

معاون مهندسی و توسعه آب روستایی شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با اشاره به سهم شرکت ملی نفت ایران در تأمین بخش قابل‌توجهی از اعتبارات مورد نیاز طرح‌های آبرسانی شهری و روستایی استان، گفت: طرح‌ آبرسانی به بخش غیزانیه و مشرحات استان خوزستان به پشتوانه اعتبارات نفتی در حال اجراست.

علی نیسی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا افزود: مدیریت نظارت بر طرح‌های عمران مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران برای اجرای فاز نخست طرح آبرسانی به غیزانیه که خردادماه امسال به بهره‌برداری رسید، بیش از ۱۳ میلیارد تومان اختصاص داد و فاز دوم این طرح نیز با اعطای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جدید از سوی این مدیریت در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است. هم‌زمان فاز سوم طرح نیز با تأمین مالی بنیاد مستضعفان از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان پیمانکار، اجرایی شده است.

وی یادآور شد: افزون بر اعتبار یادشده که از سوی شرکت ملی نفت ایران اختصاص یافته، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان اعتبار به فاز نخست طرح‌ آبرسانی به غیزانیه اختصاص داده و به‌منظور آبرسانی با تانکر به مناطق مختلف غیزانیه نیز همواره در صحنه بوده است.

براساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران، تخصیص اعتبار به طرح‌های آبرسانی شهری و روستایی استان خوزستان را در دستور کار دارد که در این راستا تاکنون در بخش آبرسانی شهری، حدود ۶۰ میلیارد تومان (یعنی بیش از نیمی از ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبار تعریف‌شده) را متناسب با پیشرفت کار ارائه‌شده از سوی آب و فاضلاب استان خوزستان پرداخت کرده و در بخش روستایی نیز تاکنون از مجموع ۵۲ میلیارد تومان اعتباری که برای طرح‌های آبرسانی خوزستان در برنامه پنج‌ساله خود تعریف و ابلاغ کرده، بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان هزینه کرده که بخش عمده این اعتبارات به طرح‌ آبرسانی غیزانیه اختصاص یافته است.

معاون مهندسی و توسعه آب روستایی شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با قدردانی از تخصیص این حجم از اعتبارات نفت به طرح آبرسانی غیزانیه، ادامه داد: با مجموع اقدام‌های یادشده، تاکنون بالغ بر ۸۰ درصد کار در بخش احداث خط انتقال آب بخش غیزانیه اجرایی شده است.

مشارکت ۳۵ میلیارد تومانی نفت در آبرسانی به غیزانیه

به گزارش شانا، فاز نخست طرح آبرسانی غیزانیه با مشارکت ۲۵ میلیارد تومانی شرکت ملی نفت ایران مشتمل بر بیش از ۱۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص‌یافته از سوی مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز این شرکت و ۱۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص‌یافته از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز مارون و نفت و گاز کارون)، اجرایی و خردادماه امسال افتتاح شد. با اجرای این طرح و انجام ۵۹ کیلومتر لوله‌گذاری، امکان انتقال حداقل ۱۷ هزار مترمکعب آب از تصفیه‌خانه شیبان تا ایستگاه صفیره فراهم و دسترسی ۱۲ روستا به آب، به‌صورت شبانه‌روزی و ۱۸ روستا به‌ میزان ۱۰ ساعت در روز امکان‌پذیر شد.

نیسی درباره ایفای نقش شرکت ملی نفت ایران در فاز دوم طرح آبرسانی غیزانیه گفت: در فاز دوم، احداث خط انتقال ۲۸ کیلومتری از ایستگاه صفیره به ایستگاه نزهه هدف‌گذاری شد و کار با اعطای ۱۰ میلیارد تومان اعتباری که اخیراً از سوی شرکت ملی نفت ایران اختصاص یافت، با سرعت پیش رفت و اکنون در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هم‌زمان با عملیات اجرایی فاز دوم، فاز سوم کار نیز تکمیل و در جریان آن، ۳۰ کیلومتر خط لوله از نزهه تا دهلاویه احداث شده است.

معاون مهندسی و توسعه آب روستایی شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در پاسخ به این سؤال که با وجود اقدام‌های انجام‌شده، تداوم مشکلات مردم غیزانیه در دسترسی به آب ناشی از چیست، توضیح داد: غیزانیه دارای بیش از ۸۰ روستا و بالغ بر حدود ۲۷ هزار نفر جمعیت است. آبرسانی به غیزانیه مشتمل بر بخش‌های مختلفی است که تاکنون به واسطه اقدام‌های انجام‌شده، کار در بخش احداث خط انتقال پیشرفت خوبی داشته و دستاوردهای قابل توجهی حاصل شده، اما خط انتقال، تمام پروژه نیست و برای تکمیل طرح‌های تعریف‌شده در این زمینه باید اقدام‌های دیگری از جمله در حوزه احداث مخازن زمینی و هوایی، اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آبرسانی و... نیز انجام شود.

نیسی با اشاره به مشارکت مؤثر نفت در فازهای اول و دوم طرح آبرسانی به غیزانیه، گفت: وضعیت مردم غیزانیه از حیث دسترسی به آب پایدار نسبت به پارسال به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما این طرح باید تا تکمیل تمامی زیرپروژه‌ها ادامه یابد که شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان این مهم را در دستور کار دارد.  

کد خبر 307101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =