ترمیم و تعویض ۸ کیلومتر از خط لوله شازند – چشمه شور

۸.۵ کیلومتر از خط لوله شازند – چشمه شور در پی خوردگی‌های متعدد در محدوده کیلومتر ۲۰۸ این خط لوله با هدف افزایش پایداری و ضریب ایمنی ترمیم و تعویض شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران، قاسم اسدی، رئیس نوبتکاری تعمیرات منطقه تهران در این ‌باره گفت: خوردگی‌هایی که در این مسیر قرار داشت، نتایج پیگرانی هوشمندی بود که سه سال پیش شناسایی شد و به‌دلیل افزایش فرسودگی با گذشت زمان عملیات ترمیم با رعایت کامل مسائل ایمنی و زیست‌محیطی انجام شد.

وی افزود: ابتدا مقرر شده بود که این پروژه از شهریورماه امسال اجرایی شود که به علت پاره‌ای از مشکلات فنی با یک ماه تأخیر آغاز شد و به همت دو گروه جوشکاری از تعمیرات خط و مشارکت واحدهای نقلیه، بازرسی فنی و اچ‌اس‌ئی، ترمیم نقاط خوردگی شکل عملی به خود گرفت.

رئیس نوبتکاری تعمیرات خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران گفت: آنچه ممکن است از روند پیشرفت چنین پروژه‌هایی بکاهد، شرایط نامساعد جوی است و به همین سبب وضع خوب آب و هوایی نقش انکارناپذیری در انجام به‌موقع و منطبق با برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین‌شده دارد.

اسدی که به‌عنوان ناظر، چگونگی و کیفیت فرآیند این عملیات را کنترل می‌کند، تصریح کرد: از زمان پیگرانی تاکنون، خوردگی‌ها از درصد رو به رشد و پیشروی دو برابری برخوردار شد و این موضوع موجب شد تا کیلومتر ۲۰۸، بخش‌های خوردگی تعویض پوشش شوند، اما از این نقطه به بعد خوردگی‌ها ترمیم یابند.

وی گفت: خوردگی‌هایی که با عمقی بالغ بر ۲۰ درصد باشند نیاز به ترمیم و رفع عیوب دارند و بر همین اساس تعویض پوشش خطوط به یک شرکت پیمانکاری محول شد و ترمیم‌ها توسط نیروهای داخلی صورت پذیرفت و هم‌اکنون نیز ۳ کیلومتر از این مسیر تکمیل و ۵.۵ کیلومتر دیگر نیز با حساسیت و دقت بسیار بالایی در حال اجراست و مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و خوشبختانه همه نقاط خوردگی معین در این محدوده ترمیم شده است و پوشش نیز بدون بروز هیچ‌گونه حادثه‌ای و مطابق با استانداردهای موجود انجام شد.

رئیس نوبتکاری تعمیرات خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران گفت: بسیاری از خوردگی‌ها به مرور زمان روند تصاعدی به خود می‌گیرند و اگر اقدامی برای رفع آنها انجام نشود، شاهد بروز نشتی از خط خواهیم بود و به همین دلیل وظیفه ما در صیانت از محیط زیست سبب می‌شود نسبت به این رخداد، حساس باشیم و از هیچ کوششی فروگذاری نکنیم.

اسدی هدف از انجام عملیات یادشده را ارتقای هرچه بیشتر پایداری و طول عمر خطوط لوله عنوان کرد و افزود: عمده‌ترین عامل حفظ و نگهداری لوله‌های نفت، پوشش خوب و مناسب است و انجام به‌موقع ترمیم نقاط خوردگی و تعویض پوشش در کمترین زمان سبب حفظ لوله‌ها از لحاظ فیزیکی و ایمنی است که از این منظر اهمیت فراوانی دارد و با توجه به قدمت بالا و میزان نامناسب چسبندگی و نفوذ آب به سطح لوله و نبود امکان تأمین ظرفیت حفاظتی لازم و تنش‌های موجود در زیر خاک، خطوط لوله دچار آسیب شده که تعویض پوشش بعضی از نقاط با خوردگی بالا، در دستور کار قرار گرفت.

وی در پایان به اهمیت اجرای عملیات پیگرانی هوشمند در مسیر خطوط لوله انتقال نفت اشاره و تأکید کرد: با اجرای عملیات پیگرانی هوشمند و ترمیم به‌موقع نقاط خوردگی می‌توان تا حدود صددرصد از نشتی و تبعات ناشی از آن جلوگیری کرد.

کد خبر 310663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =