مطالعه تنگ‌بیجار از حیث تامین پایدار خوراک پالایشگاه ایلام مهم است

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به امضای قرارداد توسعه فناورانه ۲ میدان زیر پوشش این شرکت با دانشگاه‌های شهیدچمران اهواز و آزاد اسلامی، گفت: مطالعه میدان گازی تنگ بیجار و میدان‌های اقماری آن شامل میدان‌های باباگیر، بانکول و سمند برای تأمین پایدار خوراک پالایشگاه ایلام بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی گفت: این پروژه‌ها برای همکاری فناورانه شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور و همچنین اجرای طرح‌های میدان‌محور ازدیاد برداشت و بهینه‌سازی تولید تعریف‌ شده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های پیش‌گفته در میدان‌های خشت و تنگ بیجار و اقمار آن اجرا می‌شود، افزود: پروژه پژوهشی میدان تنگ بیجار را دانشگاه شهید چمران اهواز و پروژه میدان خشت را دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران اجرا می‌کند که اسناد همکاری این پروژه‌ها در قالب طرح ۱۳ قرارداد پژوهشی صنعت نفت در مراسمی با حضور وزیر نفت امضا و مبادله شد.

حاتمی گفت: این سند همکاری که مدت اجرای آن ۱۰ سال پیش‌بینی‌شده و با توافق طرفین نیز قابل تمدید است، شامل بخش‌های مطالعه زودبازده، انجام مطالعات آزمایشگاهی، مطالعه جامع، اجرای طرح پایلوت میدانی و انجام طرح‌های پژوهشی برای حل مشکلات میدان و ارائه راهکار برای افزایش بازیافت از این میدان‌هاست.

وی با بیان اینکه میدان گازی تنگ بیجار در استان ایلام واقع‌ شده و انجام پروژه مطالعاتی این میدان و میدان‌های اقماری آن شامل میدان‌های باباقیر، بانکول و سمند برای تأمین پایدار خوراک پالایشگاه ایلام بسیار حائز اهمیت است، درباره پروژه مطالعاتی خشت در استان فارس نیز گفت: با توجه به کسب اطلاعات جدید از چاه‌های اخیر حفر شده، این میدان و همچنین نوع سیال و خواص سنگ مخزن به‌منظور تعیین بهترین روش ازدیاد برداشت و تولید حداکثری در برنامه‌های مطالعه میدان‌محور شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

پیش‌ از این نیز چهار پروژه پژوهشی این شرکت با دانشگاه‌های امیرکبیر، رازی کرمانشاه و پژوهشگاه صنعت نفت به‌منظور رفع چالش‌های تولید و با رویکرد افزایش بهره‌وری در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 307610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =