نخستین نشست کارگروه بلندپایه بازبینی راهبرد بلندمدت اوپک برگزار شد

نخستین نشست کارگروه بلندپایه بازبینی استراتژی بلندمدت اوپک با حضور نمایندگان کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و به ریاست امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک عصر پنجشنبه (نهم بهمن‌ماه) برگزار شد.

به گزارش شانا، در این نشست، با اشاره به تصمیم کنفرانس وزارتی ۱۷۹ اوپک (ژوئن ۲۰۲۰) مبنی بر اجرای برنامه بازبینی استراتژی بلندمدت اوپک در سال ۲۰۲۱، تاریخچه‌ای کوتاه از فرآیند اجرا و بازبینی این راهبرد از ابتدای تصویب در سال ۲۰۰۵ عنوان شد و بر اهمیت بازبینی و روزآمد کردن این سند در موعد زمانی پنج‌ساله منطبق با تحولات، چالش‌ها و فرصت‌های نوظهور در بازار جهانی نفت و انرژی تأکید شد.

زمانبندی تعیین‌شده برای اجرای فرآیند بازبینی در طول سال ۲۰۲۱ که در هفت نشست در فاصله ماه‌های مارس تا دسامبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد، مورد بحث و تبادل نظر میان نمایندگان حاضر قرار گرفت و مقرر شد پس از اتمام جلسات کارگروه بلندپایه بازبینی استراتژی بلندمدت اوپک، متن روزآمد شده این راهبرد برای تصویب نهایی به نشست وزارتی اوپک در دسامبر ۲۰۲۱ ارائه شود.

نشست صاحب‌نظران در زمینه راهبرد بلندمدت اوپک هم پیش از برگزاری نشست کارگروه بلندپایه اوپک با حضور نمایندگان کشورهای عضو اوپک و برخی صاحب‌نظران برجسته بازار نفت و انرژی از شرکت‌ها و مؤسسه‌های معتبر بین‌المللی به ریاست نماینده ایران در هیئت‌ عامل اوپک برگزار شد.

۶ نفر از صاحب‌نظران دعوت‌شده در این نشست، گزارش‌های خود در زمینه روندهای نوظهور حاکم بر عرصه نفت و انرژی و مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی بازیگران این عرصه در چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت را در قالب ۶ محور گذار انرژی، چالش‌ها، چشم‌اندازها و فرصت‌های کلیدی، استراتژی‌های شرکت‌های بزرگ نفتی در رویارویی با صحنه در حال تغییر نفت، تنوع‌بخشی رشد اقتصادی منعطف در کشورهای دارای منابع غنی، چشم‌اندازهای فناورانه و نوآوری در تأمین مالی برای گذار انرژی پایدار، روندهای نوظهور در فناوری بخش حمل‌ونقل: نقش سوخت‌های جایگزین و خودروهای پیشرفته و تأثیر آن بر تقاضای نفت و پیامد فناوری‌های دیجیتال برای زنجیره‌های عرضه نفت ارائه دادند.

راهبرد بلندمدت اوپک، یکی از اسناد بالادستی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که نشست وزاریتی اوپک نخستین نسخه آن در سال ۲۰۰۵ تصویب کرد، در این سند، برنامه‌ها، اهداف، چالش‌ها و خطی‌مشی‌های بلندمدت سازمان منطبق با شرایط و تحولات بازارهای جهانی نفت و انرژی در چارچوب سناریوهای مختلف و با در نظر گرفتن نقش عوامل و مؤلفه‌های مختلف حاکم بر عرصه نفت و انرژی جهان تعیین شده است. بر اساس مصوبه نشست وزارتی اوپک در سال ۲۰۰۵، سند راهبرد بلندمدت اوپک هر پنج سال یکبار بازبینی می‌شود. در این زمینه، بازبینی پیشین راهبرد بلندمدت اوپک در سال ۲۰۱۶ انجام شد و پس از گذشت پنج سال، این بازبینی دوباره در سال ۲۰۲۱ و طی هفت نشست انجام می‌شود.

ریاست این نشست را امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک به پیشنهاد دبیرکل اوپک و حمایت نمایندگان عربستان سعودی، کویت، نیجریه، الجزایر و عراق به‌عهده داشته است.

کد خبر 312902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =