عملکرد دریافت‌کنندگان گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای پایش می‌شود

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره به روند فرآیندهای کاری این مرکز از مرحله شناسایی استعدادها و ارزیابی توانمندی‌ها تا آموزش و توسعه افراد و اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای، گفت: عملکرد افراد منتخب، پس از دریافت گواهینامه نیز پایش می‌شود و نتایج این پایش، ملاک تصمیم‌گیری برای تمدید یا ابطال گواهینامه در آینده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شانا، علی بیاتی امروز (دوشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه) در آیین اعطای گواهینامه‌های صلاحیت‌ حرفه‌ای مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، با بیان اینکه این مرکز در سال ۹۴ با دوراندیشی وزیر نفت تشکیل شد، به اهداف اصلی راه‌اندازی آن اشاره و عنوان کرد: در این مرکز به‌دنبال شناسایی استعدادها در حرفه‌های مختلف و پرورش نسلی نو از مدیران هستیم تا به‌ویژه در آینده که تعداد زیادی از مدیران صنعت نفت بازنشسته می‌شوند، از ایجاد شکاف نسلی میان مدیران جلوگیری شود و ناگزیر نباشیم با فانوس به‌دنبال مدیر بگردیم.

وی تصریح کرد: به این منظور، مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت نسبت به تعریف گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای اقدام کرد که بر مبنای آن، بررسی می‌شود چه سطحی از مسئولیت‌ها در حرفه‌های مختلف نیاز است و چه افراد با چه توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی می‌توانند عهده‌دار سمت‌های مختلف باشند. به این ترتیب برای هر حرفه، یک هرم شایستگی و برای هر فرد، یک نقشه راه یادگیری تعریف می‌شود.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت گفت: مرکز توسعه به‌طور معمول در حرفه‌های متعدد فراخوان می‌دهد تا ارزیابی به نحوی درست و منسجم انجام شود. ابتدا توانمندی‌های کاری ارزیابی می‌شود و در مرحله بعد شایستگی‌های رفتاری، سرانجام نیز با برگزاری آزمون‌های دانشی و تخصصی، افراد توانمند شناسایی می‌شوند که ممکن است فرآیند ارزیابی حتی تا دو سال به طول انجامد.

بیاتی با طرح این پرسش که آیا پس از دریافت گواهینامه، افراد به حال خود رها می‌شوند؟ عنوان کرد: عملکرد افرادی که گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند، ملاک تعیین تکلیف گواهینامه برای سطوح بالاتر است، به این معنا که اگر عملکرد آنها مطلوب باشد، می‌توانند در سال‌های آینده برای گواهینامه سطوح بالاتر اقدام کنند، یا برعکس؛ اگر در جریان روند ارزیابی‌ها تشخیص بر این اساس باشد که عملکرد مدیر مربوطه نامطلوب است، گواهینامه ابطال می‌شود.

صدور ۷۸ گواهی صلاحیت حرفه‌ای برای مدیران پروژه

وی گفت: تاکنون برای مدیران پروژه ۷۸ گواهی صلاحیت، رؤسا و سرپرستان بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) ۲۵ گواهی صلاحیت، فرماندهان صحنه ۴۵ گواهی صلاحیت، مدیران عمومی ۴۴ گواهی صلاحیت و اعضای کمیسیون مناقصات ۹۹۴ گواهی صلاحیت صادر شده است که از این میان، ۵۰ نفر از مدیران پروژه و ۴۵ فرمانده صحنه پیش‌تر گواهی صلاحیت حرفه‌ای خود را دریافت کرده‌اند و امروز نیز گواهی جمع دیگری از این منتخبان اعطا می‌شود.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت درباره ویژگی‌های مورد نیاز برای فعالیت به‌عنوان مدیر پروژه در صنعت نفت توضیح داد: از آنجا که پروژه‌ها و طرح‌های صنعت نفت سخت و پرتنش است، به‌طور طبیعی افراد باید در وهله نخست برای پذیرش هر نوع مسئولیت در این صنعت از حیث روحی و روانی در سلامت کامل باشند. تسلط به زبان انگلیسی، داشتن مهارت‌های کامپیوتری، بهره‌مندی از سطح هوشی نرمال، برخورداری از شایستگی‌های رفتاری، قدرت حل مسئله، توانمندی در مذاکره و قدرت تحلیل نیز از دیگر معیارها در این زمینه است.

بیاتی درباره فعالیت‌های جاری مرکز افزود: هم‌اکنون مدیران مالی در مرکز در حال سپری کردن دوره‌های آموزش و توسعه هستند، همچنین حدود ۷۴ نفر در حال گذراندن فرآیندهای آموزشی طرح استعدادیابی زنان هستند. در حرفه مدیران عمومی و قراردادها فراخوان داده شده و از اسفندماه امسال کلید می‌خورد. برای مدیران پروژه فراخوان دیگری نیز داده شده است که حدود هزار نفر متقاضی ورود به این فرآیند هستند. در حرفه مدیران منابع انسانی، آی‌تی و پژوهش و فناوری هم کارهای سطح‌بندی و شایستگی و طراحی فرآیندها انجام شده و در حال انتشار فراخوان هستیم.

بهره‌مندی از دانش و تجربه خبرگان صنعت نفت

به گفته وی، در مجموع تاکنون حدود ۴۱ هزار نفر وارد فرآیندهای ارزیابی مرکز مدیریت توسعه صنعت نفت شده‌اند و حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نفر در فرآیندهای آموزش و توسعه مشارکت داشته‌اند.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با بیان اینکه مقام عالی وزارت نفت تأکید زیادی مبنی بر بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و تجارب مدیران بومی و بازنشسته در این مرکز داشته‌اند، افزود: قطعاً این حجم از کار بدون کمک این عزیزان امکان‌پذیر نبود. بیش از ۸۰ درصدکارهای ارزیابی و توسعه این مرکز با همکاری مدیران شاغل و بازنشسته نفت انجام شده و معاونان وزیر نیز همواره همراهی خوبی با فعالیت‌های مرکز داشته‌اند.

بیاتی با یادآوری اینکه تراز کار مرکز مدیریت توسعه صنعت نفت در کشور کم‌نظیر است و در هیچ وزارتخانه‌ای چنین مرکزی با این سطح از فرآیندهای کاری وجود ندارد، گفت: بذری که وزیر نفت کاشتند، اکنون به بار نشسته و باید ادامه یابد تا در آینده منشأ خیر در صنعت نفت باشد.

کد خبر 313611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =