پایداری انتقال گاز در خط هشتم سراسری افزایش یافت

پایداری انتقال گاز در خط هشتم سراسری با تعویض و روزآمد کردن عمل‌کننده‌های دو شیر بین‌راهی در محدوده جغرافیایی منطقه ۵ عملیات انتقال گاز افزایش یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت انتقال گاز ایران، پیمان خضرایی، مدیر منطقه ۵ عملیات انتقال گاز گفت: در طول مسیر خطوط فشار قوی انتقال گاز برای افزایش ایمنی و کاهش مخاطرات، تعدادی شیر و عمل‌کننده‌ خودکار نصب شده که در صورت شکست خط یا هرگونه افت فشار ناگهانی، به‌صورت خودکار بسته شوند و مانع هدررفت گاز و کاهش پیامدهای مربوطه باشند. 

وی به حساسیت نامطلوب و عملکرد نامناسب سیستم آشکارساز شکست، در ایستگاه شیر پس از یکی از تأسیسات تقویت فشار گاز در خط هشتم سراسری اشاره کرد و ادامه داد: این حساسیت سبب بسته شدن ناخواسته شیر هنگام بروز نوسانات جریان گاز در خط ناشی از توقف‌های واحدهای توربوکمپرسوری و تغییرات فلو و فشار خروجی تأسیسات تقویت فشار گاز می‌شود.

به گفته مدیر منطقه ۵ عملیات انتقال گاز، این موضوع می‌توانست سبب بروز چالش عملیاتی به‌ویژه در شرایط حساس اوج مصرف گاز شود و پیامدهای نامطلوبی را در شبکه انتقال گاز کشور ایجاد کند که نیازمند اقدام عملی برای رفع این معضل بود.

خضرایی با بیان اینکه امکان تغییر در سیستم آشکارساز شکست و عمل‌کننده به واسطه خارجی بودن تجهیزات و تحریم‌ها وجود نداشت، تصریح کرد: کارشناسان این منطقه با تغییراتی در عمل‌کننده‌های موجود دیگر بخش‌های منطقه و انجام بهسازی و بومی‌سازی بعضی قطعات، امکان جایگزینی و نصب سیستم بهسازی‌شده را روی شیر خط هشتم سراسری فراهم آورده و با آزمایش‌های میدانی از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کردند.

وی یادآور شد: تأمین و خرید عمل‌کننده خارجی، بسیار مشکل است که با بومی‌سازی و بهینه‌سازی انجام شده ضمن افزایش شاخص‌های پایداری انتقال گاز و کاهش خطرپذیری ناشی از بسته شدن ناخواسته شیر بین راهی، صرفه‌جویی قابل توجهی در برداشته است.

کد خبر 313447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =