بررسی سیاست‌های تشویقی کاهش مصرف انرژی در پژوهشگاه نفت

موضوع اجرای سیاست‌های تشویقی کاهش مصرف انرژی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور داده‌محور در پژوهشگاه صنعت نفت بررسی و ارزیابی شد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، در این نشست که با دستور وزیر نفت برای پیگیری پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی شتاب‌دهنده آی‌تک درباره پلتفرم مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی و شرکت دانش‌بنیان ققنوس پیرامون خدمات اپراتوری شرکت‌های خصوصی در حوزه مدیریت انرژی برگزار شد، موضوع سیاست‌های تشویقی کاهش مصرف انرژی با فناوری‌های نوظهور بررسی و واکاوی شد.

در این نشست دو شتاب‌دهنده آی‌تک و ققنوس گزارشی از نحوه عملکرد خود در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی ارائه کردند تا سرانجام درباره نحوه همکاری با هر یک از این دو شرکت تصمیم‌گیری شود.

در این میان پژوهشگاه صنعت نفت با راه‌اندازی مرکز نوآوری، درصدد پاسخگویی به نیازهای صنعت با به‌کارگیری ایده‌های خلاقانه و بهره‌گیری از الگوهای کسب‌وکار جدید و نوآورانه است و با توجه به اینکه یکی از چالش‌های مهم و اساسی کشور که وزارت نفت همواره با آن روبه‌رو بوده، موضوعِ مصرف انرژی است، این موضوع در این مرکز نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

بررسی تجربه‌های جدید در دنیای پیشرفته نشان می‌دهد استفاده از ابزارهای نو و هوشمند تحلیل اطلاعات با بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور و بدون نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری مانند ادوات اندازه‌گیری هوشمند که هزینه سرمایه‌گذاری زیادی را به همراه دارد، موضوعی ضروری در مدیریت مصرف حامل‌های انرژی است.

بر همین اساس شتاب‌دهنده دانش‌بنیان آی‌تک، یکی از مجموعه‌های مستقر در مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت است که در یک سال اخیر با شکل‌دهی هسته‌های فناور و بهره‌گیری از متخصصان در حوزه فناوری‌های نوظهور و انرژی توانسته‌اند «پلتفرم مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی» را توسعه بخشند.

این پلتفرم قادر است با هوشمندسازی داده‌ها از محل فرآورش و پردازش داده‌های موجود در بخش‌های مختلف زنجیره تولید، توزیع و مصرف انرژی، امکان اجرای سیاست‌های تشویقی کاهش مصرف را بدون استفاده از ابزارهای سخت‌افزازی اندازه‌گیری هوشمند فراهم آورد.

 نماینده شرکت ققنوس در این نشست به معرفی این مجموعه و همچنین فعالیت‌های مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی که تاکنون از سوی آنها انجام شده است، پرداخت.

بر همین اساس روش‌های بهینه‌سازی انرژی و وضع موجود در کشور در زمینه مصرف انرژی، زنجیره تأمین انرژی گاز، شرایط کشورهای دیگر در زنجیره تأمین انرژی، چالش‌ها و ارائه راهکارها نیز از مسائلی بود که ازسوی نماینده شرکت ققنوس در این نشست ارائه شد.

با توجه به اینکه این دو پیشنهاد هیچ‌گونه تداخلی با یکدیگر نداشتند و به‌طور مستقل قابل بررسی و اجرا بودند، پیشنهاد هر دو شرکت مناسب تشخیص داده و مقرر شد هفته آینده جمع‌بندی الگوی پیشنهادی هر دو شرکت ارائه و از سوی کارشناسان دقیق‌تر بررسی شود.

در این نشست تخصصی، مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت (به‌صورت برخط)، نمایندگان مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها، مدیرکل امور فناوری و سرپرست مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و مدیرکل برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی، رئیس پژوهشگاه، معاون فناوری و روابط بین‌الملل، مدیر راه‌اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت حضور داشتند.

کد خبر 308919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =