تولید روزانه گاز در زمستان به ۸۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که با توسعه گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع کشور، تولید روزانه گاز طبیعی در زمستان امسال به ۸۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن منتظرتربتی امشب (چهارشنبه، هفتم آبان‌ماه) با حضور در برنامه تلویزیونی شبکه خبر با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی در کشور، گفت: ایران به‌عنوان دومین کشور دارنده گاز طبیعی در دنیا مطرح است و مخازن زیادی هم در اختیار دارد، اما به این معنا نیست که هر مقدار بخواهیم می‌توانیم مصرف کنیم.

وی ادامه داد: مخزنی همچون عسلویه در دنیا بی‌نظیر است، اما ما یک عسلویه بیشتر نداریم و اکنون آن را به حداکثر تولید رساندیم و همه تلاش‌های بعدی هم این است که تولید را در این سطح نگه داریم. با این حال با روند توسعه گازرسانی در کشور شاهد افزایش مصرف هم خواهیم بود.

«گاز» کالایی ارزآور شده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: طرح‌های جهش سوم پتروشیمی، افزایش صادرات گاز و توسعه صنایع عمده در دستور کار است که مصرف گاز را افزایش خواهند داد، بنابراین گاز فقط یک کالای گرمایشی نیست و امروزه کالایی ارزآور شده است، بنابراین اگر بتوانیم گاز را به سمت مصرف در پتروشیمی‌ها، صنایع و صادرات هدایت کنیم، درآمدزایی و ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت.

تربتی تأکید کرد: هرچند اولویت ما مصرف گاز در بخش خانگی و گرمایشی است، اما هرچه بتوانیم در این حوزه صرفه‌جویی و بهینه‌سازی کنیم در نتیجه می‌توانیم در ارزآوری این کالا هم فعال شویم و استفاده بهتری از آن ببریم.

وی با بیان اینکه عمده مصرف‌کنندگان کشور در بخش‌های خانگی و تجاری هستند، افزود: از ابتدای امسال تاکنون هزار روستا گازرسانی شدند و این تعداد تا پایان سال به ۳ هزار روستا می‌رسد که این مقدار توسعه به‌طور معمول مصرف را حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که امسال با شیوع ویروس کرونا مصرف گاز از مقدار پیش‌بینی‌شده بیشتر شد و میانگین مصرف در تابستان در بخش خانگی تا ۱۲ درصد افزایش یافت که این روند در زمستان هم ادامه دارد.

تربتی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تولید روزانه گاز در کشور در زمستان امسال به ۸۰۰ میلیون مترمکعب برسد (این رقم در تابستان به روزانه ۷۰۰ ملیلیون مترمکعب رسید)؛ اولویت ما هم گازرسانی به بخش‌های خانگی و تجاری است که امسال در فصول سرد مصرف این بخش به روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب هم می‌رسد.

ایران ۴ برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور، گفت: طبق آمار ایران در مجموع مصرف (خانگی، صنایع و ...) چهار برابر میانگین جهان انرژی مصرف می‌کند و خانوارهای ایرانی هم تقریباً سه برابر میانگین جهانی مصرف انرژی (شامل گاز، آب، برق و...)  دارند به همین دلیل موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی بیش از هر زمان دیگر باید مورد توجه باشد.

تربتی با اشاره به ارائه طرح شرکت ملی گاز ایران به دولت برای در نظر گرفتن سیستم تنبیهی و تشویقی برای مصرف‌کنندگان گاز، اظهار کرد: این طرح هنوز در هیئت دولت نهایی نشده، اما طبق آن برای مشترکان پرمصرف هزینه بالاتری در نظر گرفته شده است و برای مشترکان کم مصرف نسب به دوره مشابه سال قبل قیمت پایین‌تر.

وی همچنین به آغاز اجرای طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری اشاره و تصریح کرد: با اجرای این طرح شاهد صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف گاز خواهیم بود؛ طرحی که هزینه‌ای برای مشترکان ندارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۶ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است، گفت: منابع مالی پروژه‌های شرکت ملی گاز از محل جایگزینی و صرفه‌جویی تأمین می‌شود و این موضوع کمک می‌کند که پروژه‌ها بدون تحمیل مالی به دولت پیش برود.

تربتی یادآور شد: با اختصاص و پرداخت هزینه‌های لازم توسط شرکت ملی گاز ایران، سیستم موتورخانه مشترکان در بخش‌های سرویس و تنظیم مشعل، عایق‌کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضدرسوب مغناطیسی ارزیابی، اصلاح و بهینه‌سازی می‌شود و مشترکان واجد شرایط و شرکت‌های دارای رتبه یک تا پنج تأسیسات از سازمان برنامه و بودجه یا شرکت‌های معرفی‌شده توسط اتحادیه شوفاژکاران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم ثبت‌نام از این سامانه استفاده کنند.

کد خبر 308955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =