۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
  • کد خبر: 314674
خروج موفق مسدودکننده از چاه نفتی در خارک

با تلاش موفق متخصصان خدمات فنی چاه‌های نفت منطقه خارک در خارج کردن مسدودکننده سرچاهی از درون چاه KG-۲۹، این چاه با ظرفیت تولید روزانه ۱۵۰۰ بشکه نفت در مدار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا، حسنعلی ریاضی‌پور، رئیس خدمات فنی چاه‌های نفت منطقه خارک با اعلام این خبر افزود: چاه KG-۲۹ شهریورماه امسال به‌وسیله دکل فتح ۴۲ تعمیر و پس از تغییر در رشته درون‌چاهی برای امکان استفاده از عملیات گازرانی تکمیل شد.

وی با بیان اینکه بلافاصله عملیات نصب خط لوله جریانی و گازرانی این چاه به علت تغییر در تجهیزات سرچاهی آغاز و  سرانجام پس از پایان آزمون هیدرواستاتیک خطوط لوله، چاه آماده بهره‌برداری شد، افزود: با آغاز عملیات گازرانی، مشخص شد مسدودکننده تجهیزات سرچاهی (Back Pressure Valve) داخل چاه قرار دارد و همین موضوع سبب توقف جریان چاه شده است.

رئیس خدمات فنی چاه‌های نفت منطقه خارک با بیان اینکه پس از بررسی فشار چاه، مشخص شد فشار مربوط به چاه  ۸۵۰ PSI است که بازیافت مسدودکننده را با مشکلات زیادی مواجه کرده، عنوان کرد: ابزار مناسب برای بازیافت مسدودکننده (B.P.V)  از داخل چاه آماده و پس از آزمایش کارگاهی به محل چاه انتقال یافت و پس از برپایی وسایل، مسدودکننده از داخل تجهیزات سرچاهی بیرون آورده شد و چاه با ظرفیت تولید روزانه ۱۵۰۰ بشکه نفت آماده بهره‌برداری شد.

ریاضی‌پور گفت: از نکات حائز اهمیت عملیات این است که در صورت انجام نشدن این کار، بازیافت مسدودکننده نیازمند استقرار دکل حفاری و هزینه‌های تعمیر مجدد چاه بود که خوشبختانه با انجام این عملیات، صرفه‌جویی قابل توجهی از نظر مالی و تولیدی رقم خورد.

 

کد خبر 314674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =