مخازن متمرکز ذخیره‌سازی پارس جنوبی در آستانه بهره‌برداری رسمی

مخازن متمرکز ذخیره‌سازی پارس جنوبی به ارزش ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲۲۰ میلیارد تومان در آستانه بهره برداری رسمی قرار گرفت.

به گزارش شانا، پروژه احداث تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی در محل سایت پارس یک، به‌منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی تعدادی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب معادل ۴ میلیون بشکه اجرا شد.

سایت پارس یک با وسعت ۱۴ هزار هکتار شامل ۱۶ فاز فرآوری گاز (فازهای ۱ تا ۱۰ و فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰ و ۲۱)، ۱۵ مجتمع پتروشیمی و نیز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، صنایع مختلف مرتبط و صنایع نیمه‌سنگین است.

میعانات تولیدی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی واقع در سایت پارس یک با ۲ خط لوله ۳۰ اینچ به این تأسیسات منتقل می‌شود.

در این پروژه به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، هشت دستگاه مخزن هر یک به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب به‌صورت سقف شناور و دو دستگاه مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزار دقیق، سیستم‌های اندازه‌گیری و بوسترهای انتقال میعانات و پمپ‌های مربوطه و ساختمان‌های صنعتی و اداری، احداث شده است.

این مخازن که هم‌اکنون راه‌اندازی شده‌اند، ظرفیت تامین خوراک روزانه ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از طریق ایستگاه‌های پمپاژ این پالایشگاه در ضلع غربی تاسیسات و نیز ارسال میعانات گازی به سمت گوی شناور (SPM) شماره ۱ و ۲ از طریق خطوط ۳۰ اینچ ورودی- خروجی تا سقف ۶۰۰ هزار بشکه در روز را داراست. در پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز خوراک ارسال‌شده به بنزین و دیگر محصولات با ارزش تبدیل می‌شود.

خوراک میعانات گازی پالایشگاه پارس شیراز و پتروشیمی نوری نیز از این مخازن تأمین می‌شود. این مخازن همچنین می‌توانند خوراک مورد نیاز پالایشگاه‌های سیراف را پس از تکمیل شدن تأمین کند.

پروژه احداث تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی در قالب سه پروژه EPC1 ،EPC2 ،EPC‌3 (مهندسی، تأمین تجهیزات و اجرا) از سوی پیمانکاران و مشاوران ناردیس طرح‌های انرژی، شرکت ماشین‌سازی اراک و شرکت مهندسین مشاور پارس اجرا و با تأمین سرمایه از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و تسهیلات صندوق توسعه ملی (ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید) اجرا شده است.

EPC1: انجام مهندسی تفصیلی، احداث ابنیه، عملیات سیویل و محوطه‌سازی، تهیه و خرید کالا و نصب و آزمون تأسیسات مکانیکی، برق، ابزار دقیق و مخابراتی، سامانه جداکننده آب‌های آلوده به مواد هیدروکربنی و چهار دستگاه اندازه‌گیری میعانات گازی از نوع آلتراسونیک و لوله‌کشی و دیگر متعلقات مربوط به تأسیسات ذخیره‌سازی میعانات گازی (به استثنای مخازن) و انجام عملیات پیش‌راه‌اندازی و کمک در راه‌اندازی کل مجموعه از جمله مخازن در تعهد پیمانکاران پروژه‌های EPC2 ،EPC3 و تحویل به کارفرما.

EPC2: انجام مهندسی تفصیلی، تهیه، خرید کالا و نصب و انجام بازرسی‌های لازم، آزمون و رنگ‌آمیزی مخازن گروه الف شامل چهار دستگاه مخزن سقف شناور ذخیره‌سازی میعانات گازی هرکدام به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب و یک دستگاه مخزن آب آتش‌نشانی به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب و دو مخزن ذخیره‌سازی سوخت گازوئیل و یک مخزن هوایی آب و تحویل آن به پیمانکار پروژه EPC1.

EPC3: انجام مهندسی تفصیلی، تهیه و خرید کالا و نصب، بازرسی‌های لازم، آزمون و رنگ‌آمیزی مخازن گروه ب شامل چهار دستگاه مخزن سقف شناور برای ذخیره‌سازی میعانات گازی هر کدام به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب و یک دستگاه مخزن آب آتش‌نشانی به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب و دو دستگاه  مخزن Close Drain و تحویل آن به پیمانکار پروژه EPC1.

پروژه ساخت تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی برای ۱۶۰ نفر ماه اشتغال ایجاد کرد که با توجه به بهره‌برداری پروژه هم‌اکنون ۵۰ نفر در این پروژه حضور دارند.

کد خبر 309957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =