پروژه زیست‌محیطی پتروشیمی تبریز به بهره‌برداری رسید

پروژه پوشش‌گذاری واحد تصفیه پساب و امحای گازهای آلاینده به‌عنوان نخستین سیستم تصفیه‌خانه کاملاً بسته کشور با هزینه بیش از ۲ میلیون یورو در شرکت پتروشیمی تبریز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، طرح پوشش‌گذاری و امحای گازهای آلاینده پتروشیمی تبریز روز چهارشنبه (۱۴ آبان‌ماه) از سوی عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور به بهره‌برداری رسید.

سیاوش درفشی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز در این مراسم، بهره‌برداری از این پروژه را برگ زرینی بر سبزینگی این شرکت دانست و اظهار کرد: در این پروژه ابتدا سطوح همه حوضچه‌ها و تجهیزات روباز با استفاده از ورق‌های آلومینیومی مخصوص پوشانده شده و جریان گازهای حاوی «voc» به وسیله شبکه لوله‌کشی از سطوح حوضچه‌ها توسط مکنده‌ها، جمع‌آوری، به کوره‌ها هدایت و در آنجا سوزانده می‌شود.

وی با اشاره به ۱۱۰ هکتار فضای سبز ایجادشده در داخل مجتمع پتروشیمی تبریز و ۶ هکتار فضای سبز در خارج از آن گفت: این مجتمع در مدیریت انرژی بالاتر از استانداردهای موجود کشور است و با استفاده از سیستم طبقه‌بندی، شناسایی و جداسازی به دنبال تولید گازهای با ارزش قابل استفاده هستیم که در اصلاح فرآیندها دوباره استفاده می‌شود یا به فروش می‌رسد.

درفشی با بیان اینکه پتروشیمی تبریز نخستین شرکتی است که مدیریت سیستم محیطی را اجرا کرده است، افزود: این مجتمع در سال ۱۳۹۷ از سوی ممیزان یونیدو (سازمان ملل) در سطح انرژی به‌عنوان رتبه نخست انتخاب شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز، طرح‌های انجام‌شده در حوزه زیست محیطی را شامل جمع‌آوری گازهای آلاینده، بازچرخانی کامل آب به واسطه تصفیه و استفاده مجدد از پساب تولیدی به میزان ۱۱۰ متر مکعب در ساعت، احداث سکوی تخلیه فشار تانکرهای حمل خوراک، اصلاح و تعویض سیستم آب‌بندی مخازن اتمسفریک برای جلوگیری از ایجاد آلودگی زیست محیطی و طرح‌ریزی استقرار سیستم مدیریت فلرینگ با رویکرد پایش لحظه‌ای و کاهش تولید گازهای ارسالی اعلام کرد.

شرکت پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت ۳۹۱ هکتار و ارتفاع ۱۳۶۲ متر از سطح دریا در جنوب غربی شهر تبریز و در جوار غربی پالایشگاه تبریز واقع شده است.

کد خبر 309206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =