پیاده‌سازی سامانه مدیریت یکپارچگی چاه‌ها در فاز بهره‌برداری پارس جنوبی

سامانه مدیریت یکپارچگی چاه‌ها در فاز بهره‌برداری، به‌منظور تولید ایمن و پایدار گاز در پارس جنوبی به‌طور کامل تدوین و پیاده‌سازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، با توجه به ابلاغ نظام‌نامه راهبردی دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت و در راستای تولید ایمن و پایدار گاز، این سامانه (WIMS) در قالب مجموعه اقدام‌های مهندسی، عملیاتی و مدیریتی به‌منظور کاهش ریسک خروج سیال تولیدی به محیط بیرون از چاه و ورود سیال غیرمخزنی به درون چاه تدوین و اجرا شده است.

محمد ایومن، جانشین خدمات فنی چاه‌ها در مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه این سامانه را می‌توان نخستین سامانه مدون مدیریت یکپارچگی چاه‌ها در وزارت نفت معرفی کرد که پس از سه سال فعالیت تدوین و پیاده‌سازی شده، درباره دامنه کاربرد آن گفت: هم‌اکنون همه چاه‌های تولیدی میدان گازی پارس جنوبی و دیگر چاه‌های میدان‌های هیدروکربوری از جمله میدان کیش، گلشن و بلال که در آینده توسعه می‌یابند، زیر پوشش این نظام‌نامه قرار می‌گیرند.

وی درباره اهمیت پیاده‌سازی این سامانه گفت: چاه‌های تولیدی، مهم‌ترین دارایی‌های فیزیکی در مجموعه بالادستی پارس جنوبی و سامانه مدیریت یکپارچگی چاه‌ها، تغییر رویکرد از مدیریت سنتی چاه‌ها به مدیریت مدون و دانش‌بنیان بر مبنای اصول مدیریت یکپارچگی دارایی‌های فیزیکی و دانش مهندسی است.

جانشین خدمات فنی چاه‌ها در مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه نخستین گام استقرار این نظام‌نامه، تدوین سندی بوده که ضمن مشخص کردن ساختار کلی کار و الزامات هر بخش از سامانه WIMS، فرآیندهای کاری را به‌صورت مدرن ترسیم کند، تصریح کرد: در آغاز، فهرستی از همه استانداردهای بین‌المللی موجود در این زمینه تهیه شد و پس از مطالعه و بررسی همه اسناد، پس از دو سال فعالیت‌های کارشناسی در چارچوب قوانین و مقررات وزارت نفت و دیگر اسناد داخلی، نخستین نسخه این نظام‌نامه، نهایی و پس از تأیید مدیریت تولید و عملیات ازسوی معاونت عملیات و پشتیبانی تصویب شد.

ایومن افزود: در ادامه فهرست همه دارایی‌های موجود (چاه‌های در مدار تولید) و خطرهای ممکن تهیه شد و بر اساس سند تدوین‌شده و دستورعمل‌های پیوستی، یکپارچگی همه چاه‌های در مدار تولید و چاه‌های ناایمن یا دارای مشکل یکپارچگی مشخص و برای انجام عملیات تعمیر به مدیریت‌های مرتبط ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه نظام‌نامه مطابق استانداردهای بین المللی و در ۱۵ بخش اصلی هر یک برمبنای اطلاعات و الزام‌های خاص تدوین شده است، به بعضی از این طبقه‌بندی‌ها اشاره کرد و گفت: مدیریت یکپارچگی چاه‌ها (عدم ورود و خروج سیال از چاه)، خط‌مشی و سیاست‌گذاری‌ها، مدیریت فشار فضای حلقوی، پایش و نظارت چاه‌ها، ارزیابی ریسک، شماتیک چاه‌ها، نگهداری و تعمیرات و تقسیم‌بندی چاه‌ها، از جمله بخش‌های سامانه مدیریت WIMS به‌شمار می‌رود.

جانشین خدمات فنی چاه‌ها در مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس نقش این سامانه در برنامه‌ریزی‌های آینده عملیات تعمیر چاه‌ها و اولویت‌بندی پروژه‌های تعمیراتی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با آغاز به‌کار این سامانه، فرآیندهای کاری به‌صورت جامع‌تر و مدون‌تر در حال انجام است و با توسعه بخش نرم‌افزاری، امکان پایش روزانه فعالیت‌ها فراهم شده که این موضوع در زمینه تولید ایمن و پایدار بسیار مؤثر خواهد بود.

ایومن ضمن قدردانی از تلاش تیم‌های مختلف کارشناسی در مدت تدوین و استقرار این سامانه، ابراز امیدواری کرد با تأمین دکل و انجام تعمیرات چاه‌های ناایمن، گام بلندی در ایمن‌سازی تأسیسات فراساحلی برداشته شود.

کد خبر 311801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =