افزایش مقدار ذخیره‌سازی گاز در مخازن شوریجه و سراجه

مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از افزایش ذخیره‌سازی گاز در مخازن شوریجه و سراجه خبر داد و گفت: با همت و تلاش شبانه‌روزی همکاران فنی - عملیاتی، به رکوردی تاریخی در مقدار ذخیره‌سازی گاز دست یافتیم.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه مشعل، احمد رجبی در این باره عنوان کرد: با انجام رکورد ذخیره‌سازی در میدان‌های شوریجه و سراجه و انجام فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده تعمیرات اساسی تأسیسات و خطوط لوله در میدان‌های گازی، از آمادگی کامل به‌منظور تولید حداکثری گاز در فصل زمستان برخورداریم.

وی به اهم مشکلات پیش‌روی عملیات و تعمیرات اساسی اشاره کرد و افزود: تأمین قطعات یدکی موردنیاز و دسترسی نداشتن به سازندگان اصلی، محدودیت‌های تردد جاده‌ای در برخی از  استان‌ها به علت شیوع ویروس کرونا، کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر و همچنین تشدید آن به‌دلیل ابتلای برخی همکاران به کرونا را می‌توان از جمله چالش‌های موجود عنوان کرد.

مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ادامه داد: افزون بر مواردی که یاد شد، شرایط آب و هوایی هم با توجه به  اینکه در برخی مناطق بارش‌ها آغاز شده بود، بر مشکلات افزود، همچنین فشرده شدن و هم‌زمانی تعمیرات اساسی بعضی از میدان‌ها در مهرماه، لزوم ارسال تجهیزات از مسیرها و جاده‌های سخت‌گذر کوهستانی در عمده مناطق عملیاتی و نیز جاده‌ها و مسیرهای ماسه‌ای در شرق از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره کنم.

رجبی تعداد نفرساعت کار تعمیرات اساسی تأسیسات و خطوط لوله گازی در سه حوزه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب در سال جاری را در مجموع ۱۷۶ هزار نفر ساعت عنوان کرد و با بیان اینکه حداکثر تولید تکلیفی گاز شرکت نفت مناطق مرکزی رقمی بالغ بر ۲۴۱ میلیون مترمکعب در روز است، گفت: امسال از نظر مقدار ذخیره‌سازی گاز در مخازن شوریجه و سراجه به یک رکورد دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: با همت همکاران فنی - عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق و منطقه عملیاتی سراجه و تلاش و همراهی شرکت ملی گاز ایران،  ۱۸۵۶ میلیون مترمکعب گاز در مخزن شوریجه و ۱۰۱۴ میلیون مترمکعب گاز در مخزن سراجه تزریق و ذخیره شد که از زمان آغاز ذخیره‌سازی گاز در این مخازن، به ترتیب در سال‌های ۹۳ و ۹۱، رکوردی تاریخی به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: مقدار گاز ذخیره‌شده در شوریجه نسبت به پارسال (۱۴۴۹ میلیون مترمکعب) حدود ۲۸ درصد رشد داشته است. در سراجه نیز مقدار گاز ذخیره‌شده نسبت به پارسال (۸۶۹ میلیون مترمکعب) حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.

بررسی‌های فنی عملکرد مخازن و چاه‌های شوریجه و سراجه در سیکل‌های تزریق و برداشت گاز حاکی از آن است که ظرفیت و شرایط مخزنی شوریجه برای تزریق و ذخیره‌سازی گاز بسیار مطلوب‌تر از سراجه است، افزون بر آن باید به این موضوع اشاره کنم که فاز دوم ذخیره‌سازی در مخزن شوریجه در حال طراحی و اجرا بوده و فاز دوم  ذخیره‌سازی گاز در سراجه در مرحله مطالعات مقدماتی است.

مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران عنوان کرد: با توجه به ذخیره‌سازی مکفی و حداکثری گاز در مخازن شوریجه و سراجه و نیز انجام فعالیت‌های تعمیرات اساسی و نگهداری چاه‌ها، تأسیسات و خطوط لوله درباره تأمین پایدار گاز زمستانی مشکلی نخواهیم داشت.

کد خبر 310813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =