می‌توان به طرح توسعه آذر نمره قبولی داد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به پایان فاز نخست توسعه میدان آذر گفت: در فرایند توسعه این میدان مشترک با وجود تمام سختی‌ها و پیچیدگی‌های مخزنی، راهبرد و کنترل خوبی حاکم بوده است و می‌توان به این طرح نمره قبولی داد.

تورج دهقانی امروز (یکشنبه، پنجم بهمن‌ماه) در حاشیه بازدید از بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا افزود: میدان نفتی آذر به سبب پیچیدگی‌ها و شرایط ویژه مخزنی از جمله فشار بالای مخزن، درجه بالای خوردندگی سیال، نوع سنگ مخزن و در نتیجه نیاز به تجهیزات و آلیاژهای‌ خاص، در رسته میدان‌های سخت قرار می‌گیرد، اما بررسی فرآیند توسعه میدان نشان می‌دهد با وجود همه این سختی‌ها و پیچیدگی‌ها، فرآیند توسعه به نحو مطلوب از لحاظ فنی، عملیاتی و ایمنی اجرا شده است.

وی ادامه داد: تجارب حاصل از توسعه این میدان، اندوخته ارزشمندی برای صنعت نفت به‌شمار می‌رود و با توجه به نظم و نظام حاکم بر فرآیند توسعه و اجرای بخش‌های مختلف طرح مبتنی بر برنامه‌ به‌ویژه در چند سال اخیر، باید گفت پیمانکار بیع متقابل این طرح می‌تواند با اتکا به این تجربیات، در آینده‌ای نه چندان دور در قامت یک شرکت اکتشاف و تولید (E&P) واقعی ایفای نقش کند.  

بر اساس این گزارش، قرارداد توسعه میدان آذر مهرماه سال ۹۰ میان شرکت مهندسی و توسعه نفت با کنسرسیوم متشکل از اویک و صندوق سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت نفت (OPIC) امضا شد. طرح توسعه آذر اسفندماه سال ۹۵ به تولید زودهنگام رسید و به‌تازگی نیز با پشت سر گذاشتن موفق آزمون ۲۱ از ۲۸ روز، فاز نخست توسعه آن با ظرفیت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه عملیاتی شده است. این طرح در آینده نزدیک به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

کد خبر 312428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =