۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
  • کد خبر: 310973
وزیر نفت تهران را به مقصد مسکو ترک کرد

وزیر نفت دقایقی پیش به همراه هیئتی به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های انرژی روسیه عازم مسکو شد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه را در این سفر امیرحسین زمانی‌نیا، معاون اموربین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت و هم‌زمان نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همراهی می‌کند.

وزیر نفت در این سفر با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی این کشور ملاقات و گفت‌وگو می‌کند.

زنگنه ۲۴ آذرماه پس از آیین آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران گفته بود: افزایش تولید نفت حق ایران است و برای افزایش آن از کسی اجازه نمی‌گیرد.

وی همچنین تأکید کرده بود که معتقدم اوپک حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت نفت دارد و سازوکار لازم هم تعبیه شده است، حال باید دید عاقبت تحریم‌ها چه خواهد شد، فعلاً نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک ۱۲ آوریل امسال (۲۴ فروردین‌ماه) در پی کاهش بی‌سابقه قیمت نفت در دهمین نشست فوق‌العاده از طریق ویدئوکنفرانس متعهد شدند تولید روزانه خود را از یکم ماه مه به‌مدت دو ماه (مه و ژوئن ۲۰۲۰) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ کاهش دهند.

در این نشست همچنین تولیدکنندگان عضو و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکار توافق کردند پس از پایان دو ماه (مه و ژوئن)، به‌مدت ۶ ماه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه داشته باشند.

تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس در نشست ماه آوریل توافق کردند در بازه زمانی یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در توافق آوریل به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه تعیین شده است. کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف شدند.  

توافق کاهش ۹ میلیون  و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای که پس از مذاکرات سخت و فشرده به‌دست آمد یکم ماه مه برابر با ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹ وارد فاز اجرایی شد و اعضای اوپک و متحدانش در مسیر اجرایی کردن این توافق گام برداشتند.

اعضای ائتلاف اوپک پلاس همچنین به‌تازگی تصمیم گرفتند توافق کاهش تولید نفت خود را در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه تسهیل کنند و برای بررسی تعدیل بیشتر در ماه‌های آینده نشست‌های ماهانه داشته باشند.

بر این اساس، کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس از رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ با افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

کد خبر 310973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =