اجرای حداکثری طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در مناطق نفتخیز جنوب

‫شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب همسو با طرح خاموشی مشعل‌های گازسوز (فلر) در همکاری با شرکت‌های بخش خصوصی، روزانه افزون بر ۶۷۲ میلیون فوت‌مکعب گاز را جمع‌آوری می‌کند. ‬

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، محمدرضا نادری، رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) این شرکت گفت: در انجام طرح‌های زیست‌محیطی برای حفاظت از اکوسیستم آب، خاک و هوا، در چند سال اخیر ورود بخش خصوصی به موضوع طرح خاموشی مشعل‌ها در دستور کار قرار گرفته و در این ارتباط پروژه‌های متعددی تعریف و اجرا شده است که از جمله آنها می‌توان به طرح جمع‌آوری روزانه ۳۵.۵ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت در واحد بهره‌برداری پارسی کلاستر، روزانه ۲۲ میلیون فوت مکعب در واحد مارون و روزانه ۱۲ میلیون فوت مکعب در مارون-۳ اشاره کرد؛ این حالی است که پروژه جمع‌آوری روزانه ۱۰ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل واحد بهره‌برداری منصوری نیز در روزهای آینده اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: از پروژه‌های مهم دیگری که در طرح خاموشی مشعل‌ها مورد اهتمام واقع شده و ازسوی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مرحله اجراست، جمع‌آوری روزانه ۵۹۳ میلیون فوت‌مکعب گاز از واحدهای آغاجاری و گچساران برای تأمین بخشی از خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس است و پتروشیمی مارون نیز اجرای پروژه جمع‌آوری روزانه ۲۴۹ میلیون فوت‌مکعب گاز را پیگیری می‌کند.

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: این شرکت تلاش کرده است در تحقق وظایف خود در زمینه حفاظت محیط زیست در بخش‌های مختلف آب، خاک و هوا، طرح مشعل‌های بدون دود را با انجام پروژه بهسازی مشعل‌ها دنبال کند.

پایان نفت‌سوزی

نادری با اشاره به اینکه امسال میانگین ۸۵ درصد گازهای همراه در سطح مناطق نفت‌خیز  جنوب جمع‌آوری و از آن استفاده بهینه شده است، اظهار کرد: هنگام تعمیر چاه‌ها همواره به اجبار مقداری نفت به گودال‌های سوخت انتقال و نفت‌سوزی انجام شد که تبعات زیست‌محیطی به همراه داشت، اما در بیش از یک دهه گذشته با طراحی و ساخت دستگاه‌های فرآورش سیار نفت (MOT) و تفکیک‌گر سیار (MOS) در عمل بحث نفت‌سوزی منتفی شده است و نفت جریانی هنگام تعمیر چاه‌ها جمع‌آوری می‌شود و پس از فرآورش به مبادی مصرف انتقال می‌یابد.

وی گفت: در زمینه جمع‌آوری پساب‌های واحدهای نمک‌زدایی نیز که در گذشته به حوضچه‌ها انتقال می‌یافت، سال‌هاست با حفر چاه‌های دفعی و تزریق پساب به عمق زمین این مورد نیز برطرف و خیلی از حوضچه‌های سابق به فضای سبز تبدیل شده است. در بحث پسماندها به‌ویژه کنده‌های حفاری نیز تمهیداتی اندیشیده شده که این کنده‌ها دفن و فرآیند استفاده از آنها به روش‌های علمی انجام می‌شود.

سهم ۴۰ درصدی فضای مشجر از مساحت تاسیسات

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: در حالی که استاندارد فضای سبز ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست  ۱۰ درصد مساحت تأسیسات است در این شرکت ۴۰ درصد یعنی چهار برابر مقدار معمول فضای مشجر داریم که در تلطیف هوا، کاهش آلاینده‌ها، ایجاد اکسیژن و زیبایی محیط بسیار با اهمیت است.

وی همیاری با شهرداری اهواز درباره دفن بهداشتی زباله‌ها با اختصاص خودرو ازسوی این شرکت را همسو با مسئولیت‌های اجتماعی در زمینه حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و یادآور شد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اداره کل محیط زیست استان خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه پایش روزانه هوا همکاری مؤثر و مستمر دارد.

کد خبر 312261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =