۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
  • کد خبر: 310788
یک ترکیب جدید پلیمری ثبت جهانی شد

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون موفق به ساخت یک پلیمر دوبعدی جدید از فلز روی و اتصال‌دهنده‌های آلی از دسته پلیمرهای کوئوردیناسیونی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، این ترکیب پس از تعیین ساختار دقیق با استفاده از روش تفرق اشعه ایکس (Single-crystal X-ray diffraction analysis)، در پایگاه داده کمبریج به‌عنوان یک ترکیب جدید ثبت جهانی شد.

افزون بر این، از این پلیمر دوبعدی، کامپوزیتی نیز تهیه شد که کامپوزیت تهیه‌شده بازدهی بالاتری را برای جذب رنگ‌های کاتیونی دارد.

از این پلیمر دوبعدی برای حذف رنگ‌های کاتیونی محلول در آب استفاده می‌شود و به همراه کامپوزیت تهیه‌شده از آن، جذب انتخابی رنگ‌های کاتیونی محلول در آب امکان‌پذیر می‌شود.

نتیجه این پژوهش که از سوی محمد علیزاده از کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به‌عنوان پروژه دکترا با همراهی استادان دانشگاه شهید چمران اهواز و دو نفر از استادان دانشگاه دگلی میلان ایتالیا انجام شد، در نشریه Journal of Solid State  Chemistry از انتشارات Elsevier چاپ شد.

پلیمرهای کوئوردیناسیونی (Coordination Polymer) دسته جدیدی از مواد است که به‌دلیل خواص ویژه در حوزه‌های شیمی آلی و معدنی، بیوشیمی، مواد، الکتروشیمی و داروسازی، مورد توجه صنایع زیادی در سراسر جهان قرار گرفته‌اند.

کد خبر 310788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =