بومی‌سازی نرم‌افزار آنالیز داده‌های سنگ مخزن در دستور کار پژوهشگاه نفت

پروژه بومی‌سازی نرم‌افزار آنالیز داده‌های سنگ مخزن در دستور کار پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد و در فاز نخست این پروژه، فرآیند جابه‌جایی سیال در مقیاس مغزه و در محیط متخلخل سنگ مخزن شبیه‌سازی شده است.

به گزارش شانا، احسان کمری، مجری پروژه این پروژه درباره این پروژه توضیح داده است: توسعه نرم‌افزار آنالیز داده‌های سنگ مخزن با همکاری مشترک دو واحد «سنگ و سیال مخزن» و «فناوری اطلاعات» پردیس بالادستی پژوهشگاه دنبال می‌شود و مرحله اول پروژه که یک ساله در نظر گرفته شده بود، زودتر از موعد به نتیجه رسیده است. در این مدت اطلاعات و داده‌هایمان را درباره شبیه‌سازی در سنگ مخزن افزایش دادیم و هم‌زمان مقالات و نرم افزارها را ارزیابی کردیم و توانستیم شاکله نرم‌افزار مورد نظرمان را پیش‌بینی کنیم. در بخش نحوه گسسته‌سازی معادلات و مشتقات آنها و همچنین تعیین شرایط مرزی مناسب برای حل معادلات به‌خوبی عمل کردیم که سبب شد در حوزه شبیه‌سازی و بهینه‌سازی نتایج بهتری را نسبت به نمونه خارجی دریافت کنیم.

وی با اشاره اینکه جامعه آماری این پروژه برای ارزیابی نرم‌افزار همه مخازن فعال در کشور است که شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت در آنها فعال هستند، گفته است: در اختیار بودن این نرم‌افزار این امکان را می‌دهد تا روابط کاربردی برای مخازن در نظر بگیریم و از آنجا که شرایط مخزن و روابط تجربی را نیز در اختیار داریم، می‌توان نتایج بهتری را به‌دست آورد. به این ترتیب در پروژه‌های جدید با سهولت بیشتر می‌توان روابط کاربردی و تجربی را به اطلاعات اضافه کرد، چراکه در نمونه نرم‌افزار خارجی قبلی این اجازه تغییر در داده‌ها وجود نداشت، همچنین این پروژه، صرفه‌جویی قابل توجهی برای صنعت نفت به همراه داشته است، به‌طوری که قیمت لایسنس یک ساله این نرم‌افزار خارجی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار است، اما رقم پیش‌بینی شده پژوهشگاه صنعت نفت برای این پروژه ۵۰ میلیون تومان است.

به گفته این پژوهشگر، در صورت موفقیت پروژه در فاز بعدی نمونه تولیدشده بهتر و کاربردی‌تر از نمونه خارجی خواهد بود، چراکه در این فاز قرار است نحوه جابه‌جایی سیال در محیط متخلخل در آزمایش سانتریفیوژ شبیه‌سازی شود و آنالیز داده‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود.
 

حمیدرضا شاکری‌راد

کد خبر 309077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =