برنامه‌ریزی برای آغاز طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کرمانشاه

وزیر نفت اعلام کرد: تلاش داریم توسعه میدان گازی باباقیر را که ظرفیت برداشت از آن روزانه ۶ تا ۷ میلیون مترمکعب گاز غنی برآورد شده است به همراه دیگر میدان‌های کوچک استان کرمانشاه در دولت دوازدهم آغاز کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به کرمانشاه، بیژن زنگنه بعدازظهر امروز (شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه) در نشست اقتصاد مقاومتی در محل استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه با اجرایی شدن طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به‌عنوان چهارمین طرح پتروشیمی این استان به سومین قطب پتروشیمی کشور تبدیل می‌شود، اظهار کرد: ما چند کار برای کرمانشاه در نظر گرفتیم که فرصت‌های طلایی برای استان به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه اجرای ۲ میلیارد دلار پروژه در منطقه گیلان‌غرب و سرپل‌ ذهاب در نظر گرفته شده است، توضیح داد: توسعه میدان‌های گازی از جمله امام حسن، باباقیر، بیستون و... برنامه‌ریزی شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تلاشمان این است توسعه میدان گازی باباقیر با ظرفیت برداشت روزانه ۶ تا ۷ میلیون مترمکعب گاز غنی را در این دولت آغاز کنیم، تصریح کرد: ظرفیت برداشت گاز از میدان بیستون روزانه حدود یک میلیون مترمکعب برآورد می‌شود، همچنین تلاش داریم گازهای همراه نفت در میدان‌های نفتی نفت‌شهر، سومار، دلاوران و سامان را جمع‌آوری و در یک پالایشگاه گازی نزدیک گیلان‌غرب شیرین‌سازی و جداسازی کنیم تا گاز متان به شبکه سراسری گاز کشور تزریق و بقیه برای خوراک پتروشیمی مصرف شود.

زنگنه تصریح کرد: برای اجرای این طرح‌ها با همکاری تنگاتنگ استانداری کرمانشاه مشاوره گرفته شده است، امروز هم برای مشاوره صنعتی‌ با صنعتگران استان نشستی ترتیب داده است تا توانایی و ظرفیت صنعتی این استان بررسی شود.

وی یکی از مشکلات بزرگ استان کرمانشاه را کمبود اشتغال عنوان و بر ضرورت تقویت واحدهای فنی و حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: بسیاری از تخصص‌های مورد نیاز در استان موجود نیست، بنابراین مجبوریم آنها را از جاهای دیگر هم تأمین کنیم.

وزیر نفت با اشاره به توسعه بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی در استان کرمانشاه گفت: هلدینگ خلیج فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) قرار است برای بخشی از طرح‌های پایین‌دست پتروشیمی از جمله طرح‌های اتیلن اکساید مورد استفاده در صنعت تولید لاستیک‌های مصنوعی در این استان ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند.

زنگنه ادامه داد: قرار است سه پارک کریستال ملامین، پلی‌اتیلن و متیل آمین ساخته شوند و بخشی از این طرح‌ها در اورمانات انجام می‌شود تا تعادل منطقه‌ای و عدالت جمعیتی هم برقرار شود.

وی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر تهیه سامانه‌ای برای جذب سرمایه‌ در استان کرمانشاه گفت: متأسفانه ظرفیت منابع استان چندان بالا نیست، اما سعی کردیم از ظرفیت گاز موجود نهایت بهره را ببریم و در صنایع بالادستی  و پایین‌دستی پتروشیمی کار خوبی می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ۹۵ درصد استان کرمانشاه از نعمت گاز بهره‌مند هستند که البته توزیع گازرسانی یکسان نیست، افزود: ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی در استان هزینه شده و اندکی منابع دیگر نیاز است تا تعادل گازرسانی در شهرستان‌های مختلف استان برقرار شود، گازرسانی امکان بزرگی برای توسعه صنعتی و حفظ محیط زیست فراهم کرده است.

زنگنه با تأکید بر لزوم کمک به توسعه استان کرمانشاه و مردم آن که در جنگ شاهد فداکاری‌های بسیار آنان بودیم، اظهار کرد: البته زمان زیادی از جنگ گذشته است، جهش اقتصادی بعضی از کشورها دنیا ۳۰ سال هم نیست، حال باید همت و تلاش کنیم تا این استان توسعه یابد.

کد خبر 313270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =