چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی بررسی شد

چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های پیمانکار بخش خصوصی صنعت نفت، در نشست مشترک وزیر نفت با اعضای هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی (اَپک) بررسی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، در این نشست که عصر امروز (سه‌شنبه، ۱۴ بهمن‌ماه) در وزارت نفت برگزار شد، اعضای هیئت مدیره اَپک ضمن ارائه مجموعه منتشر شده‌ای از سوابق و تجربه‌ها در زمینه نظام فنی و اجرایی صنعت نفت به بیژن زنگنه، وزیر نفت، گزارشی از مشکلات مبتلابه شرکت‌های پیمانکاری نفت و گاز ناشی از شیوع کرونا و همین‌طور خلاصه‌ای از نتایج نشست‌های مشترک‌شان با سازمان برنامه بودجه را در حضور زنگنه مطرح کردند و خواستار حمایت وزارت نفت از ایجاد کنسرسیوم‌هایی از شرکت‌های پیمانکاری بخش خصوصی برای حضور در فضای رقابتی طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت شدند.

وزیر نفت در واکنش به مسائل مطرح‌شده ازسوی اعضای هیئت‌مدیره اپک، درباره هزینه‌های ناشی از مقابله با کرونا گفت: اگر برای مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هزینه‌ای به‌صورت منطقی به پیمانکار تحمیل شود، در قالب متن حقوقی روشن و به‌طور منصفانه قابل بررسی است؛ اما کرونا نباید به ابزاری برای حل مشکلات قراردادی کارفرما و پیمانکار بدل شود.

زنگنه ادامه داد: فراموش نکنیم شیوع کرونا به یکی از واقعیت‌های زندگی جاری تبدیل شده و باید ضمن مقابله با آن، فعالیت‌ها را پیش ببریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با بیان اینکه وزارت نفت از توانمندسازی و توسعه بخش خصوصی به‌عنوان یک سیاست قطعی حمایت می‌کند، گفت: نفت از حضور شرکت‌های بخش خصوصی که در کنار هم کار را درست تعریف و اجرا می‌کنند استقبال خواهد کرد.

وزیر نفت درباره الزام‌های توانمندسازی در عرصه پیمانکاری صنعت نفت، بر اهمیت مواردی از جمله رعایت اصل اخلاق حرفه‌ای، کار با رویکرد حفظ منافع ملی و تقویت حضور جوان‌ترها تأکید کرد و افزود: خوشبختانه به واسطه تقویت توان شرکت‌های داخلی، هم‌اکنون در زمینه ساخت و نصب هیچ نیازی به شرکت‌های خارجی وجود ندارد.

زنگنه در گفت‌وگو با اعضای هیئت مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی، پیشنهاد داد انجمن نسبت به رتبه‌بندی حرفه‌ای و مستدل خارج از نظام دولتی اقدام کند و تصریح کرد: نتایج این کار می‌تواند در بخش‌های دولتی هم استفاده شود.

زنگنه بر ضرورت گسترش مالکیت عمومی و مردمی کردن اقتصاد در مسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و با بیان اینکه شرکت‌های مهندسی، مشاور و پیمانکاری نفت و گاز برای بقا در این شرایط سخت هنر زیادی به خرج داده‌اند، یادآور شد: وزارت نفت وظیفه دارد تا حد امکان برای استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها کار تعریف و فضا را برای رونق فعالیت‌های‌شان مساعد کند؛ این مهم با جدیت در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 313094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =