سامانه حفاظت کاتدی خطوط لوله هندیجان و بهرگانسر بازسازی شد

سیستم حفاظت کاتدی اعمال جریان (ICCP) خطوط لوله انتقال نفت میدان‌های هندیجان و بهرگانسر در شرکت نفت فلات قاره ایران بازسازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، در پی از سرویس خارج شدن سیستم حفاظت کاتدی اعمال جریان خط لوله ۱۶ اینچ انتقال نفت سکوی بهرگانسر به منطقه عملیاتی بهرگان از سمت فراساحل، با تلاش همکاران واحدهای بهره‌برداری، نوسازی و تعمیرات برق و مکانیک سکو و منطقه، همچنین گروه تعمیرات دریایی، موضوع ازسوی کارشناسان بازرسی فنی در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه، با توجه به پیچیدگی‌های عملیات اجرایی در دریا شامل جداسازی، بازسازی و نصب دوباره بسته آندی که نیازمند خدمات غواصی برای بخش‌های زیر آب، تأمین شناور جرثقیل‌دار مناسب و... بود، کارگروهی شامل کارشناسان بازرسی فنی و خوردگی فلزات منطقه در این زمینه تشکیل و مقرر شد سیستم ICCP موجود روی سکو بازسازی اساسی شود. بیرون آوردن بسته آندی نصب‌شده روی پایه سکو در بخش زیر آب، نیازمند استفاده از خدمات غواصی و شناور جرثقیل‌دار مناسب بود که هماهنگی‌های مربوطه و پیگیری‌های مستمر به‌منظور امضای قرارداد سفارش کاری خدمات غواصی و تأمین شناور با همکاری واحدهای مرتبط انجام شد.

ابتدا پکیج آندی نصب‌شده روی پایه سکوی DP بهرگانسر با استفاده از خدمات دو نفر غواص و با نظارت کارشناسان حفاظت فنی، به‌وسیله شناور جرثقیل‌دار مک‌لین، جدا و به منطقه منتقل شد. پاکسازی پکیج از ریزموجودات دریایی و آماده‌سازی سطح سازه آن به کمک بلاستینگ خشک انجام و سازه یادشده مطابق استانداردهای مربوطه و سیستم ضدخزه رنگ‌آمیزی شد. این پکیج که شامل پنج عدد آند از نوع High Silicon Cast Iron است، بازرسی و بازسازی اساسی شد. برای این منظور، کابل‌ها و جوینت‌های آسیب‌دیده، تعویض و ترمیم و سپس آزمون‌های مربوط به آب‌بندی و اتصال جریان آندها انجام شد. در این پروژه به‌منظور تقویت جوینت‌ها و آب‌بندی محل اتصال کابل‌ها که از اهمیت بالایی برخوردار است برای نخستین بار از پوشش آروماتیک پلی‌یورتان استفاده شد، همچنین به‌منظور محافظت از ضربات ناشی از تلاطم دریا و جلوگیری از قطع شدن کابل مثبت اتصال پکیج آندی به رکتیفایر، یک لوله ۴ اینچ پلی‌اتیلینی به طول هشت متر به‌عنوان کاندوئیت طراحی شد. پس از آماده‌سازی پکیج و ساخت کلمپ‌های نگهدارنده سازه، این بسته توسط غواصان و با نظارت مستمر کارشناسان حفاظت فنی به‌وسیله شناور مک‌لین در موضع مربوطه روی پایه ۲۴ اینچ سکوی DP از طریق دو عدد کلمپ مناسب و مقاوم نصب و کاندوئیت کابل مثبت پکیج نیز به‌وسیله کلمپ جدید طراحی و ساخته شده مهار شد.

در مرحله بعدی، ترانس رکتیفایر موجود روی سکو پس از انتقال به منطقه از سوی واحد نوسازی و تعمیرات برق مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت و پس از تأیید کارایی و انجام آزمون‌های مربوطه به سکو منتقل شد. هم‌زمان عملیات کابل‌کشی‌های مربوط به نقاط تزریق جریان و اتصال به خط لوله ۱۶ اینچ انتقال نفت از سکوی بهرگانسر به منطقه، همچنین خطوط ۱۰ و ۱۲ اینچ انتقال نفت از سکوی مرکزی هندیجان به سکوی بهرگانسر ازسوی کارشناسان حفاظت فنی، انجام و سرانجام این سیستم با اتصال کابل‌های مثبت و منفی به ترانس رکتیفایر، راه‌اندازی شد. پس از پلاریزاسیون و اندازه‌گیری پتانسیل حفاظت کاتدی این خطوط لوله، در دو مرحله نسبت به تنظیم ولتاژ و جریان خروجی ترانس یکسوکننده اقدام شد و سیستم با ولتاژ ۱۰ ولت و  ۱۲۵.۵ آمپر در سرویس قرار گرفت.

این سیستم افزون بر تأمین جریان حفاظتی برای حدود ۷ کیلومتر از خط لوله ۱۶ اینچ انتقال نفت بهرگانسر به منطقه، خطوط لوله ۱۰ و ۱۲ اینچ سکوی مرکزی هندیجان به بهرگانسر به طول ۷ کیلومتر را تحت حفاظت کامل قرار داده است. از مزایای دیگر این سیستم، تقویت سیستم حفاظتی پایه‌ها و قیچی‌بندهای سکوهای مرکزی جدید و قدیم بهرگانسر است که از نوع فداشونده‌اند و کاهش مصرف آندهای فداشونده را به‌دنبال دارد.

با توجه به اهمیت وجود سیستم‌های حفاظت کاتدی در جلوگیری از خوردگی سطوح خارجی خطوط لوله دریایی، خط لوله ۱۶ اینچ انتقال نفت میدان‌های هندیجان و بهرگانسر به منطقه به طول ۵۶ کیلومتر و طول عمر  بیش از ۶۰ سال، از سیستم حفاظت کاتدی به دو روش اعمال جریان القایی (ICCP) و آند فداشونده (SACP) بهره می‌برد. سیستم ICCP این خط از یک دستگاه ترانس یکسوکننده جریان (رکتیفایر) با ظرفیت ۲۵۰ آمپر و بستر آندی مربوطه در خشکی، همچنین یک دستگاه ترانس رکتیفایر با ظرفیت ۲۵۰ آمپر و پکیج آندی روی سکو تشکیل شده است که جریان اعمالی برای حفاظت از خوردگی ۷ کیلومتر از خط لوله را از دو سمت خشکی و فراساحل تأمین می‌کند، سیستم جریان القایی مستقر در سکوی بهرگانسر نیز حفاظت کاتدی ۷ کیلومتر از خطوط لوله ۱۰ و ۱۲ اینچ هندیجان به سکوی بهرگانسر را از سمت بهرگانسر به‌عهده دارد. باقیمانده طول خطوط یادشده به‌وسیله آندهای فداشونده از نوع آلومینیومی که متصل به خط است، حفاظت می‌شود.

کد خبر 315016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =