زنگنه: افتتاح طرح‌های نفتی همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است

وزیر نفت مجموع سرمایه‌گذاری در سه طرح ملی وزارت نفت در لردگان، خوزستان و بوشهر را بیش از یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: طرح‌هایی که امروز افتتاح می‌شوند همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هستند که درون‌زایی و برون‌گرایی دو مؤلفه اصلی آنهاست.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، ششم آذرماه) در آیین افتتاح سه طرح ملی نفت از پتروشیمی لردگان به‌عنوان نخستین طرح نام برد و با اشاره به افزایش تولید محصولات پتروشیمی در هفت سال اخیر، گفت: هدف اصلی وزارت نفت و دولت در صنعت پتروشیمی، گذر از خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و رفع نیاز داخل بوده است.

وی با بیان اینکه با تکمیل طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰، ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که نسبت به سال ۹۲ افزایش ۸۰ درصدی دارد، تصریح کرد: ارزش تولید محصولات نهایی این طرح‌ها در مجموع به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیشتر طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی با هدف تولید سالانه ۱۳۳ میلیون تن و با ارزش ۳۷ میلیارد دلار نیز در حال اجراست، افزود: همان‌طور که پیش‌تر وعده دادیم، ۱۹ طرح پتروشیمی در جهش دوم با ارزش ۱۱.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و تولید ۲۵ میلیون تن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته زنگنه، از ابتدای امسال تاکنون پنج طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلار از سوی حضرتعالی (رئیس‌جمهوری) افتتاح شده و طرح اوره و آمونیاک لردگان ششمین طرح پتروشیمی است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه پتروشیمی لردگان در منطقه‌ای کمتر توسعه‌یافته و با هدف محرومیت‌زدایی به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: این طرح ازسوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) اجرا شده است که روزانه ۳ هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن اوره تولید می‌کند.

محرومیت‌زدایی و ریل‌گذاری برای آینده

وزیر نفت ظرفیت تولید کنونی اوره کشور را ۶.۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید اوره کشور با بهره‌برداری از طرح اوره و آمونیاک لردگان و بهره‌برداری از طرح‌های مسجدسلیمان و هنگام، سالانه ۳ میلیون تن دیگر افزایش می‌یابد و در حالی که مصرف داخلی اوره ۲ میلیون تن است، مازاد آن می‌تواند صادر شود.

زنگنه با بیان اینکه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با توجه به تنوع محصولات پتروشیمی در بالادست، یکی از اولویت‌های راهبردی این وزارتخانه توسعه صنایع پیشران و پایین‌دستی این صنعت است، اظهار کرد: به همین منظور واحد کریستال ملامین پتروشیمی لردگان با ۲۵ درصد پیشرفت در حال اجراست و کار دو پارک کریستال ملامین و اوره رزینی که ارزش افزوده قابل توجهی دارند آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: افزون بر این مجموعه‌ها، با توجه به خوراک تخصیص‌یافته برای صنایع پیشران و صنایع پایین‌دستی با هدف  اشتغال‌زایی و بر اساس طرح آمایش سرزمینی، ریل‌گذاری مناسبی برای آینده هم انجام دادیم، طرح پروپیلن مرکز از جمله این طرح‌ها به شمار می‌آید که آخرین مراحل هماهنگی را در دولت می‌گذراند، همچنین چند مگاپروژه هم در حال اجراست که آغاز عملیات اجرایی یا بهره‌برداری از آنها به‌زودی با حضور شما (رئیس‌جمهوری) آغاز می‌شود.

بخش خصوصی؛ ساخت و بهره برداری واحد فرآورش

وزیر نفت از طرح ۵۰ هزار بشکه‌ای فرآورش پیش‌ساخته نفت در غرب کارون به‌عنوان دومین طرحی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد نام برد و یادآوری کرد: ظرفیت برداشت ایران از میدان‌های مشترک غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ با افزایش حدود ۶ برابری به ۴۰۰  هزار بشکه  در سال ۹۹ رسیده است.

زنگنه استفاده از ظرفیت‌های فرآورشی پیش‌ساخته سریع‌الاحداث را یکی از کارها در میدان‌های غرب کارون با هدف شتاب‌بخشی به عملیات و کاهش تصدی دولت برشمرد و گفت: این طرح در میدان آزادگان در قالب اجاره با یک شرکت اروپایی و با استفاده از ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ساخته شد.

وی اجرای سریع کار و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از سوی بخش خصوصی را به‌عنوان دو هدف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: نخستین بار در تاریخ صنعت نفت پس از ملی شدن این صنعت است که واحد فرآورشی از سوی بخش خصوصی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. دولت تنها به ازای هر بشکه نفت فرآوری شده، ۱.۲۸ دلار هزینه فرآورش پرداخت می‌کند.

مدیریت ۴۵ روزه میعانات گازی با ساخت مخازن متمرکز

وزیر نفت با بیان اینکه انجام چنین کارهایی جزو سیاست‌های ماست که آن را دنبال می‌کنیم و ظرفیت‌های داخلی هم برای ساخت این کارخانه‌ها بسیار فراهم است، از  مخازن متمرکز ذخیره‌سازی پارس جنوبی به‌عنوان سومین طرح نام برد و گفت: مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی که خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس را هم تأمین می‌کند ظرفیت ذخیره‌سازی ۴ میلیون بشکه‌ را داراست.

زنگنه گفت: مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی میدان پارس جنوبی کمک می‌کند ظرفیت مازاد میعانات گازی این میدان را  ۴۵ روز مدیریت کنیم که کاری بسیار مهم است.

نفت پیشران اقتصاد

زنگنه همچنین با اشاره به دیدار اعضای شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی دولت در چند روز گذشته با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید ایشان بر تحقق اهداف سال جهش تولید و به‌ویژه صنعت نفت با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: صنعت نفت همان‌طور که می‌دانید یکی از عوامل محرک و پیشران اقتصاد است و بدون شک توجه به طرح‌های اولویت‌دار این صنعت، زمینه‌ساز پویایی زنجیره‌ای از فعالیت‌های وابسته به این صنعت در پیمانکاران، سازندگان تجهیزات و ارائه‌دهندگان خدمات فنی خواهد بود.

وی تصریح کرد: طرح‌های جهش تولید صنعت نفت با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تهیه شده  است و برای عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر خدمت رئیس‌جمهوری و رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه می‌شود، دانش‌بنیان کردن صنعت نفت امروز مسئله‌ای جدی است و طرح‌هایی که امروز افتتاح می‌شوند همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هستند و درون‌زایی و برون‌گرایی دو مؤلفه اصلی آنهاست.

وزیر نفت گفت: طرح‌های زیادی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در حال اجراست که به‌زودی افتتاح می‌شوند.

کد خبر 310102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =