اجرای مگاپروژه‌های پالایشی دیگر نیازی به پیمانکاران خارجی ندارد

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: با اعتماد به توان متخصصان داخلی در سال‌های اخیر، صنعت نفت کشور دیگر برای اجرای مگاپروژه‌های پالایشگاهی نیازی به پیمانکاران خارجی ندارد.

سعید ستاری نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: نهادینه شدن ساخت داخل در صنعت نفت تنها یک شعار نیست، بلکه امروز به‌طور کامل به‌صورت عملی ما از حضور پیمانکاران خارجی حتی در پروژه‌های بزرگ پالایشگاهی که بیش از میلیاردها دلار هزینه سرمایه‌گذاری آن است، از حضور پیمانکاران خارجی بی‌نیاز شده‌ایم.

وی افزود: امروز نه در ئی‌پی‌سی و نه در  پیمانکاران اجرایی ما به حضور شرکت‌های پیمانکاری بزرگ خارجی نیاز نداریم و این موضوع نقش شرکت‌های پروژه‌محور از جمله ملی - مهندسی و ساختمان نفت بوده است که با به‌کارگیری متخصصان ایرانی در کنار خارجی‌ها و کسب تجربه در پروژه‌های بزرگ، امروز شرکت‌های پیمانکار ما صددرصد ایرانی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: در گذشته وقتی بحث طراحی مطرح می‌شد، فقط توان بعضی از شرکت‌های مشاور بین‌المللی قبول می‌شد، اما امروز همه پروژه‌های پالایشی در حوزه خطوط لوله، تلمبه‌خانه و همه مشاوره‌ها و مهندسی توسط تیم مشاور و مهندسان ایرانی انجام می‌شود و ما نباید اینها را فراموش کنیم که کجا بودیم و به کجا رسیدیم.

ستاری تأکید کرد: امروز ما در بخش پیمانکاری، مشاوره و اجرا صددصد خودکفا شده‌ایم. در بخش کالا نیز زمانی کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد کالاهای صنعت نفت داخلی بودند، اما اکنون بیش از ۹۰ درصد کالاهای موردنیاز صنعت تولید داخل است و تولید ۱۰ درصد باقیمانده هم در موارد زیادی صرفه اقتصادی ندارد که خوشبختانه شرکت‌های داخلی در این بخش‌ها نیز در حال فعال شدن هستند.

وی از جمله نیازهای صنعت پالایش در بخش کالا را در زمینه تجهیزاتی نظیر بخشی از کمپرسورها، توربین‌ها، موتورهای الکتریکی، لوله‌های آلیاژی خاص مانند سی‌آرای و برخی شیرآلات ویژه اعلام کرد و گفت: امیدواریم شرکت‌های داخلی با فعالیت در این بخش‌ها صنعت نفت را به‌طور کامل از تجهیزات خارجی بی‌نیاز کنند و ما به خودکفایی صددرصدی در بخش کالا نیز دست یابیم.

به گزارش شانا، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت یک شرکت پروژه‌محور است که در صنایع پایین‌دستی اعم از پالایشگاه‌ها، خطوط لوله، تلمبه‌خانه‌ها و اسکله‌ها، در بخش طراحی، خرید و اجرا ازسوی پیمانکاران فعالیت دارد.

کد خبر 312647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =