کاهش ۲۰ میلیون لیتری مصرف نفت‌گاز با الکترونیکی شدن سیستم توزیع

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با مثبت ارزیابی کردن تحولات سامانه توزیع فرآورده‌های نفتی کشور در سال‌های اخیر به‌منظور الکترونیکی کردن سامانه توزیع گفت: تنها با اجرای طرح پیمایش در ناوگان حمل‌ونقل گازوئیل‌سوز کشور از سال ۹۴، در مصرف روزانه ۲۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور صرفه‌جویی شده است.

کرامت ویس‌کرمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شانا در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۵۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف می‌شود و اگر طرح پیمایش در کشور اجرایی نشده بود، امروز این رقم به روزانه حداقل ۷۰ میلیون لیتر می‌رسید.

وی افزود: طرح پیمایش به‌منظور تعیین سهمیه موردنیاز ناوگان حمل‌ونقل سنگین کشور از مهرماه ۹۴ اجرایی شد که نقش بسیار مؤثری در زمینه مهار افزایش مصرف نفت‌گاز در کشور داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: همراه با ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی و الزامات توزیع سوخت پاک در حوزه صنایع پالایشی در سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی در زمینه افزایش کیفیت و کمیت فرآورده‌های نفتی در کشور رقم خود و مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز بر مبنای الزام‌های قانونی و مصوبه‌های بالادستی هیئت وزیران، براساس اولویت‌بندی‌ها سوخت پاک و باکیفیت را در کشور توزیع می‌کند.

ویس‌کرمی با اشاره به لزوم اجرایی شدن بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت و مهار مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور به‌صورت هم‌زمان با افزایش کمیت و کیفیت تولید فرآورده گفت: با دستاوردهای مثبتی که در حوزه تولید گاز و گازرسانی در کشور و نیز الکترونیکی شدن توزیع انواع سوخت در چند سال گذشته رقم خورد، خوشبختانه مصرف انواع فرآورده در کشور به طرز خیره‌کننده‌ای مهار شد.

وی سامانه هوشمند سوخت کشور را از دیگر پروژه‌های تأثیرگذار در حوزه مهار مصرف بنزین در کشور عنوان کرد و گفت: با آغاز به‌کار این سامانه در سال ۸۶ و روزآمد کردن و نگهداشت آن در سال ۹۲ و پس از آن در سال ۹۸ با اجرایی شدن دوباره طرح سهمیه‌بندی بنزین، مصرف فرآورده بنزین در کشور به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در حوزه سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) در کشور نیز سیاست ما افزایش سهم آن در سبد سوخت خودروهاست که به این منظور طرح‌های تشویقی در کشور اجرایی می‌شود.

ویس‌کرمی با اشاره به فعالیت نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ تجهیز سی‌ان‌جی در کشور گفت: هم‌اکنون ظرفیت حداقل روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد که این رقم هم‌اکنون حدود ۲۳ میلیون مترمکعب است و امیدواریم در آینده بتوانیم این رقم را افزایش دهیم و به سمت استفاده هرچه بیشتر این سوخت پاک به جای بنزین حرکت کنیم.

وی طرح تبدیل خودروهای عمومی تک‌سوز به دوگانه‌سوز را از مهم‌ترین پروژه‌ها برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اجرای کامل این طرح در بازه زمانی یک تا حداکثر دو سال آینده، شاهد کاهش بیش از پیش مصرف بنزین در کشور و بهره‌مندی از مزایای زیست‌محیطی استفاده از سوخت پاک سی‌ان‌جی باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: تاکنون در قالب این مصوبه ۷۰ هزار خودرو به دوگانه‌سوز تبدیل شده‌اند و حدود ۳۰ هزار خودرو نیز در نوبت تبدیل هستند.

ویس‌کرمی تصریح کرد: در قالب این مصوبه ۲۰۰ هزار خودرو مسافربر شخصی از جمله آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی نیز به گازسوز تبدیل می‌شوند.

به گزارش شانا، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با سرمایه انسانی توانمند خود (۱۶ حدود هزار نفر سرمایه انسانی)، ۸۰ انبار ذخیره‌سازی سوخت، بیش از ۵۰ مرکز سوخت‌گیری هواپیمایی و بیش از ۶ هزار جایگاه عرضه سوخت مایع و سی‌ان‌جی و ناوگان عظیم حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی جاده‌ای، ریلی و دریایی کار توزیع سوخت در کشور را انجام می‌دهد.

کد خبر 312578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =