۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
  • کد خبر: 307884
اوپک درگذشت امیر کویت را تسلیت گفت

دبیرکل اوپک و کارکنان دبیرخانه این سازمان درگذشت امیر کویت را به خانواده آن مرحوم، دولت و مردم این کشور تسلیت گفتند.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، محمد سانوسی بارکیندو و کارکنان دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درگذشت شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح را به خانواده ایشان، دولت و مردم کویت تسلیت گفتند.

شیخ صباح زندگی خود را در سمت‌های وزیر امور خارجه، نخست وزیر و از ژانویه ۲۰۰۶ به عنوان امیر کویت وقف این کشور کرده بود. 

وی با صرف انرژی فراوان کویت را توسعه داد و هدایت کرد و در حل بسیاری از اختلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نقش کلیدی داشت. امیر کویت فعالیت‌های بشردوستانه بسیاری انجام داد که این فعالیت‌ها مورد استقبال رهبران جهانی مانند جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، بان کی مون، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد و آنتونیو گوترش، دبیرکل کنونی سازمان ملل متحد قرار گرفت.

بارکیندو با یادآوری دیدارهایش با شیخ صباح از زمان تصدی دبیرکلی اوپک گفت: ایشان همیشه سخاوتمندانه وقت خود را در اختیار من می‌گذاشت و اجازه می‌داد از چشمه خرد و منبع غنی دانش‌شان بهره‌مند شوم. ایشان نماد فروتنی و مدافع سرسخت اوپک بود. 

امیر کویت نقشی منحصر به فرد در شکست بن‌بست سال ۲۰۱۶ ایفا کرد و زمینه را برای توافق تاریخی وین در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۱۳۹۵) و اعلامیه همکاری در دهم دسامبر ۲۰۱۶ (۲۰ آذرماه ۱۳۹۵) فراهم کرد. دیپلماسی عالی شیخ صباح در شکل‌گیری این اعلامیه همکاری مهم بود و در سال‌های پس از آن نیز نقشی فعال و فوق‌العاده سازنده داشت.

خانواده اوپک با خانواده ایشان و بزرگان کشور کویت ابراز همدردی می‌کند، ضمن ابراز تسلیت درگذشت این بزرگمرد، سوگوار فقدان او هستیم.

کد خبر 307884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =