ثبت رکوردی جدید در عملکرد اکتشافی شرکت ملی نفت

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران رکوردی جدید در حفاری فاز ۱/۲ ۱۷ چاه‌های اکتشافی ثبت کرد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، با توجه به قرارگیری اهداف اکتشافی پروژه رام-۱ در استان خوزستان در عمق عمودی بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ متر، رشته جداری میانی ۳/۸ ۱۳ اینچ این چاه در عمق ۳ هزار و ۴۷۳ متری با موفقیت طراحی، رانده و نصب شد. حفره فاز ۱/۲ ۱۷ اینچ این چاه با شرایط هیدرولیکی بسیار محدود و در سازندهای رسی و چسبنده آغاجاری، میشان و گچساران با حداکثر فشار کاری استند پایپ ۳ هزار پام حفاری شد و پس از بهسازی حفره در یک Round Trip با موفقیت رانده شد.

تاکنون در دنیا چنین رشته جداری عمیقی در چند چاه نفت و گاز و در آب‌های عمیق (آب‌های با عمق بیش از ۱۲۵ متر) رانده شده است. در ایران نیز تنها در چاه گلمهک-۱، جداری مشابه در عمق ۴ هزار و ۲۰۱ متری رانده شده بود که می‌توان عمق این جداری را در رتبه نخست قلمداد کرد.

 هم‌اکنون چاه رام-۱ با دکل حفاری ۲ هزار اسب بخار- ۳۱ فتح از شرکت ملی حفاری، برای دستیابی به اهداف اکتشافی و امید شنیدن خبرهای اکتشافی و ذخایر نفتی جدید در حال حفاری است.

از نکات بارز فاز ۱/۲ ۱۷ اینچ چاه رام-۱، استفاده از دستگاه حفاری با توان ۲ هزار اسب بخار و سیمان‌کاری یک مرحله‌ای جداری ۳/۸ ۱۳ اینچ است، عملیات جداری ۳/۸ ۱۳ اینچ چاه گلمهک-۱ با دکل ۳ هزار اسب بخار و سیمان‌کاری دو مرحله‌ای (که عملیاتی با ریسک پایین به‌ شمار می‌آید) صورت گرفته ‌بود. چاه‌های مشابه در دنیا با دستگاه‌های حفاری با توان بالای ۳ هزار اسب بخار، برای کاهش ریسک‌های مرتبط حفاری شده‌اند.

کد خبر 307870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =