۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
  • کد خبر: 313387
الجزایر دیگر یک کشور نفتی نیست!

صادرات نفت خام الجزایر به قدری در حال سقوط است که این پرسش مطرح می‌شود آیا این کشور همچنان کشوری نفتی به شمار می‌آید؟

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، صادرات انرژی الجزایر به‌شدت در حال کاهش است و خطر وخیم‌تر شدن مشکلات مالی و تکرار تجمع‌های اعتراضی مانند دو سال پیش - که سبب تغییر دولت شد - این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را با تهدیدی جدی روبه‌رو کرده است.

این کشور آفریقای شمالی برای حفظ صادرات نفت و گاز خود – که تضمین‌کننده حیات اقتصادی این کشور است - به سختی تلاش می‌کند، زیرا سال‌ها سوءمدیریت و فقدان سرمایه‌گذاری آسیب زده است.

شریف بلمیهوب، وزیر مسئول برآوردهای اقتصادی الجزایر معتقد است که کاهش صادرات نفت و گاز این کشور به حدی شدید است که ممکن است الجزایر تا یک دهه آینده دیگر صادرکننده نفت نباشد.

وی ماه گذشته به یک شبکه رادیویی گفته بود: الجزایر دیگر یک کشور نفتی نیست.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، با وجود اینکه قیمت نفت خام اکنون به مرز ۶۰ دلار برای هر بشکه رسیده، این قیمت کمتر از نصف قیمتی است که الجزایر برای متوازن کردن بودجه خود به آن نیاز دارد. قیمت نفت مورد نیاز الجزایر برای متعادل نگه داشتن بودجه خود ۱۳۵ دلار برای هر بشکه است.

صادرات نفت و گاز طبیعی مایع‌شده الجزایر هر یک در سال گذشته میلادی ۳۰ درصد کاهش یافته است. این روند کاهشی امسال هم ادامه دارد. صادرات نفت این کشور در ماه گذشته میلادی تنها ۲۹۰ هزار بشکه در روز بود که نسبت به ماه دسامبر ۳۶ درصد کاهش یافت و به کمترین مقدار از سال ۲۰۱۷ رسید.

الجزایر و دیگر اعضای اوپک پارسال توافق کردند که برای کمک به برقراری تعادل در بازار نفت، تولید نفت خود را به مقدار بی‌سابقه‌ای کاهش دهند. در حالی که بیشتر کشورهای عضو اوپک سهمیه کاهش تولید خود در این توافق را نقض کرده‌اند، الجزایر نتوانسته است به اندازه سقف سهمیه خود نفت تولید کند.

با وجود اینکه تولید نفت الجزایر در ماه ژانویه اندکی افزایش یافت، عرضه نفت این کشور همچنان در پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۲ قرار دارد.

براساس اعلام مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تولید گاز این کشور هم افتی مشابی داشته است و در سال ۲۰۱۹ به پایین‌ترین مقدار در یک دهه اخیر رسید. هم‌زمان با این مسئله، با رشد جمعیت الجزایر نیروگاه‌های این کشور نیاز به سوخت بیشتری دارند و ظرفیت کمتری برای صادرات باقی می‌ماند.

شرکت دولتی سوناتراک اعلام کرده است که قصد دارد امسال صادرات گاز را حدود ۲۵ درصد افزایش دهد. این در حالی است که تلاش‌های گذشته این شرکت برای افزایش تولید انرژی به دلیل تغییر مداوم مدیران با مانع روبه‌رو شده بود، این شرکت در دو سال گذشته چهار مدیرعامل و از سال ۲۰۱۲، ۱۲ مدیرعامل داشته است.

کد خبر 313387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =