۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
  • کد خبر: 314613
چاه‌های میدان نوروز ایمن‌سازی شد

عملیات ایمن‌سازی نهایی چاه‌های آتش گرفته و دارای فوران ۵، ۶، ۷ و ۸ میدان نوروز ازسوی گروه‌های غواصی تعمیرات زیرآب منطقه خارک با موفقیت انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، چاه‌هایی که در اثر حمله هوایی دشمن در زمان جنگ تحمیلی آتش گرفتند و دارای فوران بوده‌اند در همان سال‌های ۶۱ و ۶۲ توسط گروه غواصان فلات قاره با اجرای طرح ابتکاری از زیر آب مهار شده بود، اما با انجام ۹۹ روز عملیات مستمر و شبانه‌روزی، همکاری با متخصصان دکل حفاری DCI-2 و اجرای حدود ۲۴۷۵۰ نفر دقیقه عملیات غواصی، آماده برچیدن از بستر دریا شد.

به‌دلیل انهدام کامل بخش روی سکو در زمان جنگ و فرسایش بخش بزرگی از سازه در زیر آب در ۳۵ سال گذشته، دو حلقه از چهار حلقه چاه موجود در سکوی ۵ نوروز کج شده و روی قیچی‌بندهای زیر آب سقوط کرده بود که با تلاش و تدابیر انجام‌شده ازسوی کارشناسان تعمیرات زیر آب و نصب نگهدارنده و مهارکننده‌های مختلف در زیر آب موفق به عمود کردن دو حلقه چاه شدند، البته با توجه به فصل زمستان و طوفان‌های شدید، این عملیات چند بار تکرار شد، همچنین چند نوبت برشکاری کانداکتور ۳۰ اینچ و کیسینگ‌های درون‌چاهی، نصب اتصالات و شیرآلات مورد نظر مهندسان حفاری مستقر روی دکل DCI-2 و تعویض شیرآلات قدیمی سرچاهی در زیر آب به علت کارایی نداشتن و خوردگی داخلی آنها انجام شد.

برای کمک به گروه حفاری برای ایمن‌سازی چاه‌های متروکه ۵، ۶، ۷ و ۸ نوروز قدیم نیز بیش از ۳۰ مرتبه هدایت انواع مته و لوله درون‌چاهی برای نمونه‌برداری و تزریق سیمان انجام شده است. به این ترتیب نگرانی درباره فوران مجدد این چاه‌ها پس از سال‌ها با تصمیم بجا و درایت مدیران شرکت برطرف شد.

در همین بازه با تقسیم نیروها و گروه‌های غواصی ضمن انجام کارهای غواصی در ارتباط با جابه‌جایی دکل‌ها، یک مرحله عملیات تعمیر خط ۲۴ اینچ ابوذر نیز انجام شده است.

کد خبر 314613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =