درخشش پتروشیمی‌ها در بیست‌ودومین همایش واحدهای صنعتی سبز

چند شرکت پتروشیمی‌ کشور در بیست‌ودومین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز با دریافت تندیس به‌عنوان واحد صنعتی سبز انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش شانا، بیست‌ودومین همایش واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز کشور روز سه‌شنبه (۱۲ اسفندماه) از سوی سازمان حفاظت محیط زیست با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و تعدادی از نمایندگان شرکت‌های صنعتی و خدماتی، در سالن همایش‌های سازمان محیط زیست تهران برگزار شد.

بنابراین گزارش، ۲۵۹ واحد برای شرکت در بیست‌ودومین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز کشور شامل ۲۱۵ واحد صنعتی، دو واحد معدنی و ۴۲ واحد خدماتی ثبت‌نام کرده بودند که پس از بررسی و ارزیابی ثبت‌نام‌کنندگان، پنج واحد صنعت برگزیده سبز، چهار واحد خدمات برگزیده سبز، ۴۲ واحد صنعت سبز، یک واحد معدن سبز و ۱۳ واحد خدمات سبز، انتخاب شدند؛ پتروشیمی‌های مارون، فن‌آوران، لاله، امیرکبیر، زاگرس، پارس، کاویان، پلی‌پروپیلن جم، مبین انرژی خلیج فارس، نوری، تبریز، ایلام و لرستان در میان برگزیدگان این همایش بودند.

در این همایش ملاک انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی، عملکرد زیست‌محیطی واحدها در سال ۹۸ است.

مبین انرژی خلیج‌فارس واحد صنعتی سبز کشور شد

به گزارش شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس، این شرکت برای دومین بار، با دریافت تندیس صنعت سبز کشور از بیست‌ودومین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز و به انتخاب سازمان حفاظت محیط زیست کشور به‌عنوان واحد صنعتی سبز معرفی شد.

این شرکت به‌دلیل توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، با اجرای مدیریت پساب، هوا و پسماند، کنترل و پایش‌های مداوم، تعریف پروژه‌های بهبود، حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۳۹۹ موفق به دریافت عنوان واحد صنعت سبز و تندیس صنعت سبز کشور شد.

مبین انرژی اقدام‌های تأثیرگذاری در حفظ محیط زیست داشته که می‌توان به مواردی از جمله بهبود سیستم‌های پالایش و کنترل آلاینده‌ها، مدیریت بازیافت مواد زائد، توسعه فضای سبز، مصرف بهینه حامل‌های انرژی و افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی اشاره کرد.

دریافت گواهینامه استقرار مدیریت زیست‌محیطی ISO۱۴۰۰۱، دریافت گواهینامه استقرار نظام ایمنی و بهداشت  OHSAS۱۸۰۰۰، استقرار سیستم پایش لحظه‌ای (Online Monitoring)، ارتقای سطح دانش و فرهنگ زیست‌محیطی مدیران و کارکنان واحد از دیگر اقدام‌های مبین انرژی برای حفظ محیط زیست است.

از دیگر برنامه‌های انجام‌شده در واحد محیط زیست می‌توان به مواردی همچون سازگاری با فرآیند تولید پاک، فعالیت‌های آموزشی به‌منظور ارتقای دانش زیست‌محیطی کارکنان، رعایت تمامی استانداردهای زیست‌محیطی در بخش هوا، صدا، آب، خاک، پسماند و... اشاره کرد.

به‌کارگیری فناوری‌های نو در کاهش و حذف آلاینده‌های خروجی از واحدهای صنعتی و خدماتی، اصلاح الگوی مصرف و مدیریت بهینه مصرف آب در صنایع و تجهیزات و استفاده از فناوری‌های نو و بازچرخانی آب در فرآیند تولید از دیگر اقدام‌های این شرکت برای حفظ محیط زیست است.

پیش از این مبین انرژی در سال ۹۱ نیز موفق به دریافت تندیس صنعت سبز از سازمان حفاظت محیط زیست کشور شده بود.

پلی‌پروپیلن جم جایزه صنعت سبز کشور را دریافت کرد

به گزارش شرکت پلی‌پروپیلن جم، این شرکت برای دومین سال پیاپی موفق به دریافت جایزه صنعت سبز کشور ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست شد. این جایزه به صنایعی تعلق می‌گیرد که در یک سال گذشته، افزون بر آلاینده نبودن، توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی، گام‌های بزرگ و اساسی بردارند.

واحد اچ‌اس‌ئی شرکت پلی‌پروپیلن جم توانسته در یک سال اخیر با همراهی محیط زیست استان بوشهر، اقدام به اجرای طرح‌های کلان و راهبردی در حوزه محیط زیست نظیر طرح آموزشی فرهنگی «محله سبز» در شهرستان‌های ده‌گانه استان بوشهر که نقشی مؤثر در توسعه فرهنگ محیط زیست دارد، ایفا کند.

کاهش آلاینده‌های صنعتی، مدیریت پسماندها، صیانت و ارتقای فضای سبز، احیای سنت نیک درختکاری و نیز توسعه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر از جمله فعالیت‌های زیست‌محیطی پلی‌پروپیلن جم است.

از اقدام‌های اساسی که از سال ۱۳۸۸ در این زمینه شروع شده، جلوگیری از انتشار سالانه ۱۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای به محیط است که به همین منظور پکیج OFF GAS راه‌اندازی شده است. فرآیند شرکت پلی‌پروپیلن جم بر اساس طراحی بازل با هدف توسعه پایدار، طراحی و گام‌های نهایی در راستای صنعت سبز با حذف کامل گاز ارسالی به فلر و برگشت آن به چرخه تولید برداشته شده است.

یکی از پروژه‌های مهم زیست‌محیطی، بوستان پلی‌پروپیلن جم در شهر عسلویه است که در روندی تعاملی با سازمان حفاظت محیط زیست و عقد تفاهم‌نامه با شهرداری عسلویه اجرایی شده است، همچنین یکی از طرح‌های مهم در حوزه پسماند هم که از سال ۱۳۹۹ در شرکت پلی‌پروپیلن جم پیگیری شد، اهدای باکس بازیافت به‌منظور ترویج فرهنگ تفکیک زباله خشک از مبدأ بوده است. هدف از اجرای این طرح، مدیریت پسماند ضایعات خشک پیش از تبدیل‌ شدن به زباله و تحمیل هزینه‌های جانبی و جلوگیری از هدررفت منابع و ثروت ملی است.

از شاخص‌ترین اقدام‌های پلی‌پروپیلن جم در عرصه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، اقدام به راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در شرکت است که در تعامل با محیط زیست اجرایی خواهد شد.

شرکت پلی‌پروپیلن جم توسعه و نهادینه‌سازی حفظ و صیانت از محیط زیست را به‌عنوان برنامه‌ای راهبردی و بلندمدت در دستور کار قرار داده و تلاش دارد با هم‌افزایی و همگامی سازمان محیط زیست و مسئولان محلی این مهم را به نحوی دقیق و کاربردی عملیاتی سازد.

اهدای تندیس سیمین صنعت سبز کشور به پتروشیمی پارس

به گزارش پتروشیمی پارس، این شرکت به‌دلیل اجرای طرح‌ ملی محیط‌یار و تلاش برای حفظ محیط زیست، به‌عنوان صنعت سبز کشور از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست انتخاب و معرفی شد. تندیس سیمین صنعت سبز کشور در مراسمی در همایش صنعت سبز به مسعود حسنی، مدیرعامل پتروشیمی پارس اهدا شد.

طرح محیط‌یار، با هدف ارائه آموزش محیط زیستی به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست، آموزش‌وپرورش و شرکت پتروشیمی پارس در استان بوشهر اجرا شد.

پتروشیمی پارس افزون بر اجرای این طرح، اقدام‌های زیست‌محیطی متعدد دیگری در حوزه محیط‌زیست انجام داده که می‌توان به نصب سیستم‌های پایش آنلاین روی منابع نشر آلاینده محیط زیست، رفع آلودگی خاک با به‌روزترین روش‌های روز دنیا از انبار بارگیری واحد LD آریاساسول و کشیدن لاین بخار برای بهسوزی فلر ۹۹۱ اشاره کرد.

این پتروشیمی همچنین پیش از این موفق به دریافت تندیس جایزه ویژه Special Prize بنیاد جهانی ۲۰۱۷ انرژی در حوزه Earth به دلیل اجرای پروژه «ایجاد و توسعه جنگل در منطقه بستانو عسلویه و شهرک تفریحی و رفاهی آن»، دریافت جایزه EAST  از بنیاد جهانی انرژی به پاس انجام پروژه‌های محیط زیستی و انجام پروژه LCA، دریافت گواهینامه محاسبه ردپای کربن و آب درباره پروژه سبز شده بود.

پتروشیمی پارس از سال ۱۳۹۴ در فهرست عدم آلایندگی صنایع قرار گرفته است.

پتروشیمی زاگرس؛ صنعت برگزیده سبز کشور

به گزارش شرکت پتروشیمی زاگرس، در بیست‌ودومین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز از پتروشیمی زاگرس با اهدای تندیس به‌عنوان صنعت برگزیده سبز کشور قدردانی شد.

پتروشیمی تبریز در میان برترین‌های محیط زیست ایران

به گزارش پتروشیمی تبریز، این شرکت در مراسم سالانه معرفی صنایع سبز کشور موفق به اخذ گواهینامه سبز و نشان مدیریت سبز شد.

سازمان‌هایی که تمایل به دستیابی موفقیت پایدار در صحنه اقتصادی و اجتماعی دارند، از طریق حضور در جایزه مدیریت سبز ایران ارزیابی می‌شوند. مدل مدیریت سبز رویکردی است که به سازمان کمک می‌کند با انجام خودارزیابی، نقاط قوت و قابل بهبود خود را شناسایی کند. این شرکت نیز با توجه به فعالیت‌ها و پروژه‌های متعدد زیست‌محیطی انجام شده در سال‌های اخیر ضمن تشکیل یک تیم تخصصی در چند ماه در این فرآیند گام برداشت و با تهیه و ارائه اظهارنامه‌ای عالی، موفق به دریافت این گواهینامه شد.

شرکت پتروشیمی تبریز ضمن حضور در فرآیند پانزدهمین دوره جایزه مدیریت سبز ایران در سال ۹۹، به‌طور هم‌زمان موفق به دریافت نشان مدیریت سبز سطح یک و گواهینامه سازمان سبز Green Organization Lable از بنیاد جهانی انرژی ENERGYGLOBE  شد.

پتروشیمی نوری؛ تأثیرگذار در حفاظت محیط زیست

به گزارش شرکت پتروشیمی نوری، این شرکت در بیست‌ودومین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز سال ۱۳۹۹، موفق به دریافت تندیس سیمین شرکت تأثیرگذار در عرصه حفاظت از محیط زیست شد.

آغاز عملیات اجرایی پروژه بازیابی گازهای ارسالی به فلر به‌عنوان نخستین شرکت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال، اجرای فاز پنجم پروژه مطالعاتی حفاظت از دلفین‌های گوژپشت خلیج‌فارس در پارک ملی دریایی دیر - نخیلو و اجرای پروژه ارزیابی چرخه حیات محصولات اصلی و فرعی (LCA)، از جمله اقدام‌های مهم پتروشیمی نوری در راستای توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست منطقه به شمار می‌آید.

کد خبر 314210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =