عراق هر چه سریع‌تر مطالبات ایران را پرداخت کند

معاون اول رئیس‌جمهوری خطاب به وزیر تجارت عراق تأکید کرد: توافق‌های انجام‌شده برای بازپرداخت مطالبات و استفاده از دارایی‌های ایران در کشور عراق هرچه سریع‌تر نهایی شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری امروز (سه‌شنبه، ۲۳ دی‌ماه) در دیدار با علأ احمد الجبوری، وزیر تجارت عراق و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور با تأکید بر حساسیت منطقه خاورمیانه، گفت: همکاری همه کشورهای اسلامی و به‌ویژه همکاری خاص دو کشور ایران و عراق در ایجاد صلح و ثبات در منطقه اهمیتی بسزا دارد.

>>>بیشتر بخوانید؛

کاهش صادرات گاز به عراق پس از اخطارهای چندباره قراردادی انجام شد

وی با اشاره به همکاری‌های سیاسی و امنیتی دو کشور در سطوح مختلف، اظهار کرد: مبارزه با داعش نمونه بارزی از همکاری‌های دو کشور برای ایجاد صلح در منطقه بود و ایران همواره از روند سیاسی و تمامیت ارضی عراق حمایت کرده است. 

معاون اول رئیس‌جمهوری دیدارها و گفت‌وگوهای مقام‌های دو کشور را برای توسعه روابط اقتصادی مهم دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم مناسبات اقتصادی فی‌مابین مانند همکاری‌های سیاسی و فرهنگی دو کشور و دو ملت ارتقا یابد. 

جهانگیری گفت: هر دو کشور ایران و عراق برنامه‌های مهمی برای توسعه دارند و باید تلاش کنند با همکاری یکدیگر به‌ویژه در دوره‌ای که ویروس کرونا تا حدی مناسبات اقتصادی را مختل کرده است، این برنامه‌ها را پیش ببرند. 

وی با ابراز خرسندی از آغاز دور چهارم نشست‌های کمیسیون مشترک دو کشور برای حمایت از روابط اقتصادی دو کشور، اظهار کرد: این کمیسیون می‌تواند برای اجرایی و عملیاتی شدن توافق‌هایی که در سطوح بالای دو کشور به‌ویژه رؤسای جمهوری و نخست‌وزیر انجام شده است، برنامه‌ریزی کند. 

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به دیدارهای رئیس کل بانک مرکزی و وزیر نیرو با همتایان عراقی خود، اظهار امیدواری کرد: توافق‌های انجام‌شده برای بازپرداخت مطالبات و استفاده از دارایی‌های ایران در کشور عراق هر چه سریع‌تر نهایی شود. 

جهانگیری به موضوع رایگان شدن روادید برای مردم دو کشور و ضرورت استمرار آن اشاره و تصریح کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی می‌تواند نسبت به دادن امتیاز به تجار نظیر روادید طولانی‌مدت‌تر اقدام کند؛ حضور بخش خصوصی عراق در این سفر برای رسیدن به زمینه‌های مشترک همکاری با بخش خصوصی ایران موضوع ارزشمندی است که باید از آن حمایت کرد. 

وی ادامه داد: ‌در سفر رئیس‌جمهوری ایران به بغداد برای افزایش روابط اقتصادی تا سطح ۲۰ میلیارد دلار در آینده هدف‌گذاری شد و کمیسیون مشترک باید راه‌های دستیابی به این هدف را برنامه‌ریزی و تدوین کند. 

وزیر تجارت عراق و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور نیز در این دیدار با اشاره به سفر هیئت بلندپایه عراقی به تهران، گفت: این سفر به‌منظور احیای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور انجام شده است تا چارچوب‌های مشخص را برای فعالیت همه بخش‌های اقتصادی مشخص کند. 

علأ احمد الجبوری با اشاره به اهمیت سفر خود به تهران، اظهار کرد: بخش خصوصی عراق نیز در کنار بخش دولتی در این سفر حاضر شده است تا گام‌های بلندتری برای توسعه روابط دو کشور برداشته شود. 

وی تأکید کرد: درباره موضوع‌های مطرح‌شده در این دیدار با رئیس‌جمهوری و نخست وزیر عراق گفت‌وگو خواهد شد تا زمینه اجرای توافق‌های سفر آقای روحانی به عراق بیش از پیش فراهم شود. 

وزیر تجارت عراق یادآور شد: گسترش روابط اقتصادی دو کشور می‌تواند اهمیت این دیدارها را به همگان نشان دهد.

به گزارش شانا، چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق، با حضور مدیران عالی‌رتبه دو کشور و تنی چند از فعالان اقتصادی از امروز به‌مدت دو روز آغاز به‌کار کرد.

کد خبر 312014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =