طرح اولیه صادرات گاز ایران به افغانستان آماده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که طرح اولیه صادرات گاز ایران به افغانستان آماده و مقرر شده است انجام آن به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن منتظرتربتی امروز (دوشنبه، ۱۹ آبان‌ماه) در آیین بهره‌برداری از ۱۸۱ پروژه گازرسانی استان فارس، گفت: افزایش تولید در پارس جنوبی یکی از پشتوانه‌های توسعه صنعت گاز کشور بوده است و از ابتدا قرار شد با توسعه گازرسانی،مصرف سوخت مایع کاهش یابد.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۹۲ سالانه ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف می‌شد و ما باید از سوختن این مقدار جلوگیری می‌کردیم تا بتوانیم منابع مالی توسعه صنعت گاز را فراهم کنیم، با این حال در آن زمان تصویر روشنی از نحوه اجرای قانون بند «ق» وجود نداشت و برای همه پرسش بود که این قانون قرار است چطور اجرایی شود و چه منافعی دارد.

مصرف ۳۴ میلیارد لیتر سوخت تا سال ۱۴۰۲ به صفر می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: مهم‌‍‌ترین اتفاق همین جایگزینی گاز طبیعی با آن ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع بود که هر سال به مرور مقدار مصرف سوخت مایع با توسعه گازرسانی کاهش یافت و پیش‌بینی می‌کنیم با این روند با گازرسانی به نیروگاه‌های چابهار و ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان و تعدادی از شهرها و روستاهای باقی‌مانده، در سال ۱۴۰۱ و با کمی بدبینی در سال ۱۴۰۲، مانع مصرف آن ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع شویم و این رقم را به صفر برسانیم، هرچند حالا هم مقدار قابل توجهی از آن کاهش یافته است.

تربتی با بیان اینکه مصرف سالانه این ۳۴ میلیارد لیتر سوخت حدود ۱۷ میلیارد دلار هزینه داشت، اظهار کرد: این هزینه هم به مرور کاهش یافت  و تا سال ۹۸، حدود ۱۱ میلیارد دلار از این جایگزینی درآمد به دست آمد.

وی افزود: این درآمد تا پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۸ میلیارد دلار می‌رسد که این افزایش پس از آن هم ادامه دارد.

از مصرف ۱۵۰ میلیارد لیتر فرآورده در نیروگاه‌ها جلوگیری شد

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: اگر همان روند سال ۱۳۹۲ ادامه می‌یافت و جایگزینی ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع با گاز طبیعی آغاز نمی‌شد، باید ۱۵۰ میلیارد لیتر فرآورده در نیروگاه‌ها می‌سوزاندیم که اثر اقتصادی و محیط زیستی این اقدام بسیار قابل توجه است و افزون بر اینکه دیگر واردکننده این منابع نیستیم، به صادرکننده فرآورده‌های نفتی تبدیل شدیم.

تربتی همچنین با تأکید بر اینکه گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان با شتاب ادامه دارد، تصریح کرد: تعداد روستاهای گازرسانی‌شده تا پایان سال ۱۴۰۰، به ۴۰ هزار روستا می‌رسد، اکنون حدود ۸۳ درصد روستاها و بیش از ۹۵ درصد شهرهای کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

کشف میدان جدید گازی در ترکیه اثری بر قرارداد با ایران ندارد

وی همچنین با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر کشف ذخیره گازی جدید ترکیه در دریای سیاه بر تمدید قرارداد گازی با ایران، گفت: این موضوع اثری بر قرارداد کنونی صادرات گاز ایران به ترکیه ندارد و باید دید نیازهای آینده چقدر بر موازنه بازار ترکیه تأثیر دارد، اما مقدار کشف‌شده رقم قابل توجهی نسبت به کل نیازهای آنها نیست و امیدواریم به‌زودی مذاکرات درباره تمدید قرارداد را آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره صادرات گاز ایران به افغانستان نیز تصریح کرد: طرح اولیه صادرات گاز به افغانستان آماده شده و مکاتبات را انجام داده‌ایم و منتظریم دستگاه دیپلماسی کشور به آن ورود کند. مبنای ما برای انجام پروژه صادرات گاز به افغانستان تکیه بر بخش خصوصی است، اما لازم است که این بخش مجوزهای لازم را از دولت افغانستان داشته باشد.

تربتی با اشاره به توسعه تأسیسات گاز در منطقه سرخس و پایداری تأمین گاز در شمال کشور، اظهار کرد: با توجه به احداث پروژه‌هایی همچون خط لوله دامغان - کیاسر - نکا و رشت - سنگر، شمال کشور به شبکه گاز جنوب متصل است و نگرانی از آن بابت وجود ندارد. ذخیره‌سازی گاز هم در دو مخزن شوریجه و سراجه به‌خوبی انجام شده و بهره‌برداری از آنها به‌طور معمول از اوایل دی‌ماه آغاز می‌شود.

کد خبر 309343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =