راه‌اندازی دستگاه موتور مولد برق در سکوی فروزان

دستگاه موتور مولد برق در سکوی فروزان با تلاش متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران تعمیر و راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، به دنبال تعمیر اساسی موتور یک دستگاه مولد برق کاترپیلار ۳۵۱۲ شماره ۲ با ظرفیت تولید برق ۱۴۲۴ کیلووات در دکل حفاری البرز سکوی فروزان، گروه تعمیرات مکانیک و برق پس از انجام یک سال کار بی‌وقفه، موتور را دوباره نصب و عملیاتی کردند. کار جمع‌آوری قطعات و سفارش خرید تا جدا کردن موتور از ژنراتور و تعمیرات اساسی آن یک سال به طول انجامید و این در حالی است که آغاز کار تعمیرات اساسی تا پایان آن تنها حدود چهار ماه زمان برد.

عباس رجب‌خانی، رئیس منطقه عملیاتی خارک گفت: ژنراتوری که ما امروز شاهد راه‌اندازی و فعال بودن آن هستیم از زمانی که راهبری دکل البرز را از خارجی‌ها تحویل گرفتیم، مدت تعمیر و نگهداری آن گذشته بود و آنها هم قادر به تعمیر اساسی آن نبودند. در این میان گروه تعمیرات مکانیک و برق سکوی فروزان اعلام آمادگی کرد که می‌تواند این کار را انجام دهد، بنابراین با توجه به قطعات موجود در سکو و تأمین قطعاتی که نیاز بود کار تعمیرات اساسی آغاز شد و ما امروز شاهد فعال شدن این ژنراتور هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه ژنراتور در طبقه زیرین دکل داخل موتورخانه تعبیه شده بود، جابه‌جایی آن از طریق کرین جرثقیل از یک سو مستلزم ایجاد دریچه خروجی دستگاه بود که تأسیسات دیگر را از بین می‌برد و هزینه شرکت را افزایش می‌داد و ازسوی دیگر هیچ تضمینی وجود نداشت تا بتوانیم در کوتاه‌مدت دستگاه را با برون‌سپاری راه‌اندازی کنیم، ضمن اینکه این ژنراتور از نوع ژنراتورهایی بود که در شناورها و نفتکشها به‌کار گرفته می‌شد و ما تجربه تعمیر آن را نداشتیم. امروز در دکل البرز با به‌کارگیری دانش همکاران در تعمیر اساسی ژنراتور به پایداری مطمئنی رسیده‌ایم و آنان آمادگی دارند ژنراتورهای دیگر را هم تعمیر اساسی کنند.

محمدعلی بامنیری، رئیس تعمیرات سکوی فروزان اظهار کرد: انجین دستگاهی است که باید مطابق استاندارد پس از ۳۵ هزار ساعت به اورهال برود، اما این دستگاه ۷۰ هزار ساعت کار کرده بود و بدون وقفه در سرویس قرار داشت و اگر اقدام‌های اورهالی انجام نمی‌شد بی‌شک تامین برق دکل با مشکل روبه‌رو می‌شد. کاری که در فروزان انجام شد شاید اگر برون‌سپاری می‌شد یک سال به طول می‌انجامید و کیفیتی هم که مورد انتظار بود محقق نمی‌شد، ضمن اینکه رقم‌های چند میلیارد ریالی برای تعمیرات موتور دستگاه پیشنهاد داده بودند.

وی اظهار کرد: همکاران تعمیرات با استفاده از دستگاه عیب‌یاب ابتدا نواقص فنی دستگاه را شناسایی کردند و پس از تأمین قطعات مورد نیاز از انبار و خرید قطعات، کار را آغاز کردند و در مدت ۱۲ ماه توانستند دستگاه را عمیاتی کردند.

کد خبر 313867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =